Tankmätare volvo 965

Fillestunt
5 september 2019 · 31 Inlägg

Har en volvo 965 -91 som tankmätarn står stilla på den står alltid samma lite över rött, fick höra att 940 ofta har problem med lödningar så provade byta mätarhuset från en 945 -92 som de fungerade på men den visar även samma, testade byta armatur från en 940 -91 men den visade även samma på mätaren, min tanke är någon jordning är dålig eller om det finns något annat inom kablage som kan vara problemet? tips sökes! tankmätaren har fungerat innan enligt tidigare ägare.

Volvo 965 "HLC" (1991)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 september 2019 · 4 917 Inlägg

Eftersom jag är ganska så förtjust i att använda mätare av alla de slag så föreslår jag en mätning av olika punkter.
Dels att kablaget är helt och även att den isatta armaturen visar något värde eftersom även den kan vara defekt.
Det enda rätta vid felsökning där instrument och kablage ingår är att mäta detaljerna eftersom det blir dyrt att bara chansbyta.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Fillestunt
5 september 2019 · 31 Inlägg

Vart ska jag mäta och vad ska jag få ut? testade pipmäta mellan svart och brun på kontaktstycket och där så pep det ( kortslutning ) ingen aning vad de två går till mer än att de är till tankarmaturen så vet ej ifall dessa ska vara kortslutna ?
Prövade även att ta ur tankarmaturen och kolla på mätarn då ändrar den sig o lägger sig på de röda sträcket, sätter jag in armaturen så visar den strax över röda sträcket, och det är halvtank ungefär

Volvo 965 "HLC" (1991)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 september 2019 · 4 917 Inlägg

Man ska använda ett mätinstrument som visar OHM, motstånd, eller VOLT, spänning , när man mäter.
Man kan då mäta mellan trådarna och då se vad man får för motstånd i ohm.
Normalt så brukar man ta av anslutningarna när man mäter beroende på att annars får man fel mätvärde när det är anslutet med 2 olika objekt
Jag skulle tro att tankarmaturen visar olika värden i ohm beroende på hur mycket bränsle som finns.
Kortslutning får man inte ha för då blir det fel resultat.
Lämpligtvis kan man ställa in mätaren på 2000 ohm.

Om man förväntar sig spänning så får man hålla ena anslutningen mot chassiejord och den andra mäter man då på de kablar som är relevanta för mätning.
Lämpligtvis ställer man in mätaren på 20 volt.

Ett slikt instrument kostar runt 100lappen.

Senast redigerat av malus (5 september 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang