torsen skrev:
Hej Oskar.
Hur länge har du ägt bilen?
Har du gjort någon längre åktur, 5 mil/30 min, så att motorn blivit riktigt riktigt genomvarm.
"Klegg/goja/majonäs" på oljepåfyllningslockets insida kan vara "gammal försyndelse" från föregående ägare som enbart körde korta sträckor.
Torka rent oljepåfyllningslocket på insidan före den rekommenderade längre provkörningen.
Titta på oljestickan om där finns spår av kylarvätska(vatten).
Se efter i expansionskärlet(det genomsiktliga med en slang från kylaren) om där finns synliga rester av motorolja - lite avlagringar finns alltid.
Ett annat test du kan göra är att, med kall motor så att du inte bränner dig, ta bort kylarlocket och starta motorn.
"Bubblar" det i kylaren kan det var topplockspackningen som givit upp eller topplocket som har någon spricka så att kompressionsluften från förbränningsrummet tränger in i kylsystemet.
Sammanfattningsvis tycker jag inte att du ska vara orolig för din bil och motor.
Din Opel är en kosmetiskt "trimmad" Suzuki Wagon R.
Motorn är en ren Suzukikonstruktion.
Japanerna är kända för att tillverka bra motorer i allmänhet och Suzuki i synnerhet.
Din motor är således inte något "tyskt skit".