3245
Sök

Blockpakning?

4 Inlägg
19 september 2019
Trådstartare
#1
Hej mitt namn är Oskar.

Jag har en Opel Agila 2001 1,2 16v som jag tror blockpakningen har gått på. Det jag märkt är:

Vit klet vid olje lock (läste på ett att forum att det kan vara tecken)
Olja som O'boy.
Tycker inte att det ryker så mycket ur avgasröret eller att det luktar konstigt.

Någon kunnig Opel ägare som har svar på om det kan vara blockpakning?
Senast redigerat av Hoke4 (19 september 2019)

6 456 Inlägg
19 september 2019
#2
Hej!
Menar du att oljan på oljestickan har O´Boy karaktär?? I så fall kan det vara topplockspackningen.


Forummoderator
26 462 Inlägg
19 september 2019
#3
Eller bara kondens.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 852 Inlägg
19 september 2019
#4
Andra tecken på det? Hur långt kör du då du är ute och kör?

4 Inlägg
19 september 2019
Trådstartare
#5
Jag var ute och prov körde och sedan gick vi in och skrev på papperna om ägarbyte men sedan när jag skulle köra där ifrån så startade den inte så jag fick boksera hem den. Men ja olje stickan är O'boy färg och när jag skulle byta olja så är den brun också. (Bilen startar nu men som sakt oljan...)

6 222 Inlägg
20 september 2019
#6
Tror förra ägaren borde få tillbaka den bilen...

202 Inlägg
20 september 2019
#7
Är nivån på kylarvätskan ok?

4 Inlägg
20 september 2019
Trådstartare
#8
Ja det är ok

7 658 Inlägg
20 september 2019
#9
Hej Oskar.
Hur länge har du ägt bilen?
Har du gjort någon längre åktur, 5 mil/30 min, så att motorn blivit riktigt riktigt genomvarm.
"Klegg/goja/majonäs" på oljepåfyllningslockets insida kan vara "gammal försyndelse" från föregående ägare som enbart körde korta sträckor.
Torka rent oljepåfyllningslocket på insidan före den rekommenderade längre provkörningen.
Titta på oljestickan om där finns spår av kylarvätska(vatten).
Se efter i expansionskärlet(det genomsiktliga med en slang från kylaren) om där finns synliga rester av motorolja - lite avlagringar finns alltid.

Ett annat test du kan göra är att, med kall motor så att du inte bränner dig, ta bort kylarlocket och starta motorn.
"Bubblar" det i kylaren kan det var topplockspackningen som givit upp eller topplocket som har någon spricka så att kompressionsluften från förbränningsrummet tränger in i kylsystemet.

Sammanfattningsvis tycker jag inte att du ska vara orolig för din bil och motor.
Din Opel är en kosmetiskt "trimmad" Suzuki Wagon R.
Motorn är en ren Suzukikonstruktion.
Japanerna är kända för att tillverka bra motorer i allmänhet och Suzuki i synnerhet.
Din motor är således inte något "tyskt skit".

6 456 Inlägg
20 september 2019
#10
Hej!
En tysk "skitbil" med femcylindrig skitmotor"! Som bara gått felfritt i ca 38000mil.https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-1307a29b1f09b376f6dbf3417df19a37.jpg
Senast redigerat av jaka54 (20 september 2019)


7 658 Inlägg
20 september 2019
#11
jaka54 skrev:
Hej!
En tysk "skitbil" med femcylindrig skitmotor"! Som bara gått felfritt i ca 38000mil.https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-1307a29b1f09b376f6dbf3417df19a37.jpg

Jaha - och...…….

4 Inlägg
24 september 2019
Trådstartare
#12
torsen skrev:
Hej Oskar.
Hur länge har du ägt bilen?
Har du gjort någon längre åktur, 5 mil/30 min, så att motorn blivit riktigt riktigt genomvarm.
"Klegg/goja/majonäs" på oljepåfyllningslockets insida kan vara "gammal försyndelse" från föregående ägare som enbart körde korta sträckor.
Torka rent oljepåfyllningslocket på insidan före den rekommenderade längre provkörningen.
Titta på oljestickan om där finns spår av kylarvätska(vatten).
Se efter i expansionskärlet(det genomsiktliga med en slang från kylaren) om där finns synliga rester av motorolja - lite avlagringar finns alltid.

Ett annat test du kan göra är att, med kall motor så att du inte bränner dig, ta bort kylarlocket och starta motorn.
"Bubblar" det i kylaren kan det var topplockspackningen som givit upp eller topplocket som har någon spricka så att kompressionsluften från förbränningsrummet tränger in i kylsystemet.

Sammanfattningsvis tycker jag inte att du ska vara orolig för din bil och motor.
Din Opel är en kosmetiskt "trimmad" Suzuki Wagon R.
Motorn är en ren Suzukikonstruktion.
Japanerna är kända för att tillverka bra motorer i allmänhet och Suzuki i synnerhet.
Din motor är således inte något "tyskt skit".

Okej tack så jättemycket för tipsen, ska ta del av dina tips😊


Sök