Olja i insugsrör Seat Ibiza Cupra 2010 Felkod P10A4

Beetle_danne
24 september · 4 Inlägg
#1

Tjena,

Hade besök av en Seat Ibiza Cupra 2010 i garagen i helgen.
Dels så skulle de bytas bromsar vilket inte var några problem.
Men även så var motorlampan tänd.
Felkoden var P10A4 Intake Air Flap, (Gasspjället.)
Plockade isär allt mellan luftburken och turbon.
Hittade en del olja i luftrören.
Vilket väcker misstankar om vevhusventilation och Leak Down från cylindrarna.
Hitta en kille på Youtube som hade liknande problem, han demolerade isär sin ventil och hittade en del olja inne i mekanismen och motorn för spjället. Känns ganska rimligt som orsak till felkoden även på denna bil.
Dock funderar jag på grundorsaken till varför oljan trängt upp.
1, Blåser turbon in oljan?
2, Är de så pass otätt mellan kolv och cylinder så att komparationen går ner i motorn och sen ut genom vevhusventilationen med för stort flöde så de kommer med olja upp.
Bilen har bara rullar ca 10.000mil, och går för övrigt helt okay.
Man behöver fylla på lite mindre än 1 liter olja var 3e till 4e månad (bådar inte gott)
Lyfte på oljepåfyllningslocket och vist blåser de upp en del när den går på tomgång.
Kan tänka mig vad som händer när man gasar på ute på vägen.

Någon annan som har erfarenhet av liknande problem som vill dela med sig?
Man kan ju byta spjället och hoppas att motorlampan inte tänds på ett tag. Men sannolikt kommer felet komma tillbaka efter ett antal mil.
Tack på förhand // Daniel

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang