Leel
28 september 2019
· 7 Inlägg
Har en gammal Berlingo från 98 som är rostfri och motorn drar inte olja så jag tror att det inte är något mekaniskt fel på motorn.
Har bytt tändstift, Lm sonden har jag mätt och den ser ut att fungera ger bra värden mellan 0,3 till 0,7 volt. Avgas systemet är bytt och är tätt.
Beskrivning av symptom:
1 Bilen startar bra och går jämnt på tomgången men varvtalet kan ändras med ca 15 sekunders mellanrum och höjs med ca 100 varv och sedan tillbaka.
2 När jag ska köra iväg så svarar inte bilen direkt och sedan går den ryckigt under ca 5 sekunder.
Bilen går ryckigt även på övriga växlar när varvtalet är liknande som vid start på ettans växel.
Men om jag släpper gasen och sedan trycker gasen i botten slutar bilen att gå ryckigt på de övriga växlarna.
3 Vid höga varvtal ca 4500 , så dör bilen av helt och jag måste stänga av tändningen och slå på tändningen för att bilen ska fortsätta att gå och då går det oftast att varva upp till ca 5500 varv.
4 Problem med avgas värden. Vid först besiktningen var bara LM värdet för högt det låg på 1,14
Bytte packning mellan grenrör och avgasröret samt ny packning mellan avgasröret och katten.
Nu blev Co värden för höga och lm värdet var nästan bra. blev inte godkänd då dessa värden inte var stabila . När Co värdet blev LÅGT blev Lm värdet HÖGT och när CO blev HÖGT blev Lm värdet LÅGT .
Har lämnat in bilen för fel sökning av felkoder men tyvärr kunde de inte få kontakt med datoboxen för att läsa av felkoder.
Jag måst nu göra manuell felsökning och har inga fler uppslag på vad som kan vara felorsak.
Vilka fel kan ge ovan symptom?