Sprutdamm och klarlack

--CHRILLE--
4 oktober · 21 Inlägg
#21

Golfman skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Varför lämnar du inte in dörrarna till en lackfirma...så slipper du alla beymmer?!

--CHRILLE-- skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Varför lämnar du inte in dörrarna till en lackfirma...så slipper du alla beymmer?!

Det är ett mycket bra råd!

Antingen det eller köra med 1k klarlack istället om han absolut vill göra det själv utan några större risker. Det blir inte lika hållbart, men bättre än inget och det är fortfarande roligt att måla med. Det finns bra 1k klarlack, där man kan få en fin finish och ett bra UV-skydd, men tyvärr inte samma kemikalieresistens och reptålighet som 2k.

Svaret på varför inte lämna in dörrar är ju såklart "pengar". Lägger inte det på den bilen, men vill ändå få det så bra som möjligt. Hela grejen med att göra såna här saker är ju att se om man verkligen fixar det - och för att se hur bra det kan bli. I den bästa av världar hade man ju såklart köpt en ny bil, men nu är jag sjukskriven och får spara på det jag kan.

Kanske blir det ändå 1k då och jag får spara 2k till vår/sommar.... för att vara rädd om hälsan.

Fråga: Har jag 1k klarlack kan jag alltså inte använda avfettning på dörrarna? Finns det nåt alternativ till det i så fall?

År det ett helsicke eller möjligt att sedan slipa ner 1k klarlack och istället ha på 2k framåt sommaren (ah, känner själv hur krångligt det blir... med ev ny bas också)?

Det beror lite på vilken typ av avfettning man använder. Vissa typer funkar OK, men man bör inte använda stark avfettning.

Angående att slipa ner 1k lacken om du vill byta till 2k någon gång i framtiden så går det självklart bra, men du lär få slipa bort allt och börja med ny bas och sedan ny klarlack.

Golfman
tisdag 17:35 · 13 Inlägg
#22

vw_audi skrev:
500 torrslip är för grovt, du behöver vara på 2000 eller finare för att det ska gå att polera bort reporna med polermaskin.
Jag brukar köpa både färg och klarlack hos en billackerare som blandar riktig billack och sedan trycker ner det i sprayburkar. Kostar under 200:- per burk och då blir det riktig färg. så kolla med någon billackerare i närheten om de kan eller vet vem som kan göra det.

Ok, det vore säkert bra med annan färg, men den e redan köpt sen länge och får köra på den nu.

Ang kornstorlek slipning... Du menar att det t  o m ska vara ca 2000p våtslip även på typ sprutspackel (och finspackel) innan man lägger grund och bas? Kort sagt: på alla ytor som ska målas ska det slipas så finkornigt?

mvh

Golfman
tisdag 17:37 · 13 Inlägg
#23

--CHRILLE-- skrev:
Det beror lite på vilken typ av avfettning man använder. Vissa typer funkar OK, men man bör inte använda stark avfettning.

Angående att slipa ner 1k lacken om du vill byta till 2k någon gång i framtiden så går det självklart bra, men du lär få slipa bort allt och börja med ny bas och sedan ny klarlack.

Ok, tack för hjälpen!

zzr9409209
tisdag 20:54 · 98 Inlägg
#24

Torrslip 320 är fullt tillräckligt under grunden...

jaka54
onsdag 11:26 · 3 178 Inlägg
#25

Hej!
Det gpår bra att torrslipa med 600 papper innan lackning! Och att slipa med 240-320 torrslippapper innan man lägger på sprutspackel. 2000papper är nog lite för fint att slipa med innan lacken läggs på då färgen inte får riktigt "bett" i en så fin yta.

Golfman
onsdag 20:13 · 13 Inlägg
#26

zzr9409209 skrev:
Torrslip 320 är fullt tillräckligt under grunden...

jaka54 skrev:
Hej!
Det gpår bra att torrslipa med 600 papper innan lackning! Och att slipa med 240-320 torrslippapper innan man lägger på sprutspackel. 2000papper är nog lite för fint att slipa med innan lacken läggs på då färgen inte får riktigt "bett" i en så fin yta.

Ok... Om jag då tolkar det rätt så funkar det med 600p (och möjligen lite grövre) på spackel innan grund och bas. Men det jag känner är att om man slipar ut en bit (för så blir det ju) på "gammel-lacken" vid sidan så blir det större repor på den än på spacklet - som känns svåra att lacka över. Ser jag fel eller måste jag våtslipa de ytorna lite finare?!

För övrigt... Aaarggh... Är förb---- nära  att bara ge upp hela projektet då det växer mig över huvudet känner jag. Har haft en andra omgång sprutspackel nu på ytor som har sliprepor och lite ojämnheter efter spackling (sprayat 3-4 omgångar varje gång).... men det blir f... inte bra!

Jag slipar ner med 500p torrslip men reporna är kvar, de fylls inte av sprutet. Sprayar jag för tjockt, för tunt, har för kall burk (18 grader ca) eller vad är det?! Är samma med filler när jag testat. Tar inte filler eller sprutspackel ner dessa repor är det totalt värdelöst...

Vad är det för fel?!

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang