Ok, men MÅSTE man slipa ner större yta? Bara för att få färgen att fästa bättre eller?
Och vad är acceptabelt att lacka på, vilken kornstorlek (fattar ju att det beror på noggrannhet men) är ok? Våtslip 2000p? Om man nu inte vill köra våtslip, är 500p torrt alldeles för grovt?
Förresten... sprutspackel ja, läste på den burk jag har att man ska ha primer innan men lägger det... trodde sprutspackel funkade som primer också... blir ju ett jäkla mojsande om man haft finspackel men slipat nån yta plåtren och bara vill bättra lite med sprutspackel, då ska man ha på grundfärg/primer, kanske slipa ner den försiktigt och SEDAN på med sprutspackel.... Eller är rekommendationerna på burk överdrivna?
Mvh
Om du inte sliper ner en större yta så kan du inte duscha ut klarlacken på den matta ytan och då kan du inte polera ihop det. Resultatet blir då att det blir en lackkant som kommer att synas
= inget bra och inget roligt...
Jag har alltid lagt på rostskyddsfärg sedan ev spackel och därefter sprutspackel. om jag inte har slipat igenom sprutspacklet till plåtrent så har jag inte lagt på ytterligare rostskyddfärg. men nu har jag lackat med mörka färger på de 2 bilarna. kan tänka mig att det är en fördel att ha samma nyans under om man lackar ljus färg. Då kan det vara bra att ha en ljus grund/ rosskyddsfärg under.