Peugeot 206 -99 laddar inte batteri

CCQ
18 oktober 2019 · 1 Inlägg

Tjena,

sitter med en 20 år gammal Peugot 206, körde till däckfirman idag för att byta till vinterdäck, var klart på en kvart, nemas problemas, körde därifrån och efter typ 5 minuter tänds batterilampan. Står mitt i ingenstans så kör de sista 5 minutrarna in till stan och parkerar utanför jobbet. Någon minut innan jag parkerar tänd även Airbag-lampan av okänt skäl.
Har testat att starta bilen igen, smålamporna och sånt tänds men bilen startar inte, bara ett klick och ingenting mer.

Jag är en total idiot vad gäller bilar, vad tusan gör jag?
Går det att starta med kablar? Kommer jag att kunna köra den hem (typ 1.5 mil, mest landsväg)? Vad är felet? Lite googlande säger att det är antingen batteriet som inte tar laddning, generatorn som är död, remmen som är trasig/av eller generatorregulatorn som måste bytas. Finns det något sätt att lista ut vilket det kan vara?

(Och ja, jag har ringt runt till bilfirmorna i närheten, det är minimum 3 veckors väntetid i nuläget och det har jag liten lust med om jag ska vara ärlig)

hmm

jaka54
18 oktober 2019 · 5 733 Inlägg

Hej!
Du börjar med att kolla batterispänningen...både med motor igång och utan motor igång.
Spänningen ska ligga på ca 14-15V med motorn igång och  ca 12,6-13V  utan motor.

torsen
18 oktober 2019 · 7 238 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du börjar med att kolla batterispänningen...både med motor igång och utan motor igång.
Spänningen ska ligga på ca 14-15V med motorn igång och  ca 12,6-13V  utan motor.

Instämmer, så börja med att köpa dig en enkel/billig multimeter.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 oktober 2019 · 17 478 Inlägg

Multimeter? Ja! Men man ska kunna hantera den också om nu TS är lite nollställd.

Airbaglampan tändes pga för dålig spänning i batteriet. Inget att oroa sig för.
Att ladda upp batteriet ger troligen kräm nog för att köra hem bilen. Man ska då köra utan kupefläkt, Parkeringsljus tända och kanske på lite högre varv än normalt om nu generatorn kanske laddar lite iaf.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 oktober 2019 · 4 917 Inlägg

100 spänn för en mätare borde ALLA ha.
Det är nästan omöjligt att räkna de förbenade elektronerna utan en sån..
Det ALLRA viktigaste för genomsnitttsamatören är att kunna mäta spänning i( volt) och då man ska ha, som jaka skrev 12,5 volt utan att motorn är igång, när man mäter över batteriets poler.
På din beskrivning vågar jag NÄSTAN till 100% påstå att generatorn inte laddar.
Det går alldeles utmärkt att starta med kablar,MEN beroende på hur många stackars elektroner det är kvar i batteriet avgör hur långt du kommer..
Men laddar du batteriet bortåt en 20 min med startkablar från en anna bil så kan du nog köra bortåt en halvtimme eller mer..
Detta förutsagt att batteriet  är någorlunda ungt..

Senast redigerat av malus (18 oktober 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang