Volvo 940 Ftt startar inte.

Nywack
21 oktober 2019 · 21 Inlägg

Hej!

Har en Volvo 940 ftt - 91 som verkligen inte vill samarbeta med mig för tillfället.

Var ute och körde som vanligt och sedan parkerade jag bilen hos en polare, två timmar senare när jag skulle åka hem så startade inte bilen. Hörde direkt att pumpen inte gick (tror det är en 255l/h eller 450 så den gör en hel del ljud när den väl går).

Så bogserade hem bilen och började felsöka dagen efter. Provade sätta kablar på pumpen direkt från batteriet och pumpen fungerar.

Så drog kablar från ett relä och provade starta men det var också utan lycka. (soppa trycket till BTR ser bra ut, 3.8bar).

Provade ta ur stiften och satte ett av stiften mot Blocket och det blev ingen gnista.

Har tidigare varit en brand vid säkring nummer ett så någon av tidigare har kopplat förbi säkringsboxen men har ingen aning om hur de gjort detta..

Jag vet inte om det kan vara så att dom kopplat tändning och pump tillsammans någonstans och det blivit kabelbrott någonstans efter vägen, men känns konstigt om bilen gick som vanligt innan jag parkera.

Om ni har någon aning om vad det kan vara så får ni gärna komma med förslag.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 oktober 2019 · 4 917 Inlägg

Man börjar alltid med att kolla gnistan FÖRST.
Anledningen är att man har ingen nytta av soppan om inte gnista finnes.
Går startmotorn?
Kolla strömfördelaren är mitt tips.
Dendär branden kanske har med felet att göra kanske..

Senast redigerat av malus (21 oktober 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Nywack
21 oktober 2019 · 21 Inlägg

Startmotorn går och låter som vanligt.
Ja, jag har ärligt talat ingen aning men verkar märkligt eftersom den har varit brunnen sen jag köpte bilen och inte ändrat utseende alls (https://imgur.com/NFvWfmf).

Ren gissning så kopplade dom på för stark pump på orginal kablaget och brände säkringsboxen och sedan kopplade om men jag vet inte..

Nywack
21 oktober 2019 · 21 Inlägg

Det var en kabel under säkringsboxen som hade släppt, löst nu!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang