6742
Sök

Parkeringsensorer Opel Astra 2012

2 Inlägg
27 oktober 2019
Trådstartare
Opel Astra Gtc 2012
Parkeringssensorerna fungerar bara när jag lägger i backen. Då fungerar det felfritt. När jag stannar till och försöker trycka in parkeringssenor knappen kommer det bara upp i displayen ”Kontrollera parkeringshjälp systemet” och knappen blinkar till men kopplas ifrån. Alla sensorer borde fungerar eftersom dem fungerar med backen ilagd. Hur kan det bara fungera när backen är i lagd, och annars står det bara kontrollera parkeringshjälp systemet? Hur fixar jag detta?

239 Inlägg
27 oktober 2019
Tänker du bara har sensorer bak, då funkar de bara när man har backen i. Knappen brukar väl vara till för att stänga av när man tröttnar på pipandet.
Men varför vill man kunna ha dem på när man inte backar? Ser ingen anledning så så hade jag programerat det (som ditt verkar funka alltså) är inte backen i är inte alla kriterier uppfyllda ska det inte fungera.
Eller tänker jag fel?

2 Inlägg
27 oktober 2019
Trådstartare
@SvarreE
Jag har även sensorer fram på bilen dem borde väll aktiveras auto när jag kommer nära nånting. T.ex. om man parkerar utan att backa. Det kommer upp på displayen att jag skall kontrollera parkeringshjälp systemet så då antar jag att det måste vara nånting strul. Har bytt sensorerna som haft felkoder på sig, och släckt felkoderna men ändå vill det inte riktigt fungera. Är så jäkla rädd om bilen (nyligen tagit körkort) så det skulle kännas som en liten extra trygghet, även fast du har rätt om att det kanske inte riktigt behövs så länge man inte backar. Men du förstår...

239 Inlägg
28 oktober 2019
Aha
Slogs ganska mycket med sensorerna på min förra bil, en Ford 2012. Men var nåt trasigt dog allt och ingenting fungerade, fram eller bak.
Men det visade sig vara andra problem. Men den vet jag att jag var tvungen att komma ner rejält långsamt för att den skulle "lägga i" sensorerna och funkade såklart bara under krypkörning.
Samma på min Audi jag har idag, svänga in på en plats köra nära och stanna funkar dåligt, halvvägs in i rutan och så krypa sista biten.
Men jobbar aldrig med att starta från knappen om det ens går.

Sök