Peugeot 107 startar inte, kallt?

Linn1234
28 oktober · 2 Inlägg
#1

Hej!
Min lilla Peugeot 107 från 2006 startade helt plötsligt inte imorse. När jag vrider om nyckeln låter inte motorn alls utan det kommer bara ett tickande ljud och alla lampor blinkar konstigt. Jag tänkte att det bara var väldigt kallt på morgonen. Men när jag kom hem senare och försökte starta den igen går det nu inte att trycka ner bromspedalen. När jag vrider om nyckeln nu är det fortfarande samma ljud och blinkningar. När jag försöker trycka ner bromsen så är det även som att taklampans ljus skruvas ner när bromspedalen rörs - som att dom är ihopkopplade. Kan det vara batteriet? Men det förklarar inte bromsen, eller vad kan det vara? Jag har inte så bra koll på bilar över huvudtaget.. haha

Har haft bilen sen januari och inte haft något problem innan, utan detta hände nu imorse.

Jag filmade hur det låter och blinkar men förstår inte riktigt hur man laddar upp det här..

zzr9409209
28 oktober · 177 Inlägg
#2

Du har ett tomt batteri,därför blinkar lamporna när du försöker att starta, och att bromsen är "hård",går inte att trampa ner,beror på att vacumet har försvunnit...att taklampan blir svagare beror på att bromsljusen tänds,och finns det ingen ström i batteriet så blir det så..

Linn1234
28 oktober · 2 Inlägg
#3

zzr9409209 skrev:
Du har ett tomt batteri,därför blinkar lamporna när du försöker att starta, och att bromsen är "hård",går inte att trampa ner,beror på att vacumet har försvunnit...att taklampan blir svagare beror på att bromsljusen tänds,och finns det ingen ström i batteriet så blir det så..

Tack!! då testar jag det

zzr9409209
28 oktober · 177 Inlägg
#4

Kan ju även vara på sin plats att kolla vad generatorn laddar..

torsen
29 oktober · 3 528 Inlägg
#5

Om du tänder halvljuset och det lyser normalt, men nästan slocknar när du aktiverar startmotorn, kan det vara en cell (eller flera) i batteriet som är dålig.
Prova ladda batteriet.
Fulladdat batteri håller runt 12,6 volt.
Spänningen, med gående motor, bör ligga runt 14 volt.
Köp enklast/billigast möjliga multimeter och kolla.
(Multimetern även bra när julgransbelysningen behöver felsökas!)
Vet inte var du bor och hur kallt det var när motorn inte startade, men runt nollan brukar inte generera "kallstartproblem".

uhlin
29 oktober · 1 279 Inlägg
#6

Antagligen batteriet som tackat för sig.

Få nån med startkablar och sätt på så startar den och ta sen bort startkablarna och mät hur mycket den laddar. Ca 13.8 volt ska det ligga på.

Laddar den det så är batteriet slut.

( förutsatt den inte drar tjuvström eller du glömt nån lampa på eller nåt sånt.)

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang