Köptips på bra shampo, polish, vax och försegling önskas?

elektronikfreak tummen mitt i handen
31 oktober 2019 · 162 Inlägg

Jag har väl under många år varit lite halvslapp med att både tvätta och vårda mina bilar som jag använder som bruksbilar. Mest beroende på att de allra flesta varit gråa. Fast vissa optimister kallar dom silverfärgade. Nu har jag i vart fall köpt en röd bil som, förutsatt att fransosen inte rasar ihop inom närmaste året, tänkt att vårda både lack och underrede på.

Ska försöka hitta någon GDS-hall som både har lyft och tillgång till högtryckstvätt så att jag kan spola rent underredet ordentligt och när jag får extremt mycket överskottsenergi pensla och spraya hela underredet med rostskyddsmedel.

Men jag har även tänkt försöka bevara lacken i bra skick. Jag älskar nämligen röda bilar. Har någon flaska Turtle ZIP bilshampo som jag faktiskt tvättade bilen med samma dag jag köpte den. Köpte den av en auktoriserad Volvohandlare som fått in den som inbytesbil. Så bilen var varken tvättad eller rekonditionerad när jag köpte den utan jag köpte den som ett "renoveringsobjekt".

Men i vart fall... jag har tänkt fixa lacken under hösten eller till våren och tänkte kolla vad ni tycker om följande produkter?

Vettiga i förhållande till pris? Egna erfarenheter av någon av nedanstående?

Både Autoglym (gammalt beprövat), Meguiars (väldigt poppis) och Labocosmetica (kanske inte så välkänt) tillhör väl de bättre produkterna på marknaden för oss som inte vill lägga en förmögenhet på lacken men ända vill få ett hyfsat resultat.

Autoglym Super Resin Polish
Autoglym Extra Gloss Protection

Meguiars Deep Chrystal Polish
Meguiars Deep Chrystal Carnauba Wax

Labocosmetica Revita Bilschampo
Labocosmetica Benefícia Snabbförsegling

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
31 oktober 2019 · 4 917 Inlägg

Herredumilde vad grejer det finns till bilar idag, det är ju rena djungeln..
Med de medlen kan du knappast misslyckas..
Jag vågar knappast nämna vad jag använder, för då får jag hela garageflocken över mig..smile

Senast redigerat av malus (31 oktober 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
mb_pucken
31 oktober 2019 · 5 087 Inlägg

Har inte testat något av dom medlen du tipsar om men läst mycket om dom och dom skall vara riktigt bra.
Själv kör jag menzerna polermedel och av någon anledning så brukar det bli menzerna power lock som lackskydd.
Även om jag även gillar lahegas topguard lackskydd :-) för tillfället även deras glansbooster :-)

Lägger även ett shampoo tips som är cemical gays mr pink samt deras cirtus wash and gloss. Tycker det är riktigt trevliga shampoon att jobba med :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
jaka54
31 oktober 2019 · 5 733 Inlägg

Hej!
Yes och skurpulver funkar bra!  Plus lite varmt vatten förstås!

Senast redigerat av jaka54 (31 oktober 2019)

elektronikfreak tummen mitt i handen
1 november 2019 · 162 Inlägg

malus skrev:
Herredumilde vad grejer det finns till bilar idag, det är ju rena djungeln..
Med de medlen kan du knappast misslyckas..
Jag vågar knappast nämna vad jag använder, för då får jag hela garageflocken över mig..smile

jaka54 skrev:
Hej!
Yes och skurpulver funkar bra!  Plus lite varmt vatten förstås!

Jag har också tvättat mina gamla bilar, bilar jag köpte innan jag ens fyllt 18 år och hade körkort, allt ifrån en gammal SAAB 93 av årsmodell 1956 och en bil jag ärvde av pappa - en gammal Plymouth av årsmodell 1958, med allt ifrån diskmedel och grönsåpa till rengöringsmedel som bönderna rengör sina mjölktankar med och fälgarna fick sig en dos av motsvarande AJAX rengöringsmedel. Visst blev bilarna "hyfsat rena" eftersom jag avslutade med lite Turtle bilvax. Det märkliga är att bilarna fortfarande åtskilliga decennium senare faktisk fortfarande är kvar i bilregistret.

Men jag misstänker att dagens moderna billacker kräver lite mer omsorg än vad dåtidens lacker krävde. Om inte annat för att luftföroreningarna är betydligt större idag och betydligt mer aggresiva mot dagens känsliga billacker.

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
elektronikfreak tummen mitt i handen
1 november 2019 · 162 Inlägg

Ivel skrev:
Saxat från en annan tråd.
Stulet från mb_pucken.

"Anledningen till varför  man inte ska använda diskmedel och tvätta bilen med är några av följande. 
1. Diskmedel tvättar bort allt från lacken tex wax, polymer och fetter som håller gör att lacken oxiderar fortare. Repas lättare och gör att den blir mera svårtvättad.
2. Som ovan fast diskmedel löser även fett och petroleum m.m. som finns på underrede och i dörrar och paneler som rostskydd.
3. Diskmedel har högt pH värde och är ganska aggressivt mot aluminium och eloxeringar som ofta finns på lister och vissa fälgar. Ger ofta fläckar och flammig yta. 
4. Det kan vara aggressivt mot gummi och plaster av olika slag. Beror helt på hur dom tål alkaliska lösningar. 

Varför tycker jag att man ska använda biltvätt medel?

1. Dom är oftast pH neutrala och är därför säkra att använda på dom flesta typer av material. 
2. Dom innehåller oftast ett wax eller polymer som skyddar lacken och även ger glans. Gör ytan hal och vatten   frånstötande.
3. Bra glid. Dom flesta bilshampoon innehåller ofta tillsatser som ger bra glid vid tvätt och därför minskar friktionen mellan handske/svamp och lack vilket ger mindre repor. 

Varför skulle man inte använda ett medel som är tillverkat för att tvätta bilar och lackade ytor med? 

Brukar ni använda diskmaskinstabletter i tvättmaskinen när ni tvättar kläder eller tvärt om?"

Mycket bra sammanfattning anser jag.

Håller fullständigt med dig och mb_pucken som skrev ovanstående. Diskmedel hör inte hemma på dagens moderna billacker. Eller i vart fall inte om man tänker behålla kärran några år i hyfsat skick. Sedan kan man naturligtvis ha åsikter om att pyssla om  lacken maximalt samtidigt som man skiter i underredet eftersom många av dagens bilar - i synnerhet flertalet av de asiatiska - har ett lindrigt sagt bristfälligt rostskydd på underredet. Detta i kombination med att det idag är stor brist på GDS-hallar som har kombon "lyft och högtrycksunderspolning".

Var in ock besökte en auktoriserad Toyotahandlare och bland de fina glänsande bilarna stod en Land Cruiser V8 Diesel Executive Lounge med en prislapp på 1,5 miljoner kronor och tittade man in i hjulhusen så fanns det inte ett enda gram rostskyddsmedel där. På min förfrågan till säljaren så kommenterade säljaren det med att "vill köparen ha rostskydd så får köparen själv ombesörja detta"!!!??? Väldigt märkligt sätt att sälja bilar på år 2019 tycker jag. I synnerhet som de allra flesta bilar idag har täckt underredet med massa plastschabrak som man inte plockar bort i en handvänning i GDS-hallen för att på ett effektivt sätt kan renspola underredet. Knappast något som bilprovningen heller plockar bort för att undersöka hur rostigt underredet är heller för den delen.

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang