Subaru Legacy centrallås fel

V50T5AWDLIFE
21 november · 9 Inlägg
#1

Hej
Håller på att fixa på sambons subaru Legacy 3.0r. Den har problem med centrallået som inte riktigt vill låsa bilen. När man låser knakar de och låter som att den vill låsa men hakar upp sig. Klickar man tillräckligt många gånger så kommer den i lås men inte på alla dörrar.
Vad kan vara felet?

malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
21 november · 3 815 Inlägg
#2

Om bilen är gammal , så kan det vara  en dålig jordning.
Du skriver ju inte åldern, så det blir gissningar..
Sen  borde du nämna vilken sida och vilka dörrar som bråkar.
Relä,  som ärgat undertill..
Säkring som ärgat.
Ett dåligt batteri kan det vara..
Så ett mätvärde på hur spänningen är vore bra.
Det ska ligga runt 12,5 volt för att vara hyfsat..

Senast redigerat av malus (21 november )

V50T5AWDLIFE
22 november · 9 Inlägg
#3

malus skrev:
Om bilen är gammal , så kan det vara  en dålig jordning.
Du skriver ju inte åldern, så det blir gissningar..
Sen  borde du nämna vilken sida och vilka dörrar som bråkar.
Relä,  som ärgat undertill..
Säkring som ärgat.
Ett dåligt batteri kan det vara..
Så ett mätvärde på hur spänningen är vore bra.
Det ska ligga runt 12,5 volt för att vara hyfsat..

De är en 2005 kombi
Alla dörrar förutom vänster fram bråkar.
Batteriet låg på 12,3
Hur kan man se att ett relä har färgat?
Inte lite av en nybörjare på hemelektronik...

malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
22 november · 3 815 Inlägg
#4

Reläet kan bytas tillfälligt mot ett annat, för att utesluta att den är defekt inuti, och ärgningen kan vara på anslutningarna.
Motionera detta och även säkringen, dvs rör på dessa så att det blir ordentlig kontakt.
Jordningen behöver man mäta med ohmmeter/multimeter och då får man plocka av dörrsidorna så det blir ju lite bökigt..
Och då kan man jämföra värdena med den som fungerar..
Så hade jag gjort om jag inte funnit den gemensamma jorden till chassiet.
Kolla även så batteriets anslutning är ordentligt jordad  när du ändå håller på..

Senast redigerat av malus (22 november )

V50T5AWDLIFE
22 november · 9 Inlägg
#5

malus skrev:
Reläet kan bytas tillfälligt mot ett annat, för att utesluta att den är defekt inuti, och ärgningen kan vara på anslutningarna.
Motionera detta och även säkringen, dvs rör på dessa så att det blir ordentlig kontakt.
Jordningen behöver man mäta med ohmmeter/multimeter och då får man plocka av dörrsidorna så det blir ju lite bökigt..
Och då kan man jämföra värdena med den som fungerar..
Så hade jag gjort om jag inte funnit den gemensamma jorden till chassiet.
Kolla även så batteriets anslutning är ordentligt jordad  när du ändå håller på..

Tack för svaret! Ska kika på de

V50T5AWDLIFE
22 november · 9 Inlägg
#6

malus skrev:
Reläet kan bytas tillfälligt mot ett annat, för att utesluta att den är defekt inuti, och ärgningen kan vara på anslutningarna.
Motionera detta och även säkringen, dvs rör på dessa så att det blir ordentlig kontakt.
Jordningen behöver man mäta med ohmmeter/multimeter och då får man plocka av dörrsidorna så det blir ju lite bökigt..
Och då kan man jämföra värdena med den som fungerar..
Så hade jag gjort om jag inte funnit den gemensamma jorden till chassiet.
Kolla även så batteriets anslutning är ordentligt jordad  när du ändå håller på..

Tack för svaret! Ska kika på de

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang