Går det använda röd kabel som en minuskabel?

Snuppelele
25 november 2019 · 42 Inlägg

God kväll! Har en väldigt kort fråga. Ska nämligen byta lite kablar i min Volvo 740 efter en kabelbrand. Är medveten  om vilka färger plus,minus, jord mm är. Men min fråga är om man kan ta till exempel en pluskabel (alltså röd) och använda som en minus kabel? Tänker ju att det är väll ingen skillnad på kablarna i sig förutom färgen och hur man kopplar dom. Det är ju vanlig koppar i alla kablar. Är för övrigt kablarna mellan tändspolen och tändningslåset. //mvh icke el kunnig

Senast redigerat av Snuppelele (25 november 2019)

M123
25 november 2019 · 962 Inlägg

Är det samma kvadrat på den så är funktionen den samma men att frångå färgerna är i mitt tycke ett stort nej, det är som att be om problem om man glömmer av det eller någon annan stackare tar över bilen efter dig.
Det är just sådana här saker som kan ge kabelbrand om man går efter färger senare lika med den beryktade EPA-elen många får ordna upp efter att inte folk kan göra det rätt. Sen visst ska man mäta oavsett vad man kopplar på sig på oavsett färg men alla gör ju inte det vid elarbeten på bilar.

Så ett kort svar ja det funkar mer inte någonstans rekommendera jag till det och en bit kabel är inte dyr.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Snuppelele
25 november 2019 · 42 Inlägg

M123 skrev:
Är det samma kvadrat på den så är funktionen den samma men att frångå färgerna är i mitt tycke ett stort nej, det är som att be om problem om man glömmer av det eller någon annan stackare tar över bilen efter dig.
Det är just sådana här saker som kan ge kabelbrand om man går efter färger senare lika med den beryktade EPA-elen många får ordna upp efter att inte folk kan göra det rätt. Sen visst ska man mäta oavsett vad man kopplar på sig på oavsett färg men alla gör ju inte det vid elarbeten på bilar.

Så ett kort svar ja det funkar mer inte någonstans rekommendera jag till det och en bit kabel är inte dyr.

Mycket bra svar och tack! Lika bra att fara iväg och köpa en bit kabel med rätt färg smile

Senast redigerat av Snuppelele (25 november 2019)

Izra
25 november 2019 · 14 Inlägg

orsaken till kabelbranden? det är långsökt men kolla för säkerhets skull att den svarta kabeln ligger på jordnivå (noll volt till batteriets minuspol) annars ska den kanske kanske vara röd....

torsen
25 november 2019 · 7 235 Inlägg

Hm, rekommenderar/föreskriver inte DIN/Bosch brun färg på kablar för stomanslutning?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang