Audi A4 B5 1.8Ts 1998

X2amt2x
27 november 2019 · 3 Inlägg

Tjena, de så att jag har ett par problem med min audi 1.8t b5 som jag inte kan komma nånstans med. Till en början så är det ett rasslande ljud i motorn som endast dyker upp när motorn varvas ner dvs medans jag gasar så händer det ingenting men så fort jag släpper gasen så rasslar det påväg ner träffa en mekaniker som föreslog transmissionskedjan behövde bytas vilket jag gjorde men inget hände.
Samt så bruka det ryka lite på vänster sida om motorn dvs exakt på katalysatorn/turbon vilket visa sig vara ventilkåppspackning som jag bytte men nu så ryker det på höger sida av motorn.
Samt sista så är det kylvätsketemperaturmätaren som från början alltid låg på 0 grader men sen så bytte jag sensorn vilket löste problemet men så sjunker nålen så fort jag kör ut i motorväg.

Nån som har någon tips eller förslag

caromania Forummoderator
27 november 2019 · 9 296 Inlägg

X2amt2x skrev:
Tjena, de så att jag har ett par problem med min audi 1.8t b5 som jag inte kan komma nånstans med. Till en början så är det ett rasslande ljud i motorn som endast dyker upp när motorn varvas ner dvs medans jag gasar så händer det ingenting men så fort jag släpper gasen så rasslar det påväg ner träffa en mekaniker som föreslog transmissionskedjan behövde bytas vilket jag gjorde men inget hände.
Samt så bruka det ryka lite på vänster sida om motorn dvs exakt på katalysatorn/turbon vilket visa sig vara ventilkåppspackning som jag bytte men nu så ryker det på höger sida av motorn.
Samt sista så är det kylvätsketemperaturmätaren som från början alltid låg på 0 grader men sen så bytte jag sensorn vilket löste problemet men så sjunker nålen så fort jag kör ut i motorväg.

Nån som har någon tips eller förslag

Hur långt har den gått och har oljeförbrukningen ökat? En -98 lär ju ha en del mil i sig och kanske börjar bli sliten. Kolvslammer etc.

Röken, är det olja? Om du tvättar ordentligt och sedan kör den varm stånden torkar, uppkommer det då igen så har du nog en liten läcka där med. Sålänge du inte får fläckar på golvet skulle jag påstå att det inte är någon akut katastrof.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
X2amt2x
27 november 2019 · 3 Inlägg

caromania skrev:

X2amt2x skrev:
Tjena, de så att jag har ett par problem med min audi 1.8t b5 som jag inte kan komma nånstans med. Till en början så är det ett rasslande ljud i motorn som endast dyker upp när motorn varvas ner dvs medans jag gasar så händer det ingenting men så fort jag släpper gasen så rasslar det påväg ner träffa en mekaniker som föreslog transmissionskedjan behövde bytas vilket jag gjorde men inget hände.
Samt så bruka det ryka lite på vänster sida om motorn dvs exakt på katalysatorn/turbon vilket visa sig vara ventilkåppspackning som jag bytte men nu så ryker det på höger sida av motorn.
Samt sista så är det kylvätsketemperaturmätaren som från början alltid låg på 0 grader men sen så bytte jag sensorn vilket löste problemet men så sjunker nålen så fort jag kör ut i motorväg.

Nån som har någon tips eller förslag

Hur långt har den gått och har oljeförbrukningen ökat? En -98 lär ju ha en del mil i sig och kanske börjar bli sliten. Kolvslammer etc.

Röken, är det olja? Om du tvättar ordentligt och sedan kör den varm stånden torkar, uppkommer det då igen så har du nog en liten läcka där med. Sålänge du inte får fläckar på golvet skulle jag påstå att det inte är någon akut katastrof.

Hej igen den har gått cirka 23800 mil ja röken misstänker jag är olja då de luktar precis samma sak som när ventilkåpspackningen gav upp, oljeförbrukningen är densamma förutom att det finns massa smutsig gammal olja bakom motorn samt under motorn.

Kolvslammer kan man väl minska med en liten motortvätt invändigt om jag inte har helt fel alt byta olja flera gånger på raken

jaka54
27 november 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Att det låter när du släpper gasen tyder på att kamkjedjan/kamkjedjans sträckare behöver bytas!
Bytte de sträckare??

Gör ren motorn med lacknafta /pensel... eller något annat som tar bort olja och kolla sedan var du ser olja komma någonstans. Olja kan komma från sliten packbox bakom kamdrevet (Läckte där på min Audi 100-89:a) men du har kanske dubbla kammaxlar?! Borde kunna läcka där endå.
Sen ventilkåpspackningen ,men den har du bytt säger du?!
Ytterligare ställen är packboxen nertill vid  vevaxeln , men eftersom olja brukar rinna nedåt wink kan det inte vara därifrån.
Ytterligare ställen är insugets infästning mot blocket (mindre troligt) eller läcka i vehusventilationen s slang(mindre troligt) eller tändstift som inte är dragna (mindre troligt).

X2amt2x
27 november 2019 · 3 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Att det låter när du släpper gasen tyder på att kamkjedjan/kamkjedjans sträckare behöver bytas!
Bytte de sträckare??

Gör ren motorn med lacknafta /pensel... eller något annat som tar bort olja och kolla sedan var du ser olja komma någonstans. Olja kan komma från sliten packbox bakom kamdrevet (Läckte där på min Audi 100-89:a) men du har kanske dubbla kammaxlar?! Borde kunna läcka där endå.
Sen ventilkåpspackningen ,men den har du bytt säger du?!
Ytterligare ställen är packboxen nertill vid  vevaxeln , men eftersom olja brukar rinna nedåt wink kan det inte vara därifrån.
Ytterligare ställen är insugets infästning mot blocket (mindre troligt) eller läcka i vehusventilationen s slang(mindre troligt) eller tändstift som inte är dragna (mindre troligt).

Min bil har kamrem det som bytes är transmissionskedja dvs den kedja som är på motsatt håll av kamrem.

Ja jag har dubbla kamaxlar

Kamdrev hade jag kollat
Men ska nog använda avfettningsmedel och tvätta rent hela motorn från allt fett sen får jag köra runt en stund och kolla på var det läcker.

Sen de rasslande ljudet så kommer det även när motorn är kallstartad och låter som en kallstartad diesel traktor som sedan avtar efter 30 sek till 1 min körning....verkar som det är nu alla små problem dyker upp på b5orna

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang