Släcka motorlampa Saab 9-5 2.3t 2003

Mattolainen
29 november · 4 Inlägg
#1

Tja. bytte vakuumslangar här om dagen och klantig som man är lyckades jag knäcka av en anslutning.. hur som helst så tändes motorlampan efter jag kört hem bilen. beställde en ny sådan anslutning: https://www.maptunparts.se/motordelar/i … -3-t7.html och monterade tillbaka allt i vanlig ordning, men motorlampan fortsätter att lysa? har testat att koppla ur batteriet, och efter det slocknar lampan (första starten). sen när man startar bilen en andra gång, då skiner lampjäveln upp som en sol.. HJÄLP!

jaka54
29 november · 3 319 Inlägg
#2

Hej!
Motorlampan lyser av en anledning! Har du kollat oljenivån? Läckage i slangar?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 november · 12 303 Inlägg
#3

Som Jaka säger så tänds den av en anledning. Läsa ut felkoder är nog det enda sättet.

Loading signature: [||||||||||----------]
Snurriis
29 november · 609 Inlägg
#4

För att släcka felkoder måste man läsa ut från obd uttaget och sedan radera.

Jag har tillgång till obd läsare som fungerar till Saab 9-5 98-10

Senast redigerat av Snurriis (29 november )

Mattolainen
29 november · 4 Inlägg
#5

Snurriis skrev:
För att släcka felkoder måste man läsa ut från obd uttaget och sedan radera.

Jag har tillgång till obd läsare som fungerar till Saab 9-5 98-10

ahh, det är så alltså att man måste radera felkoder 🤔 de kan inte bara försvinna?

Snurriis
29 november · 609 Inlägg
#6

Mattolainen skrev:

Snurriis skrev:
För att släcka felkoder måste man läsa ut från obd uttaget och sedan radera.

Jag har tillgång till obd läsare som fungerar till Saab 9-5 98-10

ahh, det är så alltså att man måste radera felkoder 🤔 de kan inte bara försvinna?

Precis, man måste gå in i ECUn och radera felkoden man har fått dock så kan det ligga fler än bara den du tror att du har.

Mattolainen
29 november · 4 Inlägg
#7

Snurriis skrev:

Mattolainen skrev:

Snurriis skrev:
För att släcka felkoder måste man läsa ut från obd uttaget och sedan radera.

Jag har tillgång till obd läsare som fungerar till Saab 9-5 98-10

ahh, det är så alltså att man måste radera felkoder 🤔 de kan inte bara försvinna?

Precis, man måste gå in i ECUn och radera felkoden man har fått dock så kan det ligga fler än bara den du tror att du har.

jag förstår, tack för hjälpen!

RonnyFa
30 november · 6 Inlägg
#8

Jag har haft en 9-5, 2,0 årsmodell 2005 i tio år. Efter runt sju år tändes varningslampan för motorfel. Flera verkstäder undersökte det och några sa att de fixat något. Men en tid efter verkstadsbesöken tändes den igen. Sedan körde vi vidare i tre år till (ca 5 000 mil) utan några bekymmer.

Snurriis
30 november · 609 Inlägg
#9

RonnyFa skrev:
Jag har haft en 9-5, 2,0 årsmodell 2005 i tio år. Efter runt sju år tändes varningslampan för motorfel. Flera verkstäder undersökte det och några sa att de fixat något. Men en tid efter verkstadsbesöken tändes den igen. Sedan körde vi vidare i tre år till (ca 5 000 mil) utan några bekymmer.

Den kan tändas av en simpel vakumläcka t.ex och just Saab är riktigt känslig när det kommet till vakum läckage då ECUn loggar all luft så strömmar igenom systemet.

Jag fick en felkod på att avlastningsventilen var trasig men var att det var ca 4 sprickor i vakumslangen som ställde till det.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang