Volvo v50 t5 2004, säkring går när jag vrider på tändningen

anton_hammar
1 december 2019 · 11 Inlägg

hej.

Har nyss bytt luftfilter, kupefilter och tändstift på min volvo v50 t5 från 04.

först startade jag den och skulle kolla så den gick bra, då gick den ojämnt. Men det var bara en kontakt jag hade glömt plugga in till ett av tändstiften.. Så jag fixade det så gick den som vanligt och allt lät skitbra så jag stängde av bilen och när jag skulle köra hem så gick han inte att starta.

Så jag kollade så att inget var fel med tändstiften och batteriet osv.. Men så kollade jag säkringslådan som sitter bredvid batteriet så var det en 10A som hade smällt, så jag bytte den så gick han och starta igen. Så stängde jag av bilen IGEN, för att jag skulle städa undan lite prylar i garaget. Men så gick inte bilen att starta igen, jag hade inte kvar några 10A så stoppade i en 15A bara för att se så att jag kunde starta och köra hem men då small han så fort jag vred på nyckeln.

Min teori är att jag har råkat fått någon kabel i kläm på något sätt när jag bytte Kupefiltret som sitter under ratten bredvid gaspedalen under mattan. Det var ett jävla jobb att få ut det filtret så tänker att jag kan ha råkat klämma någon kabel när jag har försökt få igen allting(kåpan, pedalen, mattan osv)

tänker om någon annan har någon teori?

MVH Anton

Utmarks-Loke
1 december 2019 · 5 836 Inlägg

En bra början är väl att kolla upp vad den där säkringen går till?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 december 2019 · 4 917 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
En bra början är väl att kolla upp vad den där säkringen går till?

Helt rätt, eftersom man kan väl inte ta för givet att det är relaterat..
Otroliga saker har hänt förr..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
anton_hammar
1 december 2019 · 11 Inlägg

säkringen går till "engine management"

Utmarks-Loke
1 december 2019 · 5 836 Inlägg

Funderar på om du kan ha bränt en tändspole eller drivkretsen till tändspolen genom att köra motorn utan ett av tändstiften inkopplat?

anton_hammar
1 december 2019 · 11 Inlägg

uppdatering:

det var en kontakt till ett tändstift som inte satt helt 100 pga att det saknades en skruv för att fästa hela grejen.

skruvade fast det så startade bilen igen, så skruvade igen alla kåpor och gjorde mig redo för att fara hem men så började han smälla samma säkring igen..

så tog av kåpan, kollade så att allt satt fast, vilket det gjorde, så bytte jag säkring och provade starta igen så startar han utan problem??

varför vill han inte starta när jag skruvar igen kåpan??

uppdatering:

säkringen går så fort jag försöker starta bilen med motorkåpan fastskruvad

Senast redigerat av anton_hammar (1 december 2019)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 december 2019 · 4 917 Inlägg

Har du något litet brännmärke på undersidan på kåpan?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
anton_hammar
1 december 2019 · 11 Inlägg

nope..
hittar inte någon kabel/slang som skulle kunna vara i kläm heller, känns jättekonstigt

Brådhis * Voff voff *
1 december 2019 · 10 279 Inlägg

Behöver ju inte vara en kabel som är i kläm, räcker ju med att det blivit en skada på en någonstans och när kåpan kommer på plats trycks den kabeln mot motorn. Så inspektera kablarna noga hela vägen där dom är under/vid kåpan så hittar du nog något skavmärke nånstans.

En lite mindre bra, men kanske enklare lösning är att stå ute i mörkret och be en kompis vrida på nyckeln med ny säkring i och kåpan borta. Blåser du en 15A-säkring lär det synas var det blixtrar till...
Inte en bra lösning, men det är en snabb lösning och du gör den förstås på egen risk.
Hade jag gjort det själv? Tveklöst... Är det ändå inte en lite bra lösning? Nej... Bara snabb! wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang