Audi A4 B5 1.8Ts med olja i expansionskärlet för glykolen?

Johan_N
14 december 2019 · 30 Inlägg

Någon som kan hjälpa mig att identifiera om det ser ut som att min Audi A4 har fått olja i expansionskärlet för glykolen? Det är en ogenomskinlig hinna på några millimeter i tjocklek som ni kan se på fotot men inte helt genomfärgat i hela expansionskärlet. Jag har tidigare använt en vätskesug för att få bort detta och sedan fyllt upp med ny glykol, men "oljan" återkommer. Enligt flera liknande trådar på nätet så brukar detta problem ha med en trasig oljekylare att göra. Min oljekylare är inte bytt sedan bilen var ny år 2000 (26.000 mil).
Värt att veta är att för några år sedan så tätades en glykolläcka med en burk med tätningsmedel (Barsleaks) som då missfärgade glykolen till en början.
Motorolja och oljefilter byttes nyligen på verkstad och jag har haft sporadisk varning för låg oljenivå trots att oljenivån är på max på oljestickan. Sedan oljebytet för dryga 40 mil sedan så har inte motorn dragit någon olja (mätt med oljestickan på samma plats i carporten) och glykolen (kylarvätskan) är på full nivå. Temperaturerna på olja och kylarvätskan är normala och bilen går i övrigt bra. Ingen konstig rök från avgasröret heller.

Observera att bilderna är tagna i mörker och med en sämre mobilkamera med belysning från en ficklampa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74517/74517-6cedce22497b901fef87317665c91a9f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74517/74517-6cae56df3700e072719a83b05bad20ea.jpg

granadadr
14 december 2019 · 7 270 Inlägg

GISSAR på vätskekylda oljekylaren som börjat läcka

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Johan_N
14 december 2019 · 30 Inlägg

Ja jag misstänker det med. Vet du eller någon annan vilket märke/tillverkare som gör bra oljekylare? Finns ju en massa olika märken men just oljekylaren är ju ingen del man vill slarva med och köpa grisen i säcken. På min bil är det tydligen så att just AJL-motorn ska ha en dyrare variant än den som kom före 1999. Det skiljer på några siffror i chassinumret.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang