Chrysler Voyager, - 03, skumt motorfel...

Killgore
18 december 2019 · 2 Inlägg

I need your supreme help... A. S. A. P...

Har en Voyager, - 03, 3.3 l motor, så vanlig och standard det kan bli och jag har råkat ut för det skummaste av fel jag stött på än så länge i mitt motorburna liv.

Den dör, ibland, när man lägger i D, N, eller L.
R och 3 går hur bra som helst, förutom att den håller på att dö när man växlar förbi D och N.
Problemet ökar när bilen är varm och framför allt när man stått på tomgång nån minut...
However så kan det vissa dagar fungera hur bra som helst och det spelar ingen roll hur långt eller länge jag kört.
Jag kan stå på tomgång, åka runt och handla och det är inga problem.
Växellådsoljan är så röd och fin den kan bli och det är inga ryck eller what so ever i växlarna när jag lägger i dom.

När felet väl uppenbarar sig, så går det hur bra som helst att starta motorn i P-läge.
Provar jag att starta den på neutralen, vägrar den.
Vid ett par tillfällen har jag kunnat backa, lite fortare än normalt, stannat och därefter bara kunnat stanna och skicka i driven också har den fungerat normalt...
Det är inte varje dag det händer, det har ingen betydelse om det är varmt eller kallt ute, ingenting med luftfuktighet heller.
Visar inga felkoder, inga missljud eller någonting annat ovanligt, bara: Jaha, är det dags nu igen?

Är det någon som har ett schysst tips eller har varit med om något liknande?
Börjar bli en skvätt tjatigt det här...

husseman
19 december 2019 · 1 577 Inlägg

Växellägesgivare?

torsen
19 december 2019 · 7 202 Inlägg

husseman skrev:
Växellägesgivare?

X 2 eller strömställaren på växellådan.
Prova att dra av och på kontaktstycket till strömställaren under på växellådan.

Killgore
19 december 2019 · 2 Inlägg

husseman skrev:
Växellägesgivare?

Ja, tanken har slagit mig och det är nästa sak på listan.

Tack för svaren...
Återkommer med lägesrapport.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang