Saab 9-5, -00. Tändlåsnyckel går ej att vrida.

Biven
22 december 2019 · 9 Inlägg

Från ena dagen till nästa uppstod detta fel; att tändningsnyckeln ej går att vrida från LOCK-läge. Jag har haft förvarningar
om problemet, utan att fatta vad det var. T ex att det inte gått att sätta på tändning utan att först ta ur nyckeln och sätta i den igen. På nätet har jag läst massor om problemet. De goda råden spretar åt olika håll. Smörj - smörj absolut inte. Vrid med tång - vrid inte o s v.
Försökt vrida och vicka nyckeln och samtidigt rycka i växelspaken (känns lite som att röra i en gryta). Jag vill i det längsta undvika att behöva borra ur låscylindern. Finns här några bra råd vore jag mycket tacksam.

Brådhis * Voff voff *
22 december 2019 · 10 244 Inlägg

Biven skrev:
Från ena dagen till nästa uppstod detta fel; att tändningsnyckeln ej går att vrida från LOCK-läge. Jag har haft förvarningar
om problemet, utan att fatta vad det var. T ex att det inte gått att sätta på tändning utan att först ta ur nyckeln och sätta i den igen. På nätet har jag läst massor om problemet. De goda råden spretar åt olika håll. Smörj - smörj absolut inte. Vrid med tång - vrid inte o s v.
Försökt vrida och vicka nyckeln och samtidigt rycka i växelspaken (känns lite som att röra i en gryta). Jag vill i det längsta undvika att behöva borra ur låscylindern. Finns här några bra råd vore jag mycket tacksam.

Även om man inte ska smörja så är det lite sent för det nu. Låset har med största säkerhet kladdat igen av allt skräp som kommer ner i det under åren (pga dess rätt korkade placering med öppningen uppåt).

Så du behöver smörja upp och rengöra (eller ja, tvärtom då egentligen) låset så bör det nog fungera sen.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang