Växellåda paj Renault Megane

Madde89
27 december 2019 · 4 Inlägg

Hej!

Jag har en sådan här bil: RENAULT MEGANE III Grandtour (KZ0/1) 1.5 dCi (KZ09, KZ0D, KZ1G, KZ1M, KZ1W) 2013 110Hk

Den har knakat när jag svängt och jag bytte ens Drivknuten på ena sidan. Sen började den knaka på andra sidan och jag beställde en till drivknut för att byta andra sidan med. Innan den hann att komma hem så brakade hela bilen ihop. Skulle svänga och då kändes det som det gick sönder något och jag tänkte såklart att det var Drivknuten som inte var bytt ännu. Bytte andra sidan igår och det var välbehövligt om man säger så. 😅 Men skiten vägrar funka ändå, den startar men händer inget när man lägger i en växel. Några idéer på varför det är så? Man blir ju rädd att hela växellådan är sönder kan det vara så?

Inte supernöjd med denna bilen. Ägt den i 2 år och den krånglar massor.. startar inte heller när det är kallt ute, bytt glödstift men det hjälper inte. Måste förvara den i garage annars kan jag få hålla på i 5 minuter för att starta skiten. Aldrig mer fransk bil! Nu vill jag bara laga denna, sälja den och köpa en ny bil..

Utmarks-Loke
27 december 2019 · 5 840 Inlägg

Det som händer när drivknuten havererar är just att det slutar driva. Bilen driver bara på det hjulet som går lättast och det blir ju den sidan där kontakten mellan hjul och växellåda upphört. Så lådan i sig är det nog inget fel på.

Madde89
27 december 2019 · 4 Inlägg

Men då borde ju bilen funka nu? Bytte drivknut på ena sidan. Körde nån månad innan den slutade fungera, då bytte jag andra sidan men bilen funkar inte. Den startar men det händer inget när man lägger i en växel och försöker köra iväg. Inget missljud hörs eller så. Andra idéer på vad jag kan testa?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 december 2019 · 14 056 Inlägg

Madde89 skrev:
Men då borde ju bilen funka nu? Bytte drivknut på ena sidan. Körde nån månad innan den slutade fungera, då bytte jag andra sidan men bilen funkar inte. Den startar men det händer inget när man lägger i en växel och försöker köra iväg. Inget missljud hörs eller så. Andra idéer på vad jag kan testa?

Du bytte drivknut på ena sidan, körde nån månad så gick den sönder igen. Du bytte drivknuten på andra sidan. Du kanske måste byta den första du bytte om den gått sönder igen. Så uppfattar jag din text, har jag fel?

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (27 december 2019)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Madde89
27 december 2019 · 4 Inlägg

Ursäkta att jag var otydlig.
Höger drivknut gick sönder och byttes för va 1 månad sen.
Förra veckan gick vänstra drivknuten  sönder och är nu bytt med. Men inget händer när man startar bilen och lägger i en växel. Kopplingen känns ok och växellådan känns som vanligt, men inget händer. Kan något annat ha förstörts för att vi inte bytte båda knutarna samtidigt?

Utmarks-Loke
27 december 2019 · 5 840 Inlägg

Jaha, jag läste inte så noga. Jag skulle nog börja med att se vad som händer när man lägger i en växel och försöker köra. Snurrar inre delen på drivknuten, där den kommer ut ur växellådan? Men var försiktig så grejerna inte plötsligt får grepp och bilen sticker iväg.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang