Mazda 6 blåser kall luft random i kupén

RichiB
27 december 2019 · 1 866 Inlägg

Försöker hjälpa en vän med en Mazda 6 Skyactive 2.2l , år 2012.
Problemet är att den blåser kall luft i kupén istället för varm luft lite då o då . Dvs det händer random . Har även uppmärksammat att om man gasar rejält så blåser den varmt igen (tillfälligt). Det luktar även kylarvätska när man öppnar huven . Finns inga läckage i eller under bilen . Vätskenivån är rätt .
Bilen går klockrent i övrigt .

Vad kan problemet vara ?

Senast redigerat av RichiB (27 december 2019)

Skitungen
27 december 2019 · 199 Inlägg

Luft i systemet på något sätt, luktar det avgaser ur expansionskärlet? Kan vara topplockspackningen som har spruckit så att kompressionen från motorn åker ut i glykolen så det bildas luftbubblor.

Pininfarina406
27 december 2019 · 535 Inlägg

RichiB skrev:
Försöker hjälpa en vän med en Mazda 6 Skyactive 2.2l , år 2012.
Problemet är att den blåser kall luft i kupén istället för varm luft lite då o då . Dvs det händer random . Har även uppmärksammat att om man gasar rejält så blåser den varmt igen (tillfälligt). Det luktar även kylarvätska när man öppnar huven . Finns inga läckage i eller under bilen . Vätskenivån är rätt .
Bilen går klockrent i övrigt .

Vad kan problemet vara ?

Man kan ju såklart bara gissa men jag skulle först prova att lufta kylarsystemet. Om inte det hjälper så skulle jag byte kylarlock. Och mitt sista förslag blir att spola värmeelementet. Det brukar dock sällan hjälpa utan det är byte som gäller om det är tätt. Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
RichiB
28 december 2019 · 1 866 Inlägg

Skitungen skrev:
Luft i systemet på något sätt, luktar det avgaser ur expansionskärlet? Kan vara topplockspackningen som har spruckit så att kompressionen från motorn åker ut i glykolen så det bildas luftbubblor.

Nej det luktar inte avgaser i kärlet. Det luktar bara glykol, även när locken är stängda.
Däremot så kommer det bubblor i expansionskärlet, en hel del faktiskt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang