Kamremsbyte. Ska vattenpump bytas?

Brådhis * Voff voff *
28 december 2019 · 10 277 Inlägg

Christian S skrev:
många tror att meca, mekonomen osv är billigare än volvo men i själva verket är det många gånger tvärtom.

Detta kan jag helt instämma i. Både vad det gäller reservdelar och service till iaf Volvo har jag flera gånger varit med om att det varit billigare hos Volvo än hos tex Mekonomen.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (28 december 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
sollu
28 december 2019 · 416 Inlägg

Var nära jobbet och måste börja kl 13:00 hade lite stress med tid o med bilen, men innan jag bestämma att jobbet utförs hos meca kontakta jag Volvo verkstad och de vill ha 14600 för kamrem+vattenpump, spännrulle, multirem o.s.v. svin dyrt  då ringde jag till meca att de kan byta för 8200kr

sollu
28 december 2019 · 416 Inlägg

Meca ligger nära jobbet och måste börja jobba kl 13:00 hade lite stress med tid o med bilen, men innan jag bestämma att jobbet utförs hos meca kontakta jag Volvo verkstad och de vill ha 14600 för kamrem+vattenpump, spännrulle, multirem o.s.v. svin dyrt  då ringde jag till meca att de kan byta för 8200kr

Senast redigerat av sollu (28 december 2019)

Christian S
28 december 2019 · 4 816 Inlägg

sollu skrev:
Meca ligger nära jobbet och måste börja jobba kl 13:00 hade lite stress med tid o med bilen, men innan jag bestämma att jobbet utförs hos meca kontakta jag Volvo verkstad och de vill ha 14600 för kamrem+vattenpump, spännrulle, multirem o.s.v. svin dyrt  då ringde jag till meca att de kan byta för 8200kr

hade dom ens sett bilen? eller hur kunde dom (både meca och volvo) veta att kamrem, vattenpump, spännrulle, multirem osv måste bytas efter att multiremen gått av? låter märkligt att allt det måste bytas.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
sollu
28 december 2019 · 416 Inlägg

Jag lämnade bilen hos meca för att kontrollera felet. Efter en o halv time ringde mig o säger att vattenpump är lossnat och måste byta även de sa att det är samma jobb å bra att byta kamremen samtidigt sa han. Då sa jag  att jag ska tänka lite o jag ringde till Volvo för de som serva bilen varje år men Volvo säger vi har byt bara olja den här gången. De sa att om de skulle byta kamremen+vattenpump, multiremmen och spännrulle behöver de 14600 säger Volvo verkstad. Då ringde jag tillbaka till meca igen att de ska byta allt för 8200.  bilen går bra tills nu.

Senast redigerat av sollu (28 december 2019)

jaka54
28 december 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Snälla! Sätt ut punkt och komma och kolla stavning...det blir så jobbigt att läsa annars.

sollu
28 december 2019 · 416 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Snälla! Sätt ut punkt och komma och kolla stavning...det blir så jobbigt att läsa annars.

Tack jag ska göra det!

Brådhis * Voff voff *
28 december 2019 · 10 277 Inlägg

sollu skrev:
Jag lämnade bilen hos meca för att kontrollera felet. Efter en o halv time ringde mig o säger att vattenpump är lossnat och måste byta även de sa att det är samma jobb å bra att byta kamremen samtidigt sa han. Då sa jag  att jag ska tänka lite o jag ringde till Volvo för de som serva bilen varje år men Volvo säger vi har byt bara olja den här gången. De sa att om de skulle byta kamremen+vattenpump, multiremmen och spännrulle behöver de 14600 säger Volvo verkstad. Då ringde jag tillbaka till meca igen att de ska byta allt för 8200.  bilen går bra tills nu.

Fast ingen här förstår riktigt varför dom säger att kamremmen måste bytas eftersom den inte verkar ha något med varken multiremmen eller vattenpumpen att göra. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
sollu
28 december 2019 · 416 Inlägg

Brådhis skrev:

sollu skrev:
Jag lämnade bilen hos meca för att kontrollera felet. Efter en o halv time ringde mig o säger att vattenpump är lossnat och måste byta även de sa att det är samma jobb å bra att byta kamremen samtidigt sa han. Då sa jag  att jag ska tänka lite o jag ringde till Volvo för de som serva bilen varje år men Volvo säger vi har byt bara olja den här gången. De sa att om de skulle byta kamremen+vattenpump, multiremmen och spännrulle behöver de 14600 säger Volvo verkstad. Då ringde jag tillbaka till meca igen att de ska byta allt för 8200.  bilen går bra tills nu.

Fast ingen här förstår riktigt varför dom säger att kamremmen måste bytas eftersom den inte verkar ha något med varken multiremmen eller vattenpumpen att göra. smile

//Brådhis

Jag frågade verkstaden hur skulle bli så. De sa att det är konstigt även meca frågade till Volvo verkstad om det händer förut men Volvo säger  nej säger de. Då misstänkte jag att om meca blåsa mig!

Senast redigerat av sollu (28 december 2019)

Christian S
29 december 2019 · 4 816 Inlägg

Brådhis skrev:

sollu skrev:
Jag lämnade bilen hos meca för att kontrollera felet. Efter en o halv time ringde mig o säger att vattenpump är lossnat och måste byta även de sa att det är samma jobb å bra att byta kamremen samtidigt sa han. Då sa jag  att jag ska tänka lite o jag ringde till Volvo för de som serva bilen varje år men Volvo säger vi har byt bara olja den här gången. De sa att om de skulle byta kamremen+vattenpump, multiremmen och spännrulle behöver de 14600 säger Volvo verkstad. Då ringde jag tillbaka till meca igen att de ska byta allt för 8200.  bilen går bra tills nu.

Fast ingen här förstår riktigt varför dom säger att kamremmen måste bytas eftersom den inte verkar ha något med varken multiremmen eller vattenpumpen att göra. smile

//Brådhis

nä precis, och hur fan kan en vattenpump lossa som meca påstår att den har gjort?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
sollu
29 december 2019 · 416 Inlägg

Christian S skrev:

Brådhis skrev:

sollu skrev:
Jag lämnade bilen hos meca för att kontrollera felet. Efter en o halv time ringde mig o säger att vattenpump är lossnat och måste byta även de sa att det är samma jobb å bra att byta kamremen samtidigt sa han. Då sa jag  att jag ska tänka lite o jag ringde till Volvo för de som serva bilen varje år men Volvo säger vi har byt bara olja den här gången. De sa att om de skulle byta kamremen+vattenpump, multiremmen och spännrulle behöver de 14600 säger Volvo verkstad. Då ringde jag tillbaka till meca igen att de ska byta allt för 8200.  bilen går bra tills nu.

Fast ingen här förstår riktigt varför dom säger att kamremmen måste bytas eftersom den inte verkar ha något med varken multiremmen eller vattenpumpen att göra. smile

//Brådhis

nä precis, och hur fan kan en vattenpump lossa som meca påstår att den har gjort?

Nu förtiden börja jag lära mig om bilar och byta/fixa själv. I somras byte jag  växellåda olja på bilen. Efter några månader vägra bilen släpper elhandbroms pga elmotorn på bromsok hade en spricka och komma in fukt. Köpte begagnad  och byta själv. Sen byter jag själv alla filter + tändstift och kontrollera remmarna då misstänkte jag att vattenpump driver av multiremmen och varför meca byter kamremen trots vattenpump driver av multiremmen? De vill blåsa mig kanske men jag får skylla mig själv svårt när man inte kan någonting om bilar.

Senast redigerat av sollu (29 december 2019)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 december 2019 · 13 736 Inlägg

sollu skrev:

Christian S skrev:

Brådhis skrev:

Fast ingen här förstår riktigt varför dom säger att kamremmen måste bytas eftersom den inte verkar ha något med varken multiremmen eller vattenpumpen att göra. smile

//Brådhis

nä precis, och hur fan kan en vattenpump lossa som meca påstår att den har gjort?

Nu förtiden börja jag lära mig om bilar och byta/fixa själv. I somras byte jag  växellåda olja på bilen. Efter några månader vägra bilen släpper elhandbroms pga elmotorn på bromsok hade en spricka och komma in fukt. Köpte begagnad  och byta själv. Sen byter jag själv alla filter + tändstift och kontrollera remmarna då misstänkte jag att vattenpump driver av multiremmen och varför meca byter kamremen trots vattenpump driver av multiremmen? De vill blåsa mig kanske men jag får skylla mig själv svårt när man inte kan någonting om bilar.

vad har du för bytes intervall på remmen.  för det kan ju närma sig att byta den endå.
då kan det endå vara en bra ide.


ska snart byta min på polon och den har gått 16k och är intervall på 21k på den  bättre att byta tidigt än sent

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
sollu
29 december 2019 · 416 Inlägg

Growe skrev:

sollu skrev:

Christian S skrev:
nä precis, och hur fan kan en vattenpump lossa som meca påstår att den har gjort?

Nu förtiden börja jag lära mig om bilar och byta/fixa själv. I somras byte jag  växellåda olja på bilen. Efter några månader vägra bilen släpper elhandbroms pga elmotorn på bromsok hade en spricka och komma in fukt. Köpte begagnad  och byta själv. Sen byter jag själv alla filter + tändstift och kontrollera remmarna då misstänkte jag att vattenpump driver av multiremmen och varför meca byter kamremen trots vattenpump driver av multiremmen? De vill blåsa mig kanske men jag får skylla mig själv svårt när man inte kan någonting om bilar.

vad har du för bytes intervall på remmen.  för det kan ju närma sig att byta den endå.
då kan det endå vara en bra ide.


ska snart byta min på polon och den har gått 16k och är intervall på 21k på den  bättre att byta tidigt än sent

Jag håller med dig 100% men min går 12600 mil när multiremmen gick av. Kamrem ska byta vid 18000 mil el 10 år. Det som göra mig orolig är  att de byte kamrem och vattenpump pga multiremmen gick av. Annars jag håller med att jag tycker bra att man byter kamremen lite förtidigt innan den gick av själv även bra kontrollera alltid alla delarna som generatorn, AC, remmarna för att undvika motorskador. Jag menar om det finns oljud som kan leda motorbyte o.s.v.

Senast redigerat av sollu (29 december 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang