Lägre effekt när motorn kommer upp i arbetstemp

McLeffe
30 december 2019 · 3 Inlägg

Hej!

Jag har nyligen köpt en Volvo S60 2.5T -04. Rullat 33k mil

Märker en rätt så stor skillnad när jag gasar och bilen är kall vs är uppe i arbetstemp. När den är kall känns det som den laddar mer, och är allmänt piggare. När den väl har kommit upp i arbetstemp så går den lite sämre. Den går absolut inte dåligt (misständer, bluddrar eller något sådant). Bara att det inte är lika mycket sug bakåt i stolen om man säger så!

Jag har inte mätt med laddtrycksmätare eller kollat felkoder än. Gasspjället är nyligen rengjort då tomgången var svajig förut. Tänker om någon känner till detta eller något liknande smile

caromania Forummoderator
31 december 2019 · 9 296 Inlägg

McLeffe skrev:
Hej!

Jag har nyligen köpt en Volvo S60 2.5T -04. Rullat 33k mil

Märker en rätt så stor skillnad när jag gasar och bilen är kall vs är uppe i arbetstemp. När den är kall känns det som den laddar mer, och är allmänt piggare. När den väl har kommit upp i arbetstemp så går den lite sämre. Den går absolut inte dåligt (misständer, bluddrar eller något sådant). Bara att det inte är lika mycket sug bakåt i stolen om man säger så!

Jag har inte mätt med laddtrycksmätare eller kollat felkoder än. Gasspjället är nyligen rengjort då tomgången var svajig förut. Tänker om någon känner till detta eller något liknande smile

Inte alls konstigt. Den kalla luften i kombination med fetare blandning tillsammans med turbo ger en märkbar skillnad i effekt. Helt naturligt och normalt. Däremot är det inte att rekommendera att hålla på och spetta fullt med kall olja. Sluta med det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Brådhis * Voff voff *
31 december 2019 · 10 275 Inlägg

Med tanke på hur vanligt det är med trilskande magnetventil för laddtrycket på dessa så hade jag nog funderat på att byta den. Inte alls omöjligt att den strular när den blir varm.

Jag har dock inte på någon av dom Volvo med turbo som jag ägt upplevt att bilen skulle tappa effekt bara för att den kommit upp i driftstemperatur, i synnerhet inte så här års. Så dåligt byggda är dom faktiskt inte. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Slim
31 december 2019 · 340 Inlägg

Håller inte med om att en bil ska gå bättre kall...

När bilen är kall ligger den utanför optimal AFR/luft-bränsleblandning och ger därmed om något snarare lägre effekt.
På en originalbil är nog inte heller insugstempen vid varm motor på vintern något problem.

På en trimmad turbobil är det däremot kul på vintern med den kalla luften. Man slipper mycket av problemen som kommer med en stressad turbo/varm insugsluft och får ut mer av laddtrycket:)

Att mäta laddtrycket vid varm och kall motor är som sagt en bra start och magnetventilen låter som en rimlig felkälla.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 december 2019 · 17 455 Inlägg

Slim skrev:
Håller inte med om att en bil ska gå bättre kall...

När bilen är kall ligger den utanför optimal AFR/luft-bränsleblandning och ger därmed om något snarare lägre effekt.
På en originalbil är nog inte heller insugstempen vid varm motor på vintern något problem.

På en trimmad turbobil är det däremot kul på vintern med den kalla luften. Man slipper mycket av problemen som kommer med en stressad turbo/varm insugsluft och får ut mer av laddtrycket:)

Att mäta laddtrycket vid varm och kall motor är som sagt en bra start och magnetventilen låter som en rimlig felkälla.

Laddet kan man väl mäta med en billig OBD2?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Slim
31 december 2019 · 340 Inlägg

Jag har lite dålig koll på hur det ser ut på den modellen, men finns det elektroniskt styrt ladd borde man kunna se det direkt i livedata.

Det är verkligen smidigt när man kan hitta det man söker via OBD2. Lånade polarens Autel och hittade allt möjligt roligt på min bil:)

Brådhis * Voff voff *
31 december 2019 · 10 275 Inlägg

Slim skrev:
Jag har lite dålig koll på hur det ser ut på den modellen, men finns det elektroniskt styrt ladd borde man kunna se det direkt i livedata.

Det är verkligen smidigt när man kan hitta det man söker via OBD2. Lånade polarens Autel och hittade allt möjligt roligt på min bil:)

Jepp, går utmärkt att se laddtryck med OBD-läsare på dom.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
McLeffe
31 december 2019 · 3 Inlägg

Jag kör såklart inte som en dåre när bilen är kall! smile men skillnad märker jag även vid halvgas.
Jag har också faktiskt varit inne på magnetventilen och den är beställd, får se om det blir någon skillnad.

Får ta och inskaffa en OBD2 och se om jag kan se något. Tusen tack på förhand!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 december 2019 · 17 455 Inlägg

McLeffe skrev:
Jag kör såklart inte som en dåre när bilen är kall! smile men skillnad märker jag även vid halvgas.
Jag har också faktiskt varit inne på magnetventilen och den är beställd, får se om det blir någon skillnad.

Får ta och inskaffa en OBD2 och se om jag kan se något. Tusen tack på förhand!

Ladda ner (gratis)appen Tourqe sen. Där kan man välja hur man vill se trycket. Enkelt att få upp en stor analog mätare som även sätter maxtryck under en körning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
McLeffe
31 december 2019 · 3 Inlägg

Hybrid_ skrev:

McLeffe skrev:
Jag kör såklart inte som en dåre när bilen är kall! smile men skillnad märker jag även vid halvgas.
Jag har också faktiskt varit inne på magnetventilen och den är beställd, får se om det blir någon skillnad.

Får ta och inskaffa en OBD2 och se om jag kan se något. Tusen tack på förhand!

Ladda ner (gratis)appen Tourqe sen. Där kan man välja hur man vill se trycket. Enkelt att få upp en stor analog mätare som även sätter maxtryck under en körning.

Bra tips smile

M123
1 januari 2020 · 962 Inlägg

Jag har en teori och upplever många gånger som TS att bilen går bättre kall oavsett en insprutningsbil, förgasare och bensin som diesel.

Detta pga tightare spel i motorn, när cylinderväggarna är kalla krymper dessa och låter kolvringarna täta än bättre och sen att bränsle då bensin är mer lättflyktigt närmare nollan dvs lättare att gå till gasform.
Även här spelar ju även kokpunkten roll och denna kan vid väldigt dålig bensin redan uppstå vid 30 grader.

Detta har kommit nu även som på posten för förgasarbilsägare för att nämna att bilar lättare går i ånglås pga spriten i bensinen kokar ur skålen än lättare idag. Lika här står bilen en dag dunstar den ur och ger väldigt skillnad i hur bilen är att starta.

Men åter till ämnet.
En kall motor har ju även fördelen att kallt material i toppen kan lättare utrymma gaser medans värme skapar turbulens likt väderfenomen, som gör att flödet bli sämre varm mot kall.
Under hur många flödesbänkar och portningsfirmor som tar detta i hänseende?

Senast redigerat av M123 (1 januari 2020)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang