Klickande EGR ventil?

affe_kaffe
1 januari 2020 · 3 Inlägg

Har en Ford Mondeo 2.0 TDCI (Diesel) från 2010 som har börjat bete sig underligt. Motorn går ojämt vid tomgång med jämna hack. Och när man kör så går bilen ryckigt. Inga motorlampor lyser. Jag har känt lite kring motorn och jag tror att det är nått fel på EGR ventilen. När jag sätter handen på den så kan jag känna att det knäpper i den. Det ryker väldigt mycket också ifrån avgasröret. Hur funkar denna ventil? Är det nått fel på själva ventilen eller är det fel på styrningen till ventilen? Jag har hällt i en tillsats rengöring för att se om det blir bättre men än så länge ingen skillnad. Nån som har liknande erfarenheter?

torsen
2 januari 2020 · 7 233 Inlägg

Vet inte om mitt inlägg är relevant.
Hade tidigare en Land Rover Defender 2.4 Td4, den s k Puma-motorn från Ford.
Den "suckade" 3 gånger efter att man stängt av motorn.
Detta fenomen uppgavs vara tecken på att EGR-ventilen fungerade = spjället inte fastnat.
Kanske i det fall/din motor ett "sundhetstecken" på att EGR-ventilen fungerar = inte sotat igen.
Vet inte, en teori.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 januari 2020 · 17 466 Inlägg

Kan vara så att EGR har sotat igen delvis så rörelsen inte är fullt tillräcklig. har hänt förr här vill jag minnas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
affe_kaffe
2 januari 2020 · 3 Inlägg

Tack för svar! Att det skulle vara sundhetstecken på att ventilen ställer jag mig lite tveksam till. Bilen har inte betett sig såhär innan, och motorn tappar kraft vilket inte känns så bra. Jag funderade på om det var fel på bränslepumpsrelät då det är jämn störning i motorn. Men jag kände på alla relä som inget av dem knäppte, så jag tror fortfarande att EGR ventilen är boven. Hur rengör man den? Vilka medel behöves?

affe_kaffe
2 januari 2020 · 3 Inlägg

Har varit ute en sväng nu ikväll och känt igen och det är EGR ventilen som lever ett eget liv. Men det konstiga är att efter ca 3 min på tomgång så slutar det och motorn går normalt igen. Men när man gasar lite så kommer felet tillbaka igen. Börjar glida in lite på att det är nån styrenhet som styr EGR ventilen som felar. Vad är det som styr EGR ventilen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang