Volvo 850 Glt backventil slut?

Raksob
3 januari 2020 · 19 Inlägg

Hejsan!
Jag har en Volvo 850 GLT(170hk,B5254S) från 1997 som gått 17500mil och har ett problem jag skulle behöva hjälp med.

Bilen är alltså svårstartad om han stått ett tag, I somras var jag rätt säker på att det blev värre i uppåtlutning men blev aldrig säker för helt plötsligt en dag från en annan kunde han stå på plan mark och tugga startmotor 20-30 gånger(trots priming med tändningen). När bilen väl är igång märks inga problem, jämn och fin tomgång, känns inte slö, ingen försämrad gasrespons etc finns 0 som antyder att något är fel när han väl är igång.
Ska tilläggas att varningslampan för motorstyrning("lambdalampan") lyser, minns ej fel koden men "Driver side too rich" fick iallafall fram den texten och bilen har besiktas med lampan lysande och felfria avgasvärden. Inte ska en felande lambdasond göra det såhär svårstartat både sommar och vinter?
Beställt en som bara gått 4000 mil från bildelsbasen.

Nu när det är kallt har ert blivit ännu värre, faktiskt så att vintern jag köpte den var det 0 problem men vintern efter började detta och blev värre och värre.

Marlboroman
3 januari 2020 · 8 233 Inlägg

Lambdasonden har inget med starten att göra. Hade provat att byta reläet till bränslepumpen och bytt alla vacuumslangar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Raksob
3 januari 2020 · 19 Inlägg

Marlboroman skrev:
Lambdasonden har inget med starten att göra. Hade provat att byta reläet till bränslepumpen och bytt alla vacuumslangar.

Okej, för denna felkod kom långt innan startproblemen började borde kanske specificerat det?

Raksob
6 januari 2020 · 19 Inlägg

Missade att en (lila) vakuum lossnat vid toppen av radiatorn, felkoderna släcktes av sig själva och startar direkt igen.
Tack Marlboroman!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang