740 T5 problem

Danny83
31 december 2019 · 38 Inlägg

Hej! Är så att min 740 rycker våldsamt så fort jag släpper upp kopplingen. Låter jag den driva själv med uppsläppt koppling på tex växel 1 eller 2 så rycker den våldsamt. Men gasar jag på somfan då den håller på med ryckandet och kommer upp i lite fart går den som den ska. Går ej att köra den i låg fart. Skulle regga den i höstas men gick inte pga av detta.

Gasar man upp den försiktigt då börjar den rycka o hoppa som fan men ger jag den lite extra gas så börja den gå upp i fart utan några ryck, så länge du gasar på ordentligt

Bilen går bra på tomgång

Kör sneckbox

Glt kammar

Alla vacuumslangar nya

Nya tändstift (volvo original)
Ny bosch 044 huvudpump
Nytt bränslefilter
Ny lambdasond
Ny Lmm
Ny 18t agg
Ny magnetventil
Ny vattentempgivare
Ny vevaxelgivare
Ny kamaxelgivare

Volvo 740 "740 T5" (1988)
turbodeath
1 januari 2020 · 2 452 Inlägg

med tanke på att bilen är manuel, så tror jag att du kanske har en box från automat...är nog det jag skulle gissa på..

döden kommer tillbaka
Danny83
2 januari 2020 · 38 Inlägg

Hej! Tack för svar. Kan man se om det är för automat på något sätt?  Sitter det inte samma i manuell som automat? Har en annan box jag ska testa med imorgon, så får vi se om det löser sig.

Volvo 740 "740 T5" (1988)
jaka54
2 januari 2020 · 5 727 Inlägg

Hej!
Slirar kopplingen?

Marlboroman
2 januari 2020 · 8 232 Inlägg

Danny83 skrev:
Kan man se om det är för automat på något sätt?

Numret på boxen talar om exakt vad du har för box. Sista 3 siffrorna, 548, 549 eller 074 är vanliga förslag. Men en automat-box borde kräva bygling av startspärren för att den ens ska starta..?

Om den går på tomgång och du gasar på utan växel i, vad händer då? Är du 100 på att kamrem sitter som den ska och att det inte är några luftläckage?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
saabcustom
3 januari 2020 · 2 Inlägg

Kolla kammarna NOGA, och enligt manualen Dom ska vad jag minns INTE ställas in med märkena mot ÖD.

Saab 95 "LOW95" (1969)
Danny83
3 januari 2020 · 38 Inlägg

saabcustom skrev:
Kolla kammarna NOGA, och enligt manualen Dom ska vad jag minns INTE ställas in med märkena mot ÖD.

Ska kolla upp detta imorgon 👍

Volvo 740 "740 T5" (1988)
Danny83
3 januari 2020 · 38 Inlägg

Marlboroman skrev:

Danny83 skrev:
Kan man se om det är för automat på något sätt?

Numret på boxen talar om exakt vad du har för box. Sista 3 siffrorna, 548, 549 eller 074 är vanliga förslag. Men en automat-box borde kräva bygling av startspärren för att den ens ska starta..?

Om den går på tomgång och du gasar på utan växel i, vad händer då? Är du 100 på att kamrem sitter som den ska och att det inte är några luftläckage?

Den går bra på tomgång kanske lite orent, men märks knappt. Så fort jag gasar på tomgång så bluddrar den vill inte varva riktigt. Låter jag den stå på tomgång en 10min så går det att varva upp den till ca 6000varv.. verkar som att den mår lite bättre när den blir varm. Boxen jag har är 549. Kan det vara så att kammarna sitter lite fel? Kan det påverka? För så fort jag ska iväg och släpper upp kopplingen, så kan jag låta den driva med växel i utan att gasa. Men så fort jag gasar långsamt så hoppar den till o rycker så man får wiphflash skador och trampar jag till ordentlig sammtidigt som den gör rycken så drar den iväg. Det går alltså inte att krypköra. Den rycker till några gånger då med men inte lika kraftigt. Känns som det är något med kammarna eller bränslet?

Har bytt pumpen under bilen till en bosch044 men inte den i tanken.

Volvo 740 "740 T5" (1988)
Marlboroman
3 januari 2020 · 8 232 Inlägg

Kammarna kan definitivt påverka om den inte står rätt mot vevaxeln. Vad gick du efter för märkningar när du satte dit remmen?

Har du kollat så att pumpen i tanken fungerar? Och att du har bensin så det räcker?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Danny83
3 januari 2020 · 38 Inlägg

Marlboroman skrev:
Kammarna kan definitivt påverka om den inte står rätt mot vevaxeln. Vad gick du efter för märkningar när du satte dit remmen?

Har du kollat så att pumpen i tanken fungerar? Och att du har bensin så det räcker?

Har ca 20L.. Har ej kollat om den fungerar den i tanken, ska kolla det, men jag tycker jag hör den..Har gått efter spåren i bak på kammarna innan jag hinka in motorn, men somsagt kan ha blivit fel där ändå.. Ska kolla Upp kammarna och sen hör jag av mig smile

Ska testa soppatrycket också

Volvo 740 "740 T5" (1988)
Marlboroman
3 januari 2020 · 8 232 Inlägg

Danny83 skrev:
Har gått efter spåren i bak på kammarna innan jag hinka in motorn, men somsagt kan ha blivit fel där ändå..

Vad använde du för markering för att ställa vevaxeln i 0?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Danny83
3 januari 2020 · 38 Inlägg

Marlboroman skrev:

Danny83 skrev:
Har gått efter spåren i bak på kammarna innan jag hinka in motorn, men somsagt kan ha blivit fel där ändå..

Vad använde du för markering för att ställa vevaxeln i 0?

Det är nog det jag kan ha gjort fel. Finns en märkning på oljepumpen. Men vart är den andra markeringen. Det ska finnas något jack som jag ej kan se?

Volvo 740 "740 T5" (1988)
Marlboroman
3 januari 2020 · 8 232 Inlägg

Märkningen på oljepumpen ska svara mot ett märke på kamremsdrevet. Syns bäst om man tar bort remskivan till aggregatremmen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Danny83
3 januari 2020 · 38 Inlägg

turbodeath skrev:
med tanke på att bilen är manuel, så tror jag att du kanske har en box från automat...är nog det jag skulle gissa på..

Har box me d slutnr 549, verkar vara till manuell

Volvo 740 "740 T5" (1988)
Danny83
3 januari 2020 · 38 Inlägg

Marlboroman skrev:
Märkningen på oljepumpen ska svara mot ett märke på kamremsdrevet. Syns bäst om man tar bort remskivan till aggregatremmen.

Det finns en märkning som är ingjutet på något bakom aggregatremskivan och den märkningen stämmer emot oljepumpens märkning. Om det är den du menar? Har fått bort kammgivarn nu och det ser ut som att det stämmer, ska skicka en bild så fort jag vet hur man lägger in en bild på forumet. Insugsidan har jag problem med,får ej bort täcklocket som sitter där i bak? Har du någon ide hur man får bort den? Har en reserv också om den går åt skogen.

Volvo 740 "740 T5" (1988)
Danny83
4 januari 2020 · 38 Inlägg

Danny83 skrev:

Marlboroman skrev:
Märkningen på oljepumpen ska svara mot ett märke på kamremsdrevet. Syns bäst om man tar bort remskivan till aggregatremmen.

Det finns en märkning som är ingjutet på något bakom aggregatremskivan och den märkningen stämmer emot oljepumpens märkning. Om det är den du menar? Har fått bort kammgivarn nu och det ser ut som att det stämmer, ska skicka en bild så fort jag vet hur man lägger in en bild på forumet. Insugsidan har jag problem med,får ej bort täcklocket som sitter där i bak? Har du någon ide hur man får bort den? Har en reserv också om den går åt skogen.

Strecket på drevet och den på pumpen stämmer när jag nollar veven, axlarna ser ut o sitta i noll läget också... Jag tänkte på en sak! 960 sjället jag använder satt redan en tps på när jag fick den och det är den jag kör med. Kan den vara problemet? Får även gashäng ibland. Är det någon skillnad på tps från en 960/s90 och en från 850? Den som sitter på nu är från en 960 och kanske är den problemet?

Volvo 740 "740 T5" (1988)
Marlboroman
4 januari 2020 · 8 232 Inlägg

Rätt säker på att det är samma tps till 850 och 960. Är det helt 100 på att du satt rätt kontakt i tps'en? Det finns exempel på folk som råkat blanda ihop kontakterna till TPS och tomgångsmotorn, och då kan man få många skumma fenomen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Danny83
4 januari 2020 · 38 Inlägg

Marlboroman skrev:
Rätt säker på att det är samma tps till 850 och 960. Är det helt 100 på att du satt rätt kontakt i tps'en? Det finns exempel på folk som råkat blanda ihop kontakterna till TPS och tomgångsmotorn, och då kan man få många skumma fenomen.

Ska kolla så att jag inte skiftat kontaktstycke där. Kollade nu på elschemat och verkar stämma med färgerna på kablarna.. Jag ska testa skifta och se om den går bättre

Volvo 740 "740 T5" (1988)
Danny83
6 januari 2020 · 38 Inlägg

Marlboroman skrev:
Rätt säker på att det är samma tps till 850 och 960. Är det helt 100 på att du satt rätt kontakt i tps'en? Det finns exempel på folk som råkat blanda ihop kontakterna till TPS och tomgångsmotorn, och då kan man få många skumma fenomen.

Kollade kablarna till tps och tomgångsmotor och dom var kopplade rätt..  Kanske har jag hitta felet idag, såg att en kabel inte satt ordentligt till hjälprelät +12 den satt nästan helt löst på stiftet. Kabeln till bränslepumpen som går till bränslerelät satt även den och glappade på stiftet , känns som att det verkar vara problemet. Ska montera tillbaka spridarbryggan och fixa iordning elen ordentlig med riktigt relä hållare, och sen prova igen.

Volvo 740 "740 T5" (1988)
Danny83
8 januari 2020 · 38 Inlägg

Danny83 skrev:

Marlboroman skrev:
Rätt säker på att det är samma tps till 850 och 960. Är det helt 100 på att du satt rätt kontakt i tps'en? Det finns exempel på folk som råkat blanda ihop kontakterna till TPS och tomgångsmotorn, och då kan man få många skumma fenomen.

Kollade kablarna till tps och tomgångsmotor och dom var kopplade rätt..  Kanske har jag hitta felet idag, såg att en kabel inte satt ordentligt till hjälprelät +12 den satt nästan helt löst på stiftet. Kabeln till bränslepumpen som går till bränslerelät satt även den och glappade på stiftet , känns som att det verkar vara problemet. Ska montera tillbaka spridarbryggan och fixa iordning elen ordentlig med riktigt relä hållare, och sen prova igen.

Har fixat kablarna och ändå rycker den.. Jag koppla bort slangen som sitter före turbon som går över motorn till vevhusburken. Kopplade bort på turbosidan och det ryker från den och kommer kondens, kan detta vara felet?? Har även nu provat en annan styrbox men hjälper inte.

Volvo 740 "740 T5" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang