Byta bakfjäder Seat Alhambra -01, hur gör jag?

Renjägarn
8 januari 2020 · 638 Inlägg

Ena bakfjädern på min seat alhambra har gått av med en ca 4cm bit längst ner på fjädern. Tänkte nu byta den men är osäker exakt hur jag gör på den här bilen.

På alla tidigare bilar jag har bytt så har fjädern suttit ihop med dämparen och man har då behövt demontera hela stötdämparen för att kunna ta lös fjädern.

Men när jag kollade snabbt under bilen så verkar det som att fjädern och dämparen sitter för sig själva. Räcker det då att jag pressar ihop fjädern och drar ut den, eller måste jag ändå demontera något/hålla upp något medans jag pressar ihop fjädern och byter?

Kommer väl nånting här snart!
zzr9409209
8 januari 2020 · 716 Inlägg

Har du tur så räcker det att lossa på stötdämparna och ev,krängningshämmar stagen.
Håll koll på bromsslangarna när du pressar ner bakaxeln..

Senast redigerat av zzr9409209 (8 januari 2020)

Renjägarn
8 januari 2020 · 638 Inlägg

Så man har inte möjlighet att sätta dit ett stag som håller bakvagnen i det läge den är i med fjädern på plats, och sedan pressa ihop fjädern och byta utan att ta lös något?
Det ser ut som att allt är redigt fastrostat, så hade helst inte börjat pilla i för många demonteringar om det på något sätt går att lösa utan tongue

Kommer väl nånting här snart!
zzr9409209
9 januari 2020 · 716 Inlägg

Blir nog svårt.

uhlin
9 januari 2020 · 2 834 Inlägg

Du måste släppa länkarmen där fjädern sitter. Går inte att bara ta bort fjädern.

Kolla samtidigt fjädersäten om det nu är rostigt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang