Kopplingsbyte

Isac03
9 januari 2020 · 5 Inlägg

Hej, jag och en kompis la ner sjukt mycket tid på att byta kopplingen igår natt. Alltså lamell o tryckplatta byttes då de gamla va sopslut. Kopplingen slirar direkt vid minsta lilla gaspådrag. Kan det vara vajern som är för spänd eller för lös? Kan de va uttrampningslagret som sitter löst mot solfjädrarna istället för på kopplingsarmen?
Eller vad tror ni kan vara felet?
Mvh!

uhlin
9 januari 2020 · 2 834 Inlägg

Det känns på kopplingspedalen om wiren är för spänd, kopplingen ska ju ha ett litet spel innan det börjar ta emot. Bara och justera isåfall.

I annat fall är det nog och riva ner igen och kolla så allt sitter som det ska...... Och det är lika grejer som satt i.

Vad är det för märke på kopplingssatsen? Biltema?
Isåfall är nog svaret det, råkat ut för samma därifrån.

P.S. Vad är det för bil?

Senast redigerat av uhlin (9 januari 2020)

Isac03
9 januari 2020 · 5 Inlägg

uhlin skrev:
Det känns på kopplingspedalen om wiren är för spänd, kopplingen ska ju ha ett litet spel innan det börjar ta emot. Bara och justera isåfall.

I annat fall är det nog och riva ner igen och kolla så allt sitter som det ska...... Och det är lika grejer som satt i.

Vad är det för märke på kopplingssatsen? Biltema?
Isåfall är nog svaret det, råkat ut för samma därifrån.

P.S. Vad är det för bil?

Okej. Kopplingsatsen är köpt på mekonomen för 1200kr. Det är en Volvo 740 -87

Utmarks-Loke
9 januari 2020 · 5 840 Inlägg

Rulla ut bilen på en raksträcka där ni får vara ifred och lägg i ettans växel. Plocka lös kopplingsvajern helt och rulla igång bilen. Kvarstår felet? För att stanna, bara stäng av tändningen och putta tillbaka.

Hilmer
9 januari 2020 · 1 789 Inlägg

Urtrampningslagret byttes samtidigt och är avsedd för just den kopplingen ni monterat hoppas jag!?

Isac03
9 januari 2020 · 5 Inlägg

Hilmer skrev:
Urtrampningslagret byttes samtidigt och är avsedd för just den kopplingen ni monterat hoppas jag!?

Nej... vi bytte ej urtrampningslagret för fick inget till den satsen. Men vilket håll ska lamellen sitta på? Den sidan som går ut lite ska den sitta mot svänghjul eller lådan?

uhlin
9 januari 2020 · 2 834 Inlägg

Hmmm.... Inget urtrampningslager med i satsen, brukar väl va det om det nu är ett kopplingskit. Såvida inte enbart lamell och tryckplatta beställdes. Man byter ju lagret samtidigt.

Men kollade ni inte om det var lika delar innan ni satte ihop?

Det brukar väl va den sidan där det går ut lite mer som ska va mot lådan. Fast det kan nog va andra hållet med. Inte säker på just det och den bilen. Bra och titta innan man tar loss.

Hilmer
9 januari 2020 · 1 789 Inlägg

Isac03 skrev:

Hilmer skrev:
Urtrampningslagret byttes samtidigt och är avsedd för just den kopplingen ni monterat hoppas jag!?

Nej... vi bytte ej urtrampningslagret för fick inget till den satsen. Men vilket håll ska lamellen sitta på? Den sidan som går ut lite ska den sitta mot svänghjul eller lådan?

Det står på lamellen vilket håll den ska sitta på.
Om ni inte bytt urtrampningslager så kan felet sitta där, de kan ha olika mått beroende på tillverkare så man ska alltid köpa lagret som tillhör det övriga kopplingspaketet.

Isac03
10 januari 2020 · 5 Inlägg

Hilmer skrev:

Isac03 skrev:

Hilmer skrev:
Urtrampningslagret byttes samtidigt och är avsedd för just den kopplingen ni monterat hoppas jag!?

Nej... vi bytte ej urtrampningslagret för fick inget till den satsen. Men vilket håll ska lamellen sitta på? Den sidan som går ut lite ska den sitta mot svänghjul eller lådan?

Det står på lamellen vilket håll den ska sitta på.
Om ni inte bytt urtrampningslager så kan felet sitta där, de kan ha olika mått beroende på tillverkare så man ska alltid köpa lagret som tillhör det övriga kopplingspaketet.

Okej, tog ner lådan igen och urtrampningslagret satt ej fast på kopplingsarmen som det ska. Den låg löst framför. Kan det göra så kopplingen slirar?

Hilmer
10 januari 2020 · 1 789 Inlägg

Isac03 skrev:
Okej, tog ner lådan igen och urtrampningslagret satt ej fast på kopplingsarmen som det ska. Den låg löst framför. Kan det göra så kopplingen slirar?

Ja det kan vara en bidragande faktor, för då blir ju inte spelet rätt!
Men jag kan rekommendera att passa på att även byta lagret ifall ni nu delat på det igen, inte bara köpa det billigaste ni kommer över utan ett som är avsett för just den kopplingen ni har.
Det är därför man bör köpa ett komplett kopplingskit med alla delar så att man vet att delarna är rätt ifall något skulle strula! wink

uhlin
10 januari 2020 · 2 834 Inlägg

ja, isåfall är det felet. som sagt tidigare, köp ett nytt lager tillhörande den kopplingen. Kanske går ändå, men inget roligt att få ner med lådan en tredje gång, då lagret havererat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang