Saab 9-5 -08 knäppande högtalare (bakdörrar)

kwamex
12 januari 2020 · 221 Inlägg

Nyligen köpt bilen och högtalarna bak knäpper till ibland (båda).
Den högra högtalaren bak brusar konstant, bruset är lika högt oavsett om jag har 1 i ljudnivå eller 30.
Stänger jag av ljudet helt försvinner det dock.

Det är draget för baslåda till skuffen, men ej inkopplat någon baslåda/steg. Möjligt att de fortfarande är inkopplade i stereon dock. Kan det ha något med detta att göra? Eller är det något fel på högtalarna bak?
Är totalt okunnig, så hur ska man börja felsöka?

kwamex
13 januari 2020 · 221 Inlägg

Hmmm.
Har nu varit ute och kollat lite.
Lågnivå är inte ikopplad (finns inga såna uttag på stereon)
Strömkabeln är kopplad till batteriet men ligger löst i skuffen.
Antar att denna inte kan skapa såna störningar när det inte på något annat vis är ikopplad, eller?
En till fråga - är det inte farligt att ha en ikopplad kabel liggandes löst sådär?

Jag hittade heller ingenstans det är jordat -> fast det ska väl jordas mellan slutsteget och bilen, dvs bör det inte finnas någon jord i dagsläget eftersom jag har varken slutsteg eller baslåda?

Senast redigerat av kwamex (13 januari 2020)

kwamex
13 januari 2020 · 221 Inlägg

Lågnivåkabeln består av två signalkablar (höger- och vänstersignal) och vanligtvis en remotekabel. Finns inte remotekabel i lågnivåkabeln måste en separat monteras i bilen, tillsammans med strömkabeln. Remotekabelns uppgift är att starta slutsteget när bilstereon startas, och stänga av slutsteget då bilstereon stängs av.

Hur v et man om det finns en remotekabel i lågnivån?! neutral

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang