Luftintag vs. luftevakuering

rcy
onsdag 16:02 · 1 641 Inlägg
#21

GenesisCoupe skrev:
Som jag tolkade flödesdiagrammet ovan i tråden, borde placeringen mitt på huven vara en övertryckszon...vilket då borde innebära att där vill motorvärmen ut snarare än in, om bilen själv får välja. Men uppenbarligen är det inte så i det fallet, fan vet hur?

Det kan mycket väl vara så.
Min erfarenhet, vilken förvisso är ganska ringa, av att få bättre kylning under huven handlar om att få *ut* den luft som redan finns under huven, inte få in mer.

Hade en hårt trimmad Opel Manta för många år sedan som alltid överhettade, oavsett vad vi gjorde. Större kylare, borttagen grill, dubbla kylfläktar och en massa andra försök att få ner tempen misslyckades.
En gammal gubbe i byn som troligtvis var med när första bilen uppfanns suckade bara åt oss och sa åt oss att sluta krångla, allt som behövs är att släppa ut all luft ni redan tryckt in under huven. Så i brist på andra idéer sågades två hål upp i framskärmarna bakom framhjulen, några enkla luftkanaler drogs under huven och gälar installerades. Efter detta lyckades vi aldrig köra bilen varm igen, trots att vi verkligen försökte.

Att höja huven i bakkant för att lättare evakuera luften under huven är ett mycket välkänt och välbeprövat trick i gatrace kretsar. Även där handlar det inte om att tillföra luft, utan att bli av med den som redan finns där.

GenesisCoupe
onsdag 16:11 · 18 Inlägg
#22

rcy skrev:
Det kan mycket väl vara så.
Min erfarenhet, vilken förvisso är ganska ringa, av att få bättre kylning under huven handlar om att få *ut* den luft som redan finns under huven, inte få in mer.
- - - -
Att höja huven i bakkant för att lättare evakuera luften under huven är ett mycket välkänt och välbeprövat trick i gatrace kretsar. Även där handlar det inte om att tillföra luft, utan att bli av med den som redan finns där.

- Ja evakuering av luft är en väg att gå, helt klart. Är det den bästa dock? Kombon in med ny luft o mer ut borde vara win-win känns det som.

En höjning i bakkant av huven är känt ja, men hur snyggt är det på en aerodynamiskt slimmad bil  : )

caromania Forummoderator
onsdag 19:54 · 8 489 Inlägg
#23

Har du koll på insugstempen och tempen under huven? Jag experimenterade lite med insugstemperaturmätare för att se vad som pågick (turbo) och temperaturen skenade när yttertemperaturen gick över 22-23 och man gasade på. Värst var det i samband med krypkörning. Direkt när man har spjället öppet så sänktes temperaturen avsevärt. I kombination med vattendusch på ICn så gick tempen ner statiskt, när man puttrade runt mellan rödljusen. Däremot påverkade inget av detta tempen när man öppnade spjället och började komma upp i fart. Den stora vinsten med att spraya IC med vatten var efter ett par rejäla repor. Då kunde jag ha 55-60grader insugstemp. Med spray efter reporna så sjönk det hyfsat nedåt 30 igen.

På en annan bil (sugis) körde jag värmeisolerande insugspackning och bortkopplad värme till spjällhuset. Enligt lasertermometer så blev det en rejäl skillnad och motorn svarade alltid som om den vore kall. Även efter hård körning. Helt klart en vettig investering även om den inte ger något egentligen, den bara bibehåller effekten. Det var på en Rover med Honda crx-motor. Men återigen, den största vinsten var i kökörning, rödljus, varma dagar. Alltså inget för banan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
GenesisCoupe
onsdag 20:19 · 18 Inlägg
#24

caromania skrev:
..informativ text..

- I mitt fall går bilen inte varm. Jag vill främst sänka värmen på insugsröret, och därför spånar jag kring hur man gör det på bästa sätt. En värmeblockande distans är en åtgärd jag kommer vidta...men jag skulle också vilja blåsa lite friskluft rakt mot rörförgreningen där.
Vattensprut är inte intressant för mig. Vill ha någon permanentlösning som inte kräver underhåll, har vikt eller behöver fyllas på.

caromania Forummoderator
onsdag 20:37 · 8 489 Inlägg
#25

GenesisCoupe skrev:

caromania skrev:
..informativ text..

- I mitt fall går bilen inte varm. Jag vill främst sänka värmen på insugsröret, och därför spånar jag kring hur man gör det på bästa sätt. En värmeblockande distans är en åtgärd jag kommer vidta...men jag skulle också vilja blåsa lite friskluft rakt mot rörförgreningen där.
Vattensprut är inte intressant för mig. Vill ha någon permanentlösning som inte kräver underhåll, har vikt eller behöver fyllas på.

Nä min gick inte varm heller utan jag mätte alltså tempen på insugsluften strax före spjället.

Jag tror tyvärr inte att en bättre ventilation av motorrummet kommer påverka hur varmt själva insuget är. Insugsluftens temperatur däremot är viktigare att fokusera på, dvs en ordentlig isolerad låda i framkant av motorrummet där filtret sitter.

Om du vill påverka tempen på själva insuget rejält så är det dusch som gäller, direkt på röret. Brytare, sugande spolarpump och vatten från spolarvätsketanken är lösningen. När röret blir blött och avdunstning sker så kommer det kylas rejält.

Överskatta inte teorin. 8 grader är 1 häst.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
GenesisCoupe
onsdag 20:44 · 18 Inlägg
#26

caromania skrev:
Jag tror tyvärr inte att en bättre ventilation av motorrummet kommer påverka hur varmt själva insuget är.

Om du vill påverka tempen på själva insuget rejält så är det dusch som gäller, direkt på röret..

- Eller det här:
som https://www.genracer.com/grimmspeed-phe … sis-coupe/

Som är beprövat fungerande värmespärr. Sänker tempen så att det till och med går att lägga handen direkt på insugsröret/kåpan, enligt de som använder den.

Men återigen - jag försöker hitta en optimal lösning med riktad luft om det är möjligt.

caromania Forummoderator
onsdag 20:48 · 8 489 Inlägg
#27

GenesisCoupe skrev:

caromania skrev:
Jag tror tyvärr inte att en bättre ventilation av motorrummet kommer påverka hur varmt själva insuget är.

Om du vill påverka tempen på själva insuget rejält så är det dusch som gäller, direkt på röret..

- Eller det här:
som https://www.genracer.com/grimmspeed-phe … sis-coupe/

Som är beprövat fungerande värmespärr. Sänker tempen så att det till och med går att lägga handen direkt på insugsröret/kåpan, enligt de som använder den.

Men återigen - jag försöker hitta en optimal lösning med riktad luft om det är möjligt.

Ja alltså det var en sådan jag hade på sugisen. Jag tillverkade sådana ett tag och sålde men det har jag lagt ner.

Edit. Synd att du inte har en Honda eller Nissan 200sx för jag har ett par packningar kvar. Men men.

Senast redigerat av caromania (onsdag 20:49)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
GenesisCoupe
onsdag 21:26 · 18 Inlägg
#28

caromania skrev:
Ja alltså det var en sådan jag hade på sugisen. Jag tillverkade sådana ett tag och sålde men det har jag lagt ner.

- Var de av samma material som Grimspeed säljer? Jag vet att det finns liknande distanser i olika material, men de har inte lika bra isoleringsegenskaper.

caromania Forummoderator
onsdag 21:32 · 8 489 Inlägg
#29

GenesisCoupe skrev:

caromania skrev:
Ja alltså det var en sådan jag hade på sugisen. Jag tillverkade sådana ett tag och sålde men det har jag lagt ner.

- Var de av samma material som Grimspeed säljer? Jag vet att det finns liknande distanser i olika material, men de har inte lika bra isoleringsegenskaper.

Om du känner till Hondata så var det samma material. Det är faktiskt ingen  magi inblandad även om balla varumärken gärna vill påstå det. Tillräckligt porös för att isolera och tillräckligt hög densitet för att klara värmen. Mina gjordes i samma typ av polyetylen som Hondata. Och som jag beskrev tidigare så gick det mycket riktigt att lägga handen på insuget efter en rejäl repa. Jag jämförde ju till och med före och efter med lasertermometer...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
GenesisCoupe
torsdag 07:20 · 18 Inlägg
#30

caromania skrev:
Om du känner till Hondata så var det samma material. Det är faktiskt ingen  magi inblandad även om balla varumärken gärna vill påstå det. Tillräckligt porös för att isolera och tillräckligt hög densitet för att klara värmen. Mina gjordes i samma typ av polyetylen som Hondata. Och som jag beskrev tidigare så gick det mycket riktigt att lägga handen på insuget efter en rejäl repa. Jag jämförde ju till och med före och efter med lasertermometer...

- Ja en sådan är det jag vill komplettera med.

rcy
torsdag 08:21 · 1 641 Inlägg
#31

GenesisCoupe skrev:

rcy skrev:
Det kan mycket väl vara så.
Min erfarenhet, vilken förvisso är ganska ringa, av att få bättre kylning under huven handlar om att få *ut* den luft som redan finns under huven, inte få in mer.
- - - -
Att höja huven i bakkant för att lättare evakuera luften under huven är ett mycket välkänt och välbeprövat trick i gatrace kretsar. Även där handlar det inte om att tillföra luft, utan att bli av med den som redan finns där.

- Ja evakuering av luft är en väg att gå, helt klart. Är det den bästa dock? Kombon in med ny luft o mer ut borde vara win-win känns det som.

Givetvis är det så, jag tror dock att det du vinner mest på som första steg är att evakuera den luft du redan har. Alla bilar jag någonsin stött på åker runt med övertryck och massor av varm luft under huven, så innan du hittat ett effektivt sätt att bli av med den vinner du ingenting eller mycket lite på att tillföra mer luft. Som många redan sagt så blir det bara en luftkudde som stoppar kall luft från att ta sig in under huven.
Så mitt förslag är att först bygga fungerande evakuering, och när det väl funkar effektivt så kan man titta på att öka inflödet.

GenesisCoupe
torsdag 08:35 · 18 Inlägg
#32

rcy skrev:

GenesisCoupe skrev:

rcy skrev:
Det kan mycket väl vara så.
Min erfarenhet, vilken förvisso är ganska ringa, av att få bättre kylning under huven handlar om att få *ut* den luft som redan finns under huven, inte få in mer.
- - - -
Att höja huven i bakkant för att lättare evakuera luften under huven är ett mycket välkänt och välbeprövat trick i gatrace kretsar. Även där handlar det inte om att tillföra luft, utan att bli av med den som redan finns där.

- Ja evakuering av luft är en väg att gå, helt klart. Är det den bästa dock? Kombon in med ny luft o mer ut borde vara win-win känns det som.

Givetvis är det så, jag tror dock att det du vinner mest på som första steg är att evakuera den luft du redan har. Alla bilar jag någonsin stött på åker runt med övertryck och massor av varm luft under huven, så innan du hittat ett effektivt sätt att bli av med den vinner du ingenting eller mycket lite på att tillföra mer luft. Som många redan sagt så blir det bara en luftkudde som stoppar kall luft från att ta sig in under huven.
Så mitt förslag är att först bygga fungerande evakuering, och när det väl funkar effektivt så kan man titta på att öka inflödet.

- Ja detta är något jag redan nämnt och vill åstadkomma. Tråden handlar just om hur man på mest effektivt sätt tillför OCH evakuerar luft från motorrummet. I mitt fall då hur kyla insugsröret utan vattensprut.

torsen
torsdag 13:17 · 3 651 Inlägg
#33

Hade för några år sedan en USA-bil med 4.0 I6.
Körde ofta sakta - så sakta att fartvinden inte kylde motorrummet.
Mätte upp temperaturen en mycket varm dag under motorhuven och avläste  närmare 90 grader C.
Jag mätte bl a med en stektermometer som gick att fjärravläsa inne i kupén.
Mätsonden gick även att släppa ner i oljestickans hål.
Vågade dock aldrig ha sonden i hålet med gående motor eftersom jag inte vet ur långt ner röret går, och om det fanns risk för att vevstakarna skulle komma i kontakt med sonden.
Därför mättes motoroljetemperaturen med stillastående motor.
Jag tog upp slitsar på cirka 20 x 100 mm på huv-/skärmsidorna för luftutsläpp.
2 st på var sida av bilen.
Temperaturen sänktes till cirka 70 grader C under samma förhållanden som den första mätningen.
För att säkerställa kylningen av ARB-kompressorn monterade jag en luftevakueringsfläkt av den typ som kan finnas hos motorbåtar som blåste på kompressorn.
Jag kan nämna att bilen stod med gående motor så var luften ut ur slitsarna så hög att man riskerade att bränna sig.

B t w så har jag även på annan bil höjt motorhuven i bakkant.
Lätt gjort på bilar med framhängd motorhuv.
Inte så svårt på bakhängda heller.
Har utfört bådadera.

Ps. Gammalt i tiden hade SAAB lock i hjulhusen. Dessa kunde ställas om för olika luftevakuering. Om någon minns? Ds.

GenesisCoupe
torsdag 13:33 · 18 Inlägg
#34

torsen skrev:
...
Jag tog upp slitsar på cirka 20 x 100 mm på huv-/skärmsidorna för luftutsläpp.
2 st på var sida av bilen.
Temperaturen sänktes till cirka 70 grader C under samma förhållanden som den första mätningen

- Intressant. Var på sidorna gjordes slitsarna? Hade du någon kant runt dem, eller räckte det med övertrycket från motorrummet för att luften inte skulle pressas tillbaka?

Höja huven är inte intressant, eftersom min modell är ganska slimmad och skulle se konstig ut.

jaka54
torsdag 15:36 · 3 397 Inlägg
#35

Hej!
Jodå! Minns farsens SAAB 96:a från 1963 /64 där man kunde ändra luftutflödet med några runda plåtskärmar som satt i hjulhusen.

Jag skulle säga så här: Glöm allt vad "hålupptagning"  i skärmar eller motorhuv heter om det gäller din Lexus! Du lär inte öka hästkraftantalet på det viset!

rcy
torsdag 15:40 · 1 641 Inlägg
#36

GenesisCoupe skrev:
- Intressant. Var på sidorna gjordes slitsarna? Hade du någon kant runt dem, eller räckte det med övertrycket från motorrummet för att luften inte skulle pressas tillbaka?

Ganska exakt samma lösning som jag berättade om på en Opel Manta i ett tidigare inlägg.
Där sattes gälarna i framskärmen strax bakom framhjulen. Designmässigt var dom rätt lika dess om jag inte minns helt fel -> https://dalhems.com/sv/p/909f4b3ececd40 … dorrgaller
Då du har övertryck framför bilen och under huven men inte alls lika mycket på sidorna av bilen så bör det bli ganska bra naturligt luftflöde utan att man behöver göra något.

rcy
torsdag 15:42 · 1 641 Inlägg
#37

jaka54 skrev:
Jag skulle säga så här: Glöm allt vad "hålupptagning"  i skärmar eller motorhuv heter om det gäller din Lexus! Du lär inte öka hästkraftantalet på det viset!

Evakuering av värme handlar sällan om att öka antalet hästkrafter, utan snarare att behålla och kunna använda dom man redan har.

GenesisCoupe
torsdag 18:35 · 18 Inlägg
#38

jaka54 skrev:
Jag skulle säga så här: Glöm allt vad "hålupptagning"  i skärmar eller motorhuv heter om det gäller din Lexus! Du lär inte öka hästkraftantalet på det viset!

- Nu är det inte en Lexus jag har, men det spelar mindre roll i sammanhanget. När det gäller håltagning, så beror det nog på var och hur det görs. Det är fabrikshål i väldigt många prestandabilars motorhuvar t.ex.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang