Problem vid kall motor Passat 2.0tdi -11

Hejeh
23 december 2019 · 27 Inlägg

Hej

Har fått problem med bilen nu när kylan dragit sig in. Redan vid några minusgrader/plusgrader så startar inte bilen som den ska. Den tar onormalt lång tid att starta, och när den väl lyckas gå igång så startar den i "limp mode". På displayen säger den också "Check engine, Service now!" "Error start-stop" samt att glödtrådslampan blinkar.
När jag kört ett tag med bilen går det att starta om bilen så tänder den direkt och utan limp mode. 

Jag har försökt se vid ungefär vilken temperatur den fungerar normalt, och ungefär när oljetempen ligger på 80-90 grader kan man starta om bilen så att den går ur limp mode. Sedan tycks den gå igång på lägre temperaturer om man låter bilen stå en stund. T.ex när jag testat nu idag så startar den på under 50 grader.

Jag har en OBDeleven där jag försökt få fram felkoder. Jag kör en scanning och den säger att det är tre fel i motor, men den enda information jag får fram är att två fel är "statiska" och ett är "sporadiskt". Inga felkoder över huvud taget finns med. Jag har inte heller tillgång till en annan OBD-läsare för att kolla om man blir klokare av det.

Jag har kollat batteriet, det finns ström i det, det är också inte mer än en månad gammalt. Tillräckligt med olja finns i bilen. Det är biltemas olja som rekommenderas för min bilmodell.

Är det någon som har några idéer på vad det kan vara för fel? Ska försöka få tag i en riktig läsare och se ifall man kan få någon felkod men tänkte även kolla här.

granadadr
23 december 2019 · 7 289 Inlägg

TROR glödgning, sen kan partikelfilter börja jävlas, på vag jobbarbilar som går korta sträckor stnags av å på mkt så går den in i limpmode, allavarningslampor tänds inkl blinkade glödning,, men tror mer på glödningen iom det försvinner när du startar om

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Hejeh
23 december 2019 · 27 Inlägg

granadadr skrev:
TROR glödgning, sen kan partikelfilter börja jävlas, på vag jobbarbilar som går korta sträckor stnags av å på mkt så går den in i limpmode, allavarningslampor tänds inkl blinkade glödning,, men tror mer på glödningen iom det försvinner när du startar om

Bilen har körts nästan enbart motorväg, så partikelfilter tror jag inte. Isåfall hade lampan lyst konstant samt partikelfilterslampan tror jag.

Problemen försvinner endast när motorn blivit varm och man startar om, vad inom glödningen tror du isåfall är problemet? Glödstiften?

Har låtit bilen bli varm (olja 90 grader). Efter den stått i ca 1.5 timme är samma problem tillbaka, så oljetempen går iaf under 50

granadadr
23 december 2019 · 7 289 Inlägg

TROR på antingen glödstift eller relä,, men går att mäta upp,, ta lös kontaktstycket till glödstift och ohmmät,, har dem ingen kontakt med jord, så är den/dem kaputt wink om ja kolla upp reläet, ett gav upp på en gammal dieselbil,,  dödade batteriet då det blev kortis i det,, men som sagt gammal bil smile

Hejeh
24 december 2019 · 27 Inlägg

Kollat glödstiften, alla visar utslag, så inget knas med dom

Utmarks-Loke
24 december 2019 · 5 836 Inlägg

Eller så är det ändå något fel med glödningen som du inte kunnat mäta dig fram till

granadadr
24 december 2019 · 7 289 Inlägg

Hejeh skrev:
Kollat glödstiften, alla visar utslag, så inget knas med dom

kolla reläet,, vet tyvärr ej hur man ska mäta upp det sad kanske koppla upp det löst mot ett batteri??

Utmarks-Loke
24 december 2019 · 5 836 Inlägg

Det man kan göra är att mäta om det kommer någon spänning fram till glödstiften när man kallstartar bilen. Det kan man göra med en vanlig multimeter. Om det finns spänning är nästa steg att kolla hur mycket ström som flyter, antingen samlat till alla stift men helst ett och ett. Då skall man helst ha en tångampermeter och det har inte hobbymekaniker i verktygslådan.

Confidence
16 januari 2020 · 62 Inlägg

Om jag var dig skulle jag kolla upp det mer noga innan det orsakar något dyrare problem. Exempelvis att köra runt med dåliga glödstift kan göra att regenereringen inte körs ordentligt och partikelfiltret täpper igen i förtid.

simlar
16 januari 2020 · 5 525 Inlägg

Ingen idé att försöka gissa sig fram då glödspiral inte visar fel på glödning utan den indikerar bara att man har registrerade fel på motorn.

Få ut alla felkoder och jobba sen därefter.

Eftersom TS läsare inte klarar av att visa koderna så rekommenderar jag starkt att åka till VW och få dom utskrivna.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang