Någon som kan gasbilar här? HJÄLP!

storfan82
31 januari 2020 · 3 Inlägg

Besiktade min v70 2.5ft -11 i dag, fick anm på att gassystemet läckte något över gränsvärdet på en av tankarna i bagageutrymmet. Nu vet jag inte exakt vart det läcker men det är ju som en regulator eller nått liknande på toppen av gastanken. Den verkar vara nerskruvad i tanken och tätar säkert med en o-ring. Sen kommer det ett rör från gastanken bakom in i "regulatorn" och ett rör ut till nästa tank. Det verkar vara skärringskopplingar typ. Så det kan vara 3 ställen det kan läcka på, om inte själva "regulatorn"läcker då förstås. Nån som är kunnig på dessa system som vet om man kan fixa sånt här själv? Och isf hur kontrollerar jag att det blivit tätt. Känner ingen lukt alls i bilen.

Deception
31 januari 2020 · 97 Inlägg

Det där är inget du ska peta med själv om du inte är utbildad. Det är rejält tryck i tankarna och kan i "rätt" koncentration vara explosivt.

Men, det är gängtejp och o-ringar mer eller mindre. Egentligen är det inget avancerat på så sätt men eftersom det är en explosiv gas med rejält tryck så skulle jag råda dig att lämna det till märkesverkstaden även om det blir dyrt.

Tankarna läcker typ aldrig utan det är oftast anslutningarna eller skarvar på ledningarna. Oavsett vad så låt en auktoriserad verkstad trycktesta systemet och laga felet, annars sitter du i en brandbomb på hjul.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang