Volvo S40 2.0t '01, burr och blödder vid full gas

Gudster
13 februari 2020 · 1 Inlägg

Hallå där,

Har en S40 från '01 med 2.0L turbomotor, den har gått precis under 20k mil.
Motorn gick ojämnt och lät rassligt för 6 månader sedan, en bekant meckade på motorn och bytte vvt och "svarvade" någon mojäng (har jag för mig han sa), även airbaglampan lyste och någon datorbox byttes samtidigt från hans reserv 740 eller 940, lampan kunde släckas. Nu är motorn pigg och går dunder igen, jämn tomgång, startar utan motgång, väldigt glad och tyst. Förutom...


Symptom:
DSA-knappen orörd, lmm inkopplad; vid fullt gaspådrag i 3an och 4an, från låga samt höga varv, brölar, burrar och hackar det, precis som att motorn stryps rejält av antisladden (ingen lampa tänds, hjulen tappar ej grepp). Detta började ganska lugnt för ett tag sedan, som om att hjulen bara tappade lite grepp, men snabbt fick tillbaka det, när jag växlade från 2an och pressade bilen från 3000-5000 rpm i 3an (hackade till ett par gånger, sen inget mer).
Nu precis har det blivit mycket värre och märks rejält vid fullt gaspådrag. Det börjar burra efter en sekund av full gas och bilen accelererar ojämnt och långsammare än vanligt. Ljudets närmaste beskrivning är kanske burret från när en nyare bil använder launch control och ligger jämnt på ett varvtal innan den far iväg.

DSA orörd, lmm inkopplad; vid nästan fullt gaspådrag, upp till ca 80-85% gas, beter den sig normalt-ish i 3an och 4an. Accelererar iallafall snabbare 50-140 km/h än vid fullt gaspådrag.

DSA orörd, lmm FRÅNkopplad; lågt laddtryck (bastryck, normalt) och beter sig annars helt normalt, jämnt och lugnt vid fullt gaspådrag.

Samma symptom med DSA/antisladd inaktiverad

Har förstått att vissa har problem med DSAn och att det hjälper att koppla bort antisladden eller göra Volvos DSA 30-70km/h uppdatering. Detta hjälper inte i mitt fall.

Lutar mer åt att lmm blivit kass eller en spole som spruckit.

Gasspjäll? Hört att dem kan vara dåliga, men oftast på de äldre modellerna.
ABS som strular? Bromsarna är lite skeva men ABS verkar funka som det ska, vibrerar i bromspedalen när däcken börjar tappa grepp vid hård bromsning.

Avgasröret rostade och gick av helt innan första dämparen, satte på ett nytt avgassystem, men detta gjordes efter en månads körning med röret kapat precis före första dämparen. Kan detta gjort någon påverkan på lmm? Har för mig att motorlampan lyste pga felaktigt co2 värde och kunde släckas när jag åtgärdade avgasrörsproblemet.

Kanske också värt att nämna, har ett biltema "sportluftfilter" sedan någon månad tillbaka. Kanske skitat ner lmm och blivit värre nu, eftersom problemet blivit större på senaste tiden?



Efter många sidor lästa har jag ännu inte hittat något riktigt bra svar och eftersom jag är en urfattig student kan jag inte riktigt bara gå och köpa delar hur som helst och testa mig fram... startar denna tråden då kanske du har haft samma problem och har någon bra lösning!


Tänkte kolla på spolar och ge mig på att rengöra lmm i helgen om vädret tillåter. Tar gärna emot tips! Har även planer på att spela in en video på problemet, länkar den i kommentarerna om ljudet hörs tillräckligt bra.


Tack för att du läste,
Vänliga hälsningar

Brådhis * Voff voff *
13 februari 2020 · 10 276 Inlägg

Låter som en dålig tändspole tycker jag. Men då borde den tända motorlampan...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang