AC funkar ej!

sollu
19 februari 2020 · 416 Inlägg

Hej på er!
AC på min snurrar ej. Vad kan bli för fel? Bilen är en Volvo 60 -12 som gått 14000.
Tack för hand

jaka54
19 februari 2020 · 5 718 Inlägg

Hej!
Du menar att (el) kopplingen på kompressorn inte kopplas in?

sollu
19 februari 2020 · 416 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du menar att (el) kopplingen på kompressorn inte kopplas in?

Förlåt mig men du har rätt! Allt började att när min granne frågade mig om han skulle låna min temperatursensor från min Volvo. Han plockade givaren från min volvo och provade på hans Volvo sen funkar sin. När han montera tillbaka till min bil då min Volvo gå ryckigt gaspedalen svarar inte ibland. Han tar bort luftfilter och luft systemet för komma in till temperatursensor men när han montera igen händer det även el kopplingen på kompressorn inte koppla in. Fick ingen felkod alla kontakter och slangarna sitter rätt tror jag men felet är mystiskt för mig!

Senast redigerat av sollu (19 februari 2020)

jaka54
20 februari 2020 · 5 718 Inlägg

Hej!
Om nu AC:n i din bil funkade innan "din granne" lånade din "temperatursensor" så föreslår jag att du skaffar en ny sådan (sensor, inte granne...) och låter "grannen" betala och återmontera !

sollu
20 februari 2020 · 416 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Om nu AC:n i din bil funkade innan "din granne" lånade din "temperatursensor" så föreslår jag att du skaffar en ny sådan (sensor, inte granne...) och låter "grannen" betala och återmontera !

Stor tack! Jag tar kontakten båda två från temperatursensor och fläkten o spraya med WD-40 nu snurrar båda två och kylar perfekt. Även bilen slutar gå ryckig/
men acceleration från 100 till upp går inte så fort särskilt om det är lite uppförsbacke svårt går mer än 120-130 tror jag.

Senast redigerat av sollu (20 februari 2020)

viccoA
20 februari 2020 · 3 109 Inlägg

sollu skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Om nu AC:n i din bil funkade innan "din granne" lånade din "temperatursensor" så föreslår jag att du skaffar en ny sådan (sensor, inte granne...) och låter "grannen" betala och återmontera !

Stor tack! Jag tar kontakten båda två från temperatursensor och fläkten o spraya med WD-40 nu snurrar båda två och kylar perfekt. Även bilen slutar gå ryckig/
men acceleration från 100 till upp går inte så fort särskilt om det är lite uppförsbacke svårt går mer än 120-130 tror jag.

Låter som du kanske har något mer glappt, kanske till någon trycksensor. Är alla säkringar hela? Har du läst ur felkoder? Har ni nollställt felkoder? Lyser motorlampan?

sollu
20 februari 2020 · 416 Inlägg

Det kan bli. Var på en privat verkstad och hittar ingen fel kod. Jag har Obd2 men hittar ingen felkod. Säkringarna vet ej men bilen går bättre tror jag. Men som skriver hittar en slang som inte sitter fast då trycka in och skruva fast. Slangen går till spjälhus den.luftfilters gummi liten skadad om det påverkar?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 februari 2020 · 13 733 Inlägg

är det varmt nog när du prövar din ac?

på en sån bil snurrar väll endå pumpen hela tiden och helt omöjligt att se om den är av eller på genom att titta på utsidan..         på min Polo lämnar den inga felkoder.  men ac fungerar inte.  och där är kilen avslagen på remskivan till kompressorn   väldigt vanligt fel.  vilket jag vill minnas att volvo har liknande problem.  och är isånt fall inte relaterat till grannens lån av givaren.    det är bara så att kompressorn skär väldigt ofta vintertid pga en ventil fastnar i den och ger ingen smörjning.      iof om han glömnt en kabel till  den ventilen så kan det orsaka att den skär

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
sollu
20 februari 2020 · 416 Inlägg

Growe skrev:
är det varmt nog när du prövar din ac?

på en sån bil snurrar väll endå pumpen hela tiden och helt omöjligt att se om den är av eller på genom att titta på utsidan..         på min Polo lämnar den inga felkoder.  men ac fungerar inte.  och där är kilen avslagen på remskivan till kompressorn   väldigt vanligt fel.  vilket jag vill minnas att volvo har liknande problem.  och är isånt fall inte relaterat till grannens lån av givaren.    det är bara så att kompressorn skär väldigt ofta vintertid pga en ventil fastnar i den och ger ingen smörjning.      iof om han glömnt en kabel till  den ventilen så kan det orsaka att den skär

Okej nu funkar den men om jag märker nån speciellt då ska jag lämna in bilen till Volvo el meca!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang