Generatorrem d24

Wille03
19 februari 2020 · 67 Inlägg

Hej. Har problem med min generator på d24an. Det är så att remmarna slirar väldigt mycket och varvräknaren sitter ju också på generatorn. Varvräknaren ställer sig still på typ 500 varv och rör sig inte en millimeter hur mycket man än gasar. Körde med en rem från början och då var det samma spände även den mycket men det hjälpte inte. Sätte dit en till så det var dubbla, remmarna var normalt spända, inte överdrivet men helt klart tillräckligt. Men det fungerade ändå inte, så då tog jag och spände remmarna hårt så in i helvete, alltså överdrivet mer än vad man ska behöva, och då fungerade det faktiskt. Varvräknaren fungerade perfekt och generatorn laddade bra, vilket den inte gjorde när remmen slirade och den stannade på ett visst varv. Men nu har det börjat bete sig sådär konstigt igen, antagligen för att remmarna töjt sig, men dom är fortfarande mer spända än vad som ska behövas.

Vad är det som kan göra så att generatorn går så himla trögt och inte vill börja snurra på det varv den ska? Kan tilläggas att generatorn är nästan helt ny från fabrik, hade samma fel med förra så bytte men hjälpte inte!

uhlin
19 februari 2020 · 2 834 Inlägg

Wille03 skrev:
Hej. Har problem med min generator på d24an. Det är så att remmarna slirar väldigt mycket och varvräknaren sitter ju också på generatorn. Varvräknaren ställer sig still på typ 500 varv och rör sig inte en millimeter hur mycket man än gasar. Körde med en rem från början och då var det samma spände även den mycket men det hjälpte inte. Sätte dit en till så det var dubbla, remmarna var normalt spända, inte överdrivet men helt klart tillräckligt. Men det fungerade ändå inte, så då tog jag och spände remmarna hårt så in i helvete, alltså överdrivet mer än vad man ska behöva, och då fungerade det faktiskt. Varvräknaren fungerade perfekt och generatorn laddade bra, vilket den inte gjorde när remmen slirade och den stannade på ett visst varv. Men nu har det börjat bete sig sådär konstigt igen, antagligen för att remmarna töjt sig, men dom är fortfarande mer spända än vad som ska behövas.

Vad är det som kan göra så att generatorn går så himla trögt och inte vill börja snurra på det varv den ska? Kan tilläggas att generatorn är nästan helt ny från fabrik, hade samma fel med förra så bytte men hjälpte inte!

Slitna remhjul?

jaka54
20 februari 2020 · 5 713 Inlägg

Hej!
Byt remmar!
De är väl hårda och då slirar de lätt!

zzr9409209
20 februari 2020 · 716 Inlägg

Beror säkert på att om du har remskiva av plåt på generatorn,så vidgar dom sig med tiden,och remmen bottnar,du kan spänna remmen tokhårt och den kommer att slira iallafall...så byt remskiva.....

Wille03
20 februari 2020 · 67 Inlägg

Remmarna är nya, remskivan på generatorn är också ny. Men remmen går ju även över fläkthjulet och veven så det är ju om dom är slitna isåfall. Dock tänkte jag inte på bredden när jag köpte dom, tog bara samma som innan, men det kanske var för smal rem som satt innan och då är ju remmarna nu också för smala. Hur fungerar remspray eller kan man fixa iordning remskivorna på nåt bra sätt?

jaka54
20 februari 2020 · 5 713 Inlägg

Hej!
Det går ju alltid att rugga upp ytan på remskivorna för bättre fäste. Testa med 80 papper!

zzr9409209
21 februari 2020 · 716 Inlägg

Förstår du inte "jaka54",att om skivan har vidgat sig så går ju remmen i botten på skivan,då kommer det aldrig att funka...detta var ett känt fel redan på 80/90 talet när vissa VAG fick 90ah generatorer,jobbade på Bosch då,fick byta ett antal remskivor då.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang