Bränsle priset ska höjas varje år tills 2025! (((20kr/L)))

WilleG
24 februari · 156 Inlägg
#281

caromania skrev:
Lobbyismen är stark inom oljebolagen.

Visste du att kobolt används när man raffinerar bensin och diesel? Nej för det är det ingen som pratar om. Visste du att mer än 50% av all koboltutvinning sker just för oljebolagens räkning? Nej det visstes inte heller eftersom det inte är någon som skriver om det.

Diskussionen haltar alltså grovt vad gäller batteritillverkningens miljöpåverkan då tillverkning av bensin/diesel aldrig nämns. Jag har sett många uträkningar som baseras på en tillverkad bensin-/dieselbil som jämförs med en otillverkad dito el.

Oavsett vad som måhända vara sant eller inte inom tillverkningen av X eller Y så är en bil som förbränner mindre bränsle alltid mer miljövänlig lokalt. En bil som då inte förbränner något är då med andra ord alltid ”ren” längs med vägen.

Sedan har batteriernas vikt en negativ inverkan på partikelutsläpp vid bromsning och vägslitage då bilen helt enkelt är tyngre. Men som Hybrid mycket pedagogiskt tidigare beskrivit så används alltså bilens drivlina för att bromsa bilen. (För att generera el). DET gör inte bränslebilarna.

Det är ju sant. Skulle alla köra elbil i centrala Stockholm så vore ju mest troligt luftkvaliteten mycket bättre.

Den enda "miljöbil" jag skulle kunna tänka mig skaffa är en hybrid men det finns tyvärr ännu ingen som lockar mig iallafall. Köper hellre en begagnad dieselbil på 25000 mil än en hybrid där batterierna håller på vara dåliga.

zemet
24 februari · 3 564 Inlägg
#282

caromania skrev:

WilleG skrev:

viccoA skrev:

Givetvis också beroende på hur mycket energi det går åt för att tillverka det syntetiska bränslet...känns mindre meningsfullt att ge bort "3mil" i tillverkningen för en mängd syntestisk bensin man kommer 1 mil på istället för att tanka elen direkt i bilen.

Tittar man på vilka utsläpp som blir vid tillverkning av elbilar/batterier (eller vart elen kommer ifrån, t.ex. kolkraftverk i vissa fall) så blir nog utsläpp ganska jämförbart skulle jag tro.

Ni har väl vid det här laget hört att 10000 mil på en dieselbil är ungefär lika miljövänligt som att bygga en elbil och inte köra den en meter. Det är ju ganska meningslöst att "ge bort" 10000 mil också wink

Lobbyismen är stark inom oljebolagen.

Visste du att kobolt används när man raffinerar bensin och diesel? Nej för det är det ingen som pratar om. Visste du att mer än 50% av all koboltutvinning sker just för oljebolagens räkning? Nej det visstes inte heller eftersom det inte är någon som skriver om det.

Diskussionen haltar alltså grovt vad gäller batteritillverkningens miljöpåverkan då tillverkning av bensin/diesel aldrig nämns. Jag har sett många uträkningar som baseras på en tillverkad bensin-/dieselbil som jämförs med en otillverkad dito el.

Oavsett vad som måhända vara sant eller inte inom tillverkningen av X eller Y så är en bil som förbränner mindre bränsle alltid mer miljövänlig lokalt. En bil som då inte förbränner något är då med andra ord alltid ”ren” längs med vägen.

Sedan har batteriernas vikt en negativ inverkan på partikelutsläpp vid bromsning och vägslitage då bilen helt enkelt är tyngre. Men som Hybrid mycket pedagogiskt tidigare beskrivit så används alltså bilens drivlina för att bromsa bilen. (För att generera el). DET gör inte bränslebilarna.

Var har du fått tag på den informationen om ingen skriver om det?

Jag håller dock med om ditt grundargument, oljeindustrin orsakar ju hur mycket utsläpp och lindande som helst. Krig om olja är ju inte direkt okänt. Ändå tjatar folk om barnarbete i nån gruva i afrika.

Inget av det är bra men det är ju knappast ett argument för att forsätta med olja.

Angående extra partiklar vid bromsning så har min kollega nu bytt bromsklossar på sin modell S efter 28000 mil...
Så det är nog iaf inte bromsdamms partiklar som är problemet.

Ivel
24 februari · 1 340 Inlägg
#283

micke-wes skrev:
oavsett hur mycket oljeindustrin släpper ut så kommer dom inte sluta med det, oljan behövs till annat än bensin också,så batteritillverkningen blir ett extra utsläpp och folk verkar stirra sig blind och bara se att det inte kommer några avgaser bakom bilen och då har den inte bidragit med några utsläpp alls och kommer inte att göra.

Du har fel.

Skratta inte åt de som tror på tomten utan förundras över de som tror på Gud.
viccoA
24 februari · 2 634 Inlägg
#284

Ivel skrev:

micke-wes skrev:
oavsett hur mycket oljeindustrin släpper ut så kommer dom inte sluta med det, oljan behövs till annat än bensin också,så batteritillverkningen blir ett extra utsläpp och folk verkar stirra sig blind och bara se att det inte kommer några avgaser bakom bilen och då har den inte bidragit med några utsläpp alls och kommer inte att göra.

Du har fel.

Varför har Norges oljebolag Statoil bytt namn till Equinor? De omsätter knappt 500 miljarder
och av deras årliga investeringsbudget ska 25% läggas på förnyelsebar energi i dagsläget, framöver kommer det att öka.
Knappast en slump, utan oljebolagen själva inser att de behöver satsa på vindsnurror, sytestisk bensin och elbilsbatterier om de ens ska finnas kvar om några år. Tar man till och med bort namnet olja i sitt företagsnamn säger det en del om oljebolaget.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
24 februari · 2 131 Inlägg
#285

En intressant notis från förr:
Kollade igenom lite bilder från 2013.
Hittade gott om bilder på mina tankningar.
2013 kostade dieseln mellan 13:50-14:10kr/litern...
Mindre skillnad än jag trodde det skulle vara, faktiskt.

Med det sagt skulle jag gärna ha kostnaden för en liter diesel på den nivån igen.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
caromania Forummoderator
24 februari · 8 736 Inlägg
#286

zemet skrev:

caromania skrev:

WilleG skrev:

Tittar man på vilka utsläpp som blir vid tillverkning av elbilar/batterier (eller vart elen kommer ifrån, t.ex. kolkraftverk i vissa fall) så blir nog utsläpp ganska jämförbart skulle jag tro.

Ni har väl vid det här laget hört att 10000 mil på en dieselbil är ungefär lika miljövänligt som att bygga en elbil och inte köra den en meter. Det är ju ganska meningslöst att "ge bort" 10000 mil också wink

Lobbyismen är stark inom oljebolagen.

Visste du att kobolt används när man raffinerar bensin och diesel? Nej för det är det ingen som pratar om. Visste du att mer än 50% av all koboltutvinning sker just för oljebolagens räkning? Nej det visstes inte heller eftersom det inte är någon som skriver om det.

Diskussionen haltar alltså grovt vad gäller batteritillverkningens miljöpåverkan då tillverkning av bensin/diesel aldrig nämns. Jag har sett många uträkningar som baseras på en tillverkad bensin-/dieselbil som jämförs med en otillverkad dito el.

Oavsett vad som måhända vara sant eller inte inom tillverkningen av X eller Y så är en bil som förbränner mindre bränsle alltid mer miljövänlig lokalt. En bil som då inte förbränner något är då med andra ord alltid ”ren” längs med vägen.

Sedan har batteriernas vikt en negativ inverkan på partikelutsläpp vid bromsning och vägslitage då bilen helt enkelt är tyngre. Men som Hybrid mycket pedagogiskt tidigare beskrivit så används alltså bilens drivlina för att bromsa bilen. (För att generera el). DET gör inte bränslebilarna.

Var har du fått tag på den informationen om ingen skriver om det?

Jag håller dock med om ditt grundargument, oljeindustrin orsakar ju hur mycket utsläpp och lindande som helst. Krig om olja är ju inte direkt okänt. Ändå tjatar folk om barnarbete i nån gruva i afrika.

Inget av det är bra men det är ju knappast ett argument för att forsätta med olja.

Angående extra partiklar vid bromsning så har min kollega nu bytt bromsklossar på sin modell S efter 28000 mil...
Så det är nog iaf inte bromsdamms partiklar som är problemet.

Det ena (om kobolt) är taget ur en EU-rapport som finns länkad i tråden. Det andra är från en forskningsrapport som universitet i Edinburgh gjorde 2016.
https://www.sciencedirect.com/science/a … 101630187X

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
micke-wes
24 februari · 42 Inlägg
#287

Ivel skrev:

micke-wes skrev:
oavsett hur mycket oljeindustrin släpper ut så kommer dom inte sluta med det, oljan behövs till annat än bensin också,så batteritillverkningen blir ett extra utsläpp och folk verkar stirra sig blind och bara se att det inte kommer några avgaser bakom bilen och då har den inte bidragit med några utsläpp alls och kommer inte att göra.

Du har fel.

ok vi får väll se om dom slutar pumpar upp olja snart då och köper in vindsnurror i stället.

caromania Forummoderator
24 februari · 8 736 Inlägg
#288

micke-wes skrev:

Ivel skrev:

micke-wes skrev:
oavsett hur mycket oljeindustrin släpper ut så kommer dom inte sluta med det, oljan behövs till annat än bensin också,så batteritillverkningen blir ett extra utsläpp och folk verkar stirra sig blind och bara se att det inte kommer några avgaser bakom bilen och då har den inte bidragit med några utsläpp alls och kommer inte att göra.

Du har fel.

ok vi får väll se om dom slutar pumpar upp olja snart då och köper in vindsnurror i stället.

Fast det är väl ingen som sagt att de kommer sluta med det över en natt? Men du inser väl att om världens bilpark ställer om från fossildrift till nästintill fossilfritt under en 30årsperiod så kommer det påverka efterfrågan? Det är ju samma sak med eldningsolja för bostäder. Självklart behöver oljebolagen tänka om med tanke på omställningen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Ivel
24 februari · 1 340 Inlägg
#289

micke-wes skrev:

Ivel skrev:

micke-wes skrev:
oavsett hur mycket oljeindustrin släpper ut så kommer dom inte sluta med det, oljan behövs till annat än bensin också,så batteritillverkningen blir ett extra utsläpp och folk verkar stirra sig blind och bara se att det inte kommer några avgaser bakom bilen och då har den inte bidragit med några utsläpp alls och kommer inte att göra.

Du har fel.

ok vi får väll se om dom slutar pumpar upp olja snart då och köper in vindsnurror i stället.

Du resonerar väldigt märkligt och onyanserat.

Förbrukar de som köper olja mindre olja, säljs mindre olja, säljs det mindre olja pumpas mindre olja upp.

Visst förbrukar tillverkningen av ett elbilsbatteri energi, men en elbils LCA/WTW har lägre miljöpåverkan än en fossilbil.

Skratta inte åt de som tror på tomten utan förundras över de som tror på Gud.
Ivel
24 februari · 1 340 Inlägg
#290

viccoA skrev:

Ivel skrev:

WilleG skrev:

Tror mycket mer på en sån här lösning istället för elbilshysterin.

Visst är det klokt på ett vis med syntetiska bränslen, baksidan är att förbränning alltid ger partiklar och smutsiga utsläpp.

Givetvis också beroende på hur mycket energi det går åt för att tillverka det syntetiska bränslet...känns mindre meningsfullt att ge bort "3mil" i tillverkningen för en mängd syntestisk bensin man kommer 1 mil på istället för att tanka elen direkt i bilen.

Självklart är det även en negativ aspekt att förbruka onödigt med energi.

Skratta inte åt de som tror på tomten utan förundras över de som tror på Gud.
Ivel
24 februari · 1 340 Inlägg
#291

WilleG skrev:

viccoA skrev:

Ivel skrev:
Visst är det klokt på ett vis med syntetiska bränslen, baksidan är att förbränning alltid ger partiklar och smutsiga utsläpp.

Givetvis också beroende på hur mycket energi det går åt för att tillverka det syntetiska bränslet...känns mindre meningsfullt att ge bort "3mil" i tillverkningen för en mängd syntestisk bensin man kommer 1 mil på istället för att tanka elen direkt i bilen.

Tittar man på vilka utsläpp som blir vid tillverkning av elbilar/batterier (eller vart elen kommer ifrån, t.ex. kolkraftverk i vissa fall) så blir nog utsläpp ganska jämförbart skulle jag tro.

Ni har väl vid det här laget hört att 10000 mil på en dieselbil är ungefär lika miljövänligt som att bygga en elbil och inte köra den en meter. Det är ju ganska meningslöst att "ge bort" 10000 mil också wink

Vad som alltid glöms bort i dylika debatter är hur mycket skit oljeborrning orsakar både socialt och miljömässigt.

Det där 10000 mil påståendet är som jämförelse extremt korkat.
Varför?
En dieselbil åsamkar också miljöpåverkan vid tillverkning.
En dieselbil släpper ut mer smuts när den brukas.
En dieselbils LCA/WTW påvisar att den är smutsigare, även om elbilen körs på kolkraft.
För att göra ett lika korkat exempel, jag kan köra min elbil över 500.000 km och ändå har den släppt ut mindre skräp än tillverkningen av en jämnstor dieselbil orsakar.
Varför?
Jag laddar bilen till 100% på klimatneutral elektricitet.

Sluta tro saker och läs på istället, men gör det då på neutrala sidor med verifierbara fakta. Likt en sida som Caromania länkade in här innan.

Skratta inte åt de som tror på tomten utan förundras över de som tror på Gud.
WilleG
25 februari · 156 Inlägg
#292

Ivel skrev:
Vad som alltid glöms bort i dylika debatter är hur mycket skit oljeborrning orsakar både socialt och miljömässigt.

Det där 10000 mil påståendet är som jämförelse extremt korkat.
Varför?
En dieselbil åsamkar också miljöpåverkan vid tillverkning.
En dieselbil släpper ut mer smuts när den brukas.
En dieselbils LCA/WTW påvisar att den är smutsigare, även om elbilen körs på kolkraft.
För att göra ett lika korkat exempel, jag kan köra min elbil över 500.000 km och ändå har den släppt ut mindre skräp än tillverkningen av en jämnstor dieselbil orsakar.
Varför?
Jag laddar bilen till 100% på klimatneutral elektricitet.

Sluta tro saker och läs på istället, men gör det då på neutrala sidor med verifierbara fakta. Likt en sida som Caromania länkade in här innan.

Läser kanske för lite kan jag hålla med om, men jag bildar gärna egna uppfattningar innan jag läser 20 artiklar om samma sak som säger helt olika saker.

För att förlänga dom här korkade exemplen så kan man ju fråga sig hur många batteripaket du har bytt vid 500.000km? Hur miljövänligt var det att framställa dom? Hur vet du att du laddar bilen på 100% klimatneutral el? För att din leverantör säger det?

zemet
25 februari · 3 564 Inlägg
#293

WilleG skrev:

Ivel skrev:
Vad som alltid glöms bort i dylika debatter är hur mycket skit oljeborrning orsakar både socialt och miljömässigt.

Det där 10000 mil påståendet är som jämförelse extremt korkat.
Varför?
En dieselbil åsamkar också miljöpåverkan vid tillverkning.
En dieselbil släpper ut mer smuts när den brukas.
En dieselbils LCA/WTW påvisar att den är smutsigare, även om elbilen körs på kolkraft.
För att göra ett lika korkat exempel, jag kan köra min elbil över 500.000 km och ändå har den släppt ut mindre skräp än tillverkningen av en jämnstor dieselbil orsakar.
Varför?
Jag laddar bilen till 100% på klimatneutral elektricitet.

Sluta tro saker och läs på istället, men gör det då på neutrala sidor med verifierbara fakta. Likt en sida som Caromania länkade in här innan.

Läser kanske för lite kan jag hålla med om, men jag bildar gärna egna uppfattningar innan jag läser 20 artiklar om samma sak som säger helt olika saker.

För att förlänga dom här korkade exemplen så kan man ju fråga sig hur många batteripaket du har bytt vid 500.000km? Hur miljövänligt var det att framställa dom? Hur vet du att du laddar bilen på 100% klimatneutral el? För att din leverantör säger det?

Jag fattar inte riktigt denna inställningen, om eldrift inte är 100% klimatneutral och arbetsvilkoren från gruvdriften till färdig produkt är snäppet bättre än svenska kollektivavtal så är el skit och då kan man lika gärna köra diesel.

Vem bryr sig om det går åt 2 eller 3 batteipack på den sträckan, det är ju fortfarande extremt mycket bättre för miljön och även plånboken att köra så långt på el.

Batterierna går ju dessutom återvinna till typ 90% ( jag har ingen källa på detta, googla själva)
Det går ju knappast återanvända dieseln. 

Sen kan jag ju säga att 500000 km är ju inte ens speciellt långt. Min kollega har redan kört 300000km med sin model S och tappat ca 5% batteri på denna sträckan.

Rekordet är just nu 900000 km. Dock är batteripacket utbytt 1 gång. https://insideevs.com/news/359939/tesla%20…%20-odometer/" target="_blank" rel="nofollow">(

zemet
25 februari · 3 564 Inlägg
#294

Blev nåt fel på min länk i inlägget ovan och jag kan inte heller redigera det... Nån skumm bugg.

https://insideevs.com/news/359939/tesla … s-odometer

Brådhis * Voff voff *
25 februari · 5 037 Inlägg
#295

zemet skrev:
Blev nåt fel på min länk i inlägget ovan och jag kan inte heller redigera det... Nån skumm bugg.

https://insideevs.com/news/359939/tesla … s-odometer

Fast batteriet är ju "tanken" dvs där kraften lagras (du "tankar" ju batteriet med elektricitet), strömmen är ju att jämställa med dieseln som du häller i tanken. Så jämförelsen diesel vs. själva batteriet är ju inte riktigt rätt.

Ska du jämföra är det plast- eller plåttanken som lagrar dieseln vs. batteriet som lagrar strömmen och sedan elektriciteten vs. dieseln.

Visst vinner väl el-bilen ändå, men rätt ska väl vara rätt... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
WilleG
25 februari · 156 Inlägg
#296

zemet skrev:
Jag fattar inte riktigt denna inställningen, om eldrift inte är 100% klimatneutral och arbetsvilkoren från gruvdriften till färdig produkt är snäppet bättre än svenska kollektivavtal så är el skit och då kan man lika gärna köra diesel.

Vem bryr sig om det går åt 2 eller 3 batteipack på den sträckan, det är ju fortfarande extremt mycket bättre för miljön och även plånboken att köra så långt på el.

Batterierna går ju dessutom återvinna till typ 90% ( jag har ingen källa på detta, googla själva)
Det går ju knappast återanvända dieseln.

Sen kan jag ju säga att 500000 km är ju inte ens speciellt långt. Min kollega har redan kört 300000km med sin model S och tappat ca 5% batteri på denna sträckan.

Rekordet är just nu 900000 km. Dock är batteripacket utbytt 1 gång.
https://insideevs.com/news/359939/tesla … -odometer/

Ekonomi med diesel/bensinbil kontra elbil är nog jämförbar, om bränslepriserna stiger långt över 25kr litern så kanske det i dagens läge lönar sig. Just nu är det en förlustaffär för att stilla klimatångesten.

Som sagt så är elbilar nog perfekta för stadskörning i större städer där allt finns inom nån mils räckvidd. Jag har inget emot elbilar men stora steg måste göras i utvecklingen (speciellt räckvidd) för att det ska löna sig att ha på landsbygden.

brappne
25 februari · 23 Inlägg
#297

det är ju förjävligt rent ut sagt! sverige ska vara så jävla bra när det kommer till utsläpp och dyligt, men varför ska vi i sverige vara lösningen på problemet? det är ju knappast sverige som är värsta landet med utsläpp snarare tvärtom, kolla bara kina, usa alla dessa stora länder, det är dom som ska göra skillnad, inte fan blir det mycket bättre för att sverige gör lite mindre utsläpp osv, nej blir förbannad av skiten

zemet
26 februari · 3 564 Inlägg
#298

Brådhis skrev:

zemet skrev:
Blev nåt fel på min länk i inlägget ovan och jag kan inte heller redigera det... Nån skumm bugg.

https://insideevs.com/news/359939/tesla … s-odometer

Fast batteriet är ju "tanken" dvs där kraften lagras (du "tankar" ju batteriet med elektricitet), strömmen är ju att jämställa med dieseln som du häller i tanken. Så jämförelsen diesel vs. själva batteriet är ju inte riktigt rätt.

Ska du jämföra är det plast- eller plåttanken som lagrar dieseln vs. batteriet som lagrar strömmen och sedan elektriciteten vs. dieseln.

Visst vinner väl el-bilen ändå, men rätt ska väl vara rätt... wink

Du har rätt:)

mrsanca
26 februari · 30 Inlägg
#299

brappne skrev:
det är ju förjävligt rent ut sagt! sverige ska vara så jävla bra när det kommer till utsläpp och dyligt, men varför ska vi i sverige vara lösningen på problemet? det är ju knappast sverige som är värsta landet med utsläpp snarare tvärtom, kolla bara kina, usa alla dessa stora länder, det är dom som ska göra skillnad, inte fan blir det mycket bättre för att sverige gör lite mindre utsläpp osv, nej blir förbannad av skiten

Jag tycker det är bra. Det borde höjas mer ändå.

-jimmy
26 februari · 365 Inlägg
#300

Förstår inte heller. Soppan är ju billig.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang