Soulman
23 december 2016
· 1 271 Inlägg
TomBjorklund skrev:
Soulman skrev:
TomBjorklund skrev:
Snarare tvärt om, klart felkoder är intressanta, men har han inte tillgång till det och lamporna inte är bytta som han kan minnas är det dags oavsett. Förstår inte hur det kan vara farligt att han byter gamla lampor
Inte farligt alls. Bara en jävligt onödig utgift om det är en arm för nivåregleringen som behöver lite omvårdnad, eller en ballast som kukar ur för att en cell i batteriet är trött och ger för låg spänning till lampan. Allt detta loggas med felkoder.
Vad är din poäng? Det funkar inte särskilt bra att vara "händiga herrn" med mossiga meriter från 70- eller 80-talsbilar när man felsöker utan rätt verktyg på moderna bilar.
Likväl som ett digitalt verktyg aldrig är bättre än varken brukaren eller datan som går att läsa ut... 8P kan kasta felmeddelanden som inte loggas, så lugna ner dig ett par kilo, ingen som har slängt några kommentarer om dig här
Ursäktar mig ödmjukast för lite spetsigt ordval, tomtarna på loftet hade gått igång på glöggen tydligen.
Naturligtvis krävs det kunskap att förstå vad man läser. Felsökningsprogram kan vem som helst köpa. Min poäng är att en felsökning med VCDS också innefattar att köra testsekvensen för ställmotorerna och läsa av lägesgivarna.
Det är lite svårt att göra med vanligt bonnmeck. Någon med VCDS brukar gå att hitta lite här och där i vårat avlånga land.
Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017