Right/Left dipped headlight Audi a3

TomBjorklund VAGIS Car Club
23 december 2016 · 1 093 Inlägg

Soulman skrev:

TomBjorklund skrev:
Snarare tvärt om, klart felkoder är intressanta, men har han inte tillgång till det och lamporna inte är bytta som han kan minnas är det dags oavsett. Förstår inte hur det kan vara farligt att han byter gamla lampor wink

Inte farligt alls. Bara en jävligt onödig utgift om det är en arm för nivåregleringen som behöver lite omvårdnad, eller en ballast som kukar ur för att en cell i batteriet är trött och ger för låg spänning till lampan. Allt detta loggas med felkoder.
Vad är din poäng? Det funkar inte särskilt bra att vara "händiga herrn" med mossiga meriter från 70- eller 80-talsbilar  när man felsöker utan rätt verktyg på moderna bilar.

Likväl som ett digitalt verktyg aldrig är bättre än varken brukaren eller datan som går att läsa ut... 8P kan kasta felmeddelanden som inte loggas, så lugna ner dig ett par kilo, ingen som har slängt några kommentarer om dig här wink

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Evildan
23 december 2016 ·

Rickykling skrev:
Får bli att kontrollera lamporna och ballasten när jag har tid nu efter juletider! Återkommer när jag löst de smile

Låter klokt.
Pilla lugnt och metodiskt så inget går sönder som inte redan är sönder. Byglarna över locken kan fara iväg när man snäpper bort dom har jag märkt på mitt lik, kan vara samma halvt utvecklade konstruktion på din bil.
Ha en god jul så länge och hoppas den inte blir i totalt mörker.

Senast redigerat av Evildan (23 december 2016)

Soulman
23 december 2016 · 1 271 Inlägg

TomBjorklund skrev:

Soulman skrev:

TomBjorklund skrev:
Snarare tvärt om, klart felkoder är intressanta, men har han inte tillgång till det och lamporna inte är bytta som han kan minnas är det dags oavsett. Förstår inte hur det kan vara farligt att han byter gamla lampor wink

Inte farligt alls. Bara en jävligt onödig utgift om det är en arm för nivåregleringen som behöver lite omvårdnad, eller en ballast som kukar ur för att en cell i batteriet är trött och ger för låg spänning till lampan. Allt detta loggas med felkoder.
Vad är din poäng? Det funkar inte särskilt bra att vara "händiga herrn" med mossiga meriter från 70- eller 80-talsbilar  när man felsöker utan rätt verktyg på moderna bilar.

Likväl som ett digitalt verktyg aldrig är bättre än varken brukaren eller datan som går att läsa ut... 8P kan kasta felmeddelanden som inte loggas, så lugna ner dig ett par kilo, ingen som har slängt några kommentarer om dig här wink

Ursäktar mig ödmjukast för lite spetsigt ordval, tomtarna på loftet hade gått igång på glöggen tydligen.

Naturligtvis krävs det kunskap att förstå vad man läser. Felsökningsprogram kan vem som helst köpa. Min poäng är att en felsökning med VCDS också innefattar att köra testsekvensen för ställmotorerna och läsa av lägesgivarna.
Det är lite svårt att göra med vanligt bonnmeck. Någon med VCDS brukar gå att hitta lite här och där i vårat avlånga land.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
GuFa72
16 mars 2020 · 2 Inlägg

Vet att det är flera år senare, men av uppenbara skäl så dyker denna problemställning upp vid en googling.
Tänkte bara informera att även jag upplevt samma bekymmer med min A4-09.
Efter att ha bytt både lampor och fördon(utan resultat) märkte jag att kontaktytorna(på den stora kontakten till lamphuset)helt enkelt oxiderat. Tog elspray på en tops och rengjorde "hanarna", då funkade det klockrent,,, i två månader sedan var det dags igen. I skrivande stund så ska jag gå ut och göra samma sak igen men ska även försöka rengöra och "klämma till" flatstiftkontakterna på honnsidan denna gång.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang