Dubbla generatorer

Wille03
21 mars 2020 · 67 Inlägg

Hej, satt precis och funderade om man kan montera dubbla generatorer. Sökte runt lite men hittade inte direkt något vettigt svar. Plats finns och fäste borde inte vara så svårt att lösa. Har idag dubbla remmar till den befintliga generatorn och tänkte isåfall ta bort den ena och använda till nya generatorn.

Jag vet att det skulle vara bättre att bara använda en större generator men eftersom det gäller d24 så har dom varvräknaren på generatorn och det är inte så många generatorer som har w uttag, plus att generatorn är helt ny. Vet att det går att löda in w uttag men har ju ändå en till generator liggandes så tänkte det kunde vara roligt att experimentera lite smile Motorn är väldigt seg att få igång, drar nästan ett helt batteri när det är bara några minus, plus att jag kör för det mesta korta sträckor så batteriet hinner aldrig riktigt ladda upp, därför vill jag få kraftigare laddning utan att byta ut den generatorn jag har just nu!

Problemet kommer ju till inkopplingen, lär ju använde två separata laddlampor så man ser att båda laddar. Såg även nånstans att man bör använda samma laddrelä för att inte bara den ena generatorn ska ladda om dom inte ligger på exakt samma volt. MEN om jag har två batterier fram som är parallellkopplade bör jag då inte kunna koppla en generator till varje batteri? Nån som har dubbla generatorer som har fått det att fungera får gärna dela med sig smile

Senast redigerat av Wille03 (21 mars 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 mars 2020 · 4 917 Inlägg

Det BORDE gå eftersom när man hjälpstartar åt någon så åtgår det ju 2 generatorer.
Man har motorn igång på den ena och startar m h a startkablar den andra bilen och då går ju bägge på 2 generatorer..

Senast redigerat av axxet (22 mars 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 mars 2020 · 14 058 Inlägg

Kanske det borde vara en diod från varje generator så inte strömmen krockar. Bara en tanke, är ju trots allt inte elektriker.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 mars 2020 · 4 917 Inlägg

Risken att dom små elektronerna krockar får väl anses som minimal.. smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang