Vatten i olja efter topplocksbyte volvo 244 -88 b230f

Tvaforti
27 mars 2020 · 66 Inlägg

Hej! Har under vintern bytt till en 531 topp i bilen. Lämnade in den på planing på en skola har bytt topplockspackning samt nya sträckbultar. Rengjorde oljefällan i dieselbad och bytte kamrem, vattenpump och packboxar mm. Tyckte jag gjorde ordentligt rent vid packningsytan men kan har varit lite vatten osv kvar i skruvhålen för sträckbultarna som jag glömde ta bort. Men jag satte på toppen enligt instruktioner med en momentnyckel och vinkeldrog. Men när jag körde bilen varm såg oljan väldigt ljus och tunn ut och sen var det vitt under ventilkåpan. Tömde oljan och den verkade vara vattenblandad, och fyllde på nytt men det blev fortfarande vatten i när jag körde den varm sen. Det verkar dock inte vara någon olja i kylarvattnet när jag kollade i expansionskärlet. Behöver hjälp att förstå för om det är topplockspackningen som har blivit fel bör det väll vara olja i vattnet också? Vill veta om det behövs rivas och göras om igen eller inte. Mvh

Saab 9-3 "Lollo" (2008)
Volvo Amazon 121 "Falo" (1964)
Volvo 240 GL Blackline "Ragnar" (1988)
Tvaforti
27 mars 2020 · 66 Inlägg

Jag kan lägga till att på oljestickan ser det inte ut att vara något vatten eller dylikt utan det ser ut att vara frisk olja. Endast i toppen som det ser mjölkigt ut.

Volvo 240 GL Blackline "Ragnar" (1988)
Saab 9-3 "Lollo" (2008)
Volvo Amazon 121 "Falo" (1964)
Jdmboy96
27 mars 2020 · 241 Inlägg

Trycker den ut nån glykol behövt fylla på? Kanske är lite vatten kvar i toppen så kanske ny olja igen?

Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Audi A3 "Ägget" (1999)
torsen
27 mars 2020 · 7 233 Inlägg

En motor som, under kall/vinter-förhållanden, inte varmkörs tillräckligt i temperatur och tid kan få "majonäs" i vevhusventilationen och under ventilkåpan.
Rådet är att varmköra riktigt så att "majonäs" inte uppkommer.
Eventuellt kan man isolera vevhusventilationen eller avskärma den från fartvinden.
Min erfarenhet från andra bilar - dock inte Volvo.
På en av mina bilar som har oljekylare monterar jag varje senhöst en avskärmning av oljekylaren, som jag i dag avlägsnade = vår.

Tvaforti
27 mars 2020 · 66 Inlägg

Ska testa som ni säger och ut å långköra den riktigt varm å ha koll lite på oljan så får man se om det försvinner

Saab 9-3 "Lollo" (2008)
Volvo Amazon 121 "Falo" (1964)
Volvo 240 GL Blackline "Ragnar" (1988)
Tvaforti
27 mars 2020 · 66 Inlägg

Tack för hjälpen! Verkade bara vara att den behövde köras ordentligt varm för nu är set inte vitt längre under ventilkåpan

Saab 9-3 "Lollo" (2008)
Volvo Amazon 121 "Falo" (1964)
Volvo 240 GL Blackline "Ragnar" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang