Golf 4, 1.6 -00. ABS lampa lyser.

humidburrito
26 mars · 7 Inlägg
#1

Tjena.

ABS-lampa lyser konstant.
Felkoden visar på givare fram och bak på vänster sida (00283, 00290)
Gamla givare är bytta, kransar är rengjorda.

Misstänker att felet ligger i kablaget eller ABS-boxen. Så jag tänkte försöka fuska mig igenom besiktningen och ge mig på en mer grundlig undersökning sen.

1. Går det att koppla bort givare från vänster sida och bygla givare från höger sida direkt i ABS-boxen? Alltså så att givare höger fram och bak ger impulser till ingången för vänster fram och bak också.
I min fantasi bör detta även ta bort felkoden?

2. Läser besiktningen av felkoder för ABS på en bil från -00? Läste lite på Besiktas hemsida och blev inte riktigt klok på om det bara var felkoder gällande avgaser..
Tänker att om dem läser alla felkoder räcker det inte att koppla lampan på t.ex. oljetrycket.

Jag vet att det är fel att fuska igenom en besiktning, jag har bara inte möjlighet att rota i detta innan.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
26 mars · 4 176 Inlägg
#2

När man söker ett fel så ska man inte byta rakt av efter felkoden.
Man måste verifiera felet först och sen byta.
Att göra tvärtom blir alldeles för dyrt.
I ditt fall så hade jag mätat på ingången till abs där det sammanstrålar eftersom man då kan jämföra de olika  mätvärdena.
Men fuska du och upptäcker dom fusket, så blir det en 2 och så får du göra jobbet ordentligt och även betala ombesiktning.
En nonchalant besiktare kollar inte , men får du en som utbildar någon , så blir det nog andra bullar..

humidburrito
26 mars · 7 Inlägg
#3

axxet skrev:
När man söker ett fel så ska man inte byta rakt av efter felkoden.
Man måste verifiera felet först och sen byta.
Att göra tvärtom blir alldeles för dyrt.
I ditt fall så hade jag mätat på ingången till abs där det sammanstrålar eftersom man då kan jämföra de olika  mätvärdena.
Men fuska du och upptäcker dom fusket, så blir det en 2 och så får du göra jobbet ordentligt och även betala ombesiktning.
En nonchalant besiktare kollar inte , men får du en som utbildar någon , så blir det nog andra bullar..

Menar du då att Ohm-mäta varje ABS givare vid boxen? Det har jag ju faktiskt inte gjort, men räknar med att givarna ska vara ok eftersom dem är bytta. Men man vet aldrig.

valle22 Smidd i rostigt stål
27 mars · 862 Inlägg
#4

Kontrollera de stora bladsäkringarna på batteriet.
Inte ovanligt de lossnar och glappar samt bildas oxid under dem. Då kan man få dessa bekymmer

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
husseman
28 mars · 243 Inlägg
#5

Hupp, koppla ihop lampan med valfri lampa som slocknar vid start eller ta bort lampan helt. Har du lysdioder så mörka lampan med nåt mörkt. Funkar till 99 %... och de kopplar inte upp en 00,a  - Lycka till/husse

humidburrito
28 mars · 7 Inlägg
#6

valle22 skrev:
Kontrollera de stora bladsäkringarna på batteriet.
Inte ovanligt de lossnar och glappar samt bildas oxid under dem. Då kan man få dessa bekymmer

Kikade lite snabbt och dom såg inte så fina ut. Ska möta upp/byta och rengöra lite där!

Tackar!

jaka54
28 mars · 3 690 Inlägg
#7

Hej!
När jag hade ABS och ESP lampa lysande på min Audi TT förra hösten så kunde mecken på närliggande bilverkstad kolla genom att koppla in sin felsökare på bilen om det var ABS enheten eller givare vid hjulen som var orsak till att lamporna lyste.
Han såg att det var givarna vid bägge framhjulen som det var fel på och inte ABS-enheten. Köpte nya Bosch-givare på eBay för 800kr och bytte själv.

Senast redigerat av jaka54 (29 mars )

Janneutanb
29 mars · 7 128 Inlägg
#8

Om det är samma abs enhet som på passat av den årsmodellen så är det inte helt ovanligt att den går sönder.
Finns firmor som lagar dessa för nån tusenlapp.

Sponsrade tjänster
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang