Koppla 6st extralysen

julisj
31 mars 2020 · 27 Inlägg

Har inföskaffat mig 6st extralysen som jag ska sätta på bilen. Har kopplat LED ramper på relä, men har ingen aning hur man kopplar ett större antal extralysen. Går det bra med ett "vanligt" relä eller ska man ha ett speciellt relä med 6st uttag? Länka gärna kopplingsdiagram

Tack smile

spillolja
31 mars 2020 · 4 014 Inlägg

Allting är relativt, min gissning är att det är  6st halogenstålkastare  som är på 100Watt vadera, omräknat i Ampere  blir det  50Amp   ett 70 A relä skulle kunna räcka  , men min åsikt är att man bör inte lägga med än ca halva strömstyrkan kontinuerligt än dess märkström, annars är principen för inkopplig av led densamma som för vanliga exrtraljus med halogenlampa

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
31 mars 2020 · 7 198 Inlägg

Är det fråga om 55W halogenglödlampor behövs ett relä som klarar 27,5 A (enl Ohms lag = 55/12*6).
Vanliga mikrorelän brukar vara avsedda för upp till 30 A.

torsen
1 april 2020 · 7 198 Inlägg

julisj skrev:
Har inföskaffat mig 6st extralysen som jag ska sätta på bilen. Har kopplat LED ramper på relä, men har ingen aning hur man kopplar ett större antal extralysen. Går det bra med ett "vanligt" relä eller ska man ha ett speciellt relä med 6st uttag? Länka gärna kopplingsdiagram

Tack smile

Inhandla från, förslagsvis Biltema, ett relä med påbyggd 30 Amp-säkring om du har 55W Halogenlampor, och om du har 100W Halogenlampor köper du 2 relän.
Vidare en "glödlampsanslutning" 35-5250 om bilen har H4-lampor, eller 35-5251 om bilen har H7-lampor.

Börja med att lägga av batteriets minuskabel(den något klenare batteripolen) för säkerhets skull.

Montera relä/relän nära batteri, eller startmotor om denna är mer lättåtkomlig.
Reläanslutning enligt följande:
"30" på relä till pluspol på batteri eller startmotorns grova kabel.
"85" på relä endera till jord på samma skruv som fäster relä i plåt, eller så drar du in en ledning i kupén och monterar på en strömställare som i sin tur jordar relä då strömställaren är aktiverad. Härigenom har du möjlighet att "slå av" extraljusen och endast köra på vanliga helljuset.
"86" på relä ska anslutas till den inhandlade "glödlampsanslutningen", som du monterar mellan bilens ordinarie glödlampa och den befintliga glödlampsanslutningen.
"87" på relä till extraljusen.

Till "30" rekommenderar jag 4 kvmm elledning om du har 55W:are och 6 kvmm om du har 100W:are.
Från "87" och till extraljusen rekommenderar jag endera 4 eller 6 kvmm som grenar ut sig till 6 separata 1½ kvmm, om du ska ha extraljusen på taket, eller 6 st separata 1½ kvmm från "87" till extraljusen.
Till/från "85" och "86" räcker det med 0,5 kvmm.

Glöm inte att dra jordledningar med samma kvmm som strömledningar till varje lampa.

Om du avser att montera extraljusen på taket föreslår jag att du drar ström- och jordledningar på högra A-stolpen och fäster dem med Gaffatejp(silvertejp) invid rutan, eller om din bil har s k dropplist, i dropplisten och fixerar med Silicon eller kontaktlim.
Glipan mellan motorhuv och skärm brukar tillåta ledningarna där utan att de klämms. På vissa bilar kan man med en sidavbitare klippa upp lite i plåten/plasten mellan huv och vindruta.

Ett tips, om du monterar på taket, är att inte placera extraljusen för långt fram. I så fall finns risk för bländning i motorhuven. Kan avhjälpas delvis med "mössskärmar" i underkant på extraljusen. Jag har även lindat ett par varv eltejp runt glasets ytterkant, vilket minskar bländningen i huven från taklampor.

Hör gärna av dig om något verkar oklart, och ursäkta om jag varit övertydlig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang