Cadillac sedan deville 1956 Ingen gnista i tändningen, varför?

Jojnes98
2 april · 11 Inlägg
#1

Har provat på några saker som att byta Tändstift och brytarspets (Osäker om den är inställd rätt).
Så min fråga är vad kan vara ett typiskt fel som gör att det inte blir någon gnista?

Uppskattar svar! smile

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
2 april · 12 260 Inlägg
#2

Jojnes98 skrev:
Har provat på några saker som att byta Tändstift och brytarspets (Osäker om den är inställd rätt).
Så min fråga är vad kan vara ett typiskt fel som gör att det inte blir någon gnista?

Uppskattar svar! smile

Rotor och fördelarlock kanske? Vet inte om kondensatorn kan påverka.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Jojnes98
2 april · 11 Inlägg
#3

Hur felsöker man Rotor eller Fördelarlock?

Jojnes98
2 april · 11 Inlägg
#4

Vettemannen skrev:

Jojnes98 skrev:
Har provat på några saker som att byta Tändstift och brytarspets (Osäker om den är inställd rätt).
Så min fråga är vad kan vara ett typiskt fel som gör att det inte blir någon gnista?

Uppskattar svar! smile

Rotor och fördelarlock kanske? Vet inte om kondensatorn kan påverka.

/Benny

Tack för svaret förresten! smile

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
2 april · 12 260 Inlägg
#5

Jojnes98 skrev:
Hur felsöker man Rotor eller Fördelarlock?

Dom kan vara mycket brända på kontaktytorna. Kolla så att inte den fjädrande kolbiten är kvar alltså den som sitter i mitten i fördelarlocket.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Utmarks-Loke
2 april · 2 749 Inlägg
#6

Kan man inte prova att koppla högspänningsledningen som går från tändspolen till fördelaren till ett tändstift istället, för att kolla om man har gnista före fördelaren? Så kan man göra på många gamla bilar men jag vet inte hur det ser ut på en så gammal cadillac

jaka54
2 april · 3 714 Inlägg
#7

Hej!
Vad är batterispänningen? Bör vara över 12,6V.
Har du spänning fram till tändspolen?
Har du gnista om du håller tändspolens sladdkontakt mot motorblocket när tändningsnyckeln vrids om?
Kolla brytaravståndet!
Kolla ytan på brytarna! Fila ytan jämn om ytan är ojämn.Alternativt byt brytare.
Köp ny rotor(billigt).
Kolla tändkablarna skick (mät resistansen med multimeter) och kolla att de inte är trasiga/har ärgade kontaktytor (spraya på elspray).

Senast redigerat av jaka54 (2 april )

Jojnes98
2 april · 11 Inlägg
#8

Utmarks-Loke skrev:
Kan man inte prova att koppla högspänningsledningen som går från tändspolen till fördelaren till ett tändstift istället, för att kolla om man har gnista före fördelaren? Så kan man göra på många gamla bilar men jag vet inte hur det ser ut på en så gammal cadillac

Tack för svaret! Ska kolla och se om det går smile

Jojnes98
2 april · 11 Inlägg
#9

jaka54 skrev:
Hej!
Vad är batterispänningen? Bör vara över 12,6V.
Har du spänning fram till tändspolen?
Har du gnista om du håller tändspolens sladdkontakt mot motorblocket när tändningsnyckeln vrids om?
Kolla brytaravståndet!
Kolla ytan på brytarna! Fila ytan jämn om ytan är ojämn.Alternativt byt brytare.
Köp ny rotor(billigt).
Kolla tändkablarna skick (mät resistansen med multimeter) och kolla att de inte är trasiga/har ärgade kontaktytor (spraya på elspray).

Vad är batterispänningen? Bör vara över 12,6V. : Har mätt batteriet och det ligger runt 12,4 V
Har du spänning fram till tändspolen?: Har mätt fram till Tändspolen och har spänning.
Har du gnista om du håller tändspolens sladdkontakt mot motorblocket när tändningsnyckeln vrids om?: Har inte provat det, får ta en titt imorgon! smile
Kolla ytan på brytarna! Fila ytan jämn om ytan är ojämn.Alternativt byt brytare.: Har köpt en ny och fin brytare! smile
Köp ny rotor(billigt). : Tänkte köpa en ny Rotor imorgon! smile
Kolla tändkablarna skick (mät resistansen med multimeter) och kolla att de inte är trasiga/har ärgade kontaktytor (spraya på elspray): Ska mäta dem imorgon!

Tack så mycket för svaret, uppskattar svaret! big_smile

Jojnes98
2 april · 11 Inlägg
#10

Ni som verkar ha en hel del koll på grejer, vet ni vilket mått det ska vara på Brytarspetsen om man har köpt ett nytt? smile
Hur funkar en Brukarspets? Har googlat, men tycker inte att jag får ett vettigt svar. Finns det något simpelt sätt att förklara det?

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
2 april · 12 260 Inlägg
#11

Jojnes98 skrev:
Ni som verkar ha en hel del koll på grejer, vet ni vilket mått det ska vara på Brytarspetsen om man har köpt ett nytt? smile
Hur funkar en Brukarspets? Har googlat, men tycker inte att jag får ett vettigt svar. Finns det något simpelt sätt att förklara det?

Taget från nätet: Brytarspets är en mekanisk komponent i en Ottomotors tidigare tändsystem som bryter primärlindningen i tändspolen så att en högspänningspuls skapas vilken ger en gnista i tändstiftet så att bränslet antänds. För de fysikaliska principerna hänvisas till artikeln tändspole.

Tror att avståndet bör ligga på 0,40, 0,45 eller 0,50 mm. Vet inte för din motor. Det får du nog googla fram.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (2 april )

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Jojnes98
2 april · 11 Inlägg
#12

Vettemannen skrev:

Jojnes98 skrev:
Ni som verkar ha en hel del koll på grejer, vet ni vilket mått det ska vara på Brytarspetsen om man har köpt ett nytt? smile
Hur funkar en Brukarspets? Har googlat, men tycker inte att jag får ett vettigt svar. Finns det något simpelt sätt att förklara det?

Taget från nätet: Brytarspets är en mekanisk komponent i en Ottomotors tidigare tändsystem som bryter primärlindningen i tändspolen så att en högspänningspuls skapas vilken ger en gnista i tändstiftet så att bränslet antänds. För de fysikaliska principerna hänvisas till artikeln tändspole.

Tror att avståndet bör ligga på 0,40, 0,45 eller 0,50 mm. Vet inte för din motor. Det får du nog googla fram.

/Benny

Tack så mycket! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang