Problem med automatlådan volvo 960 3.0 98- (Startar inte på 1:an)

maxh
11 april 2020 · 2 Inlägg

Hej!
Jag har en volvo 960 3.0 automat från 1998 som är en före detta ambulans. Tanken är att denna unika bil ska byggas om till husbil. Har lite problem med växellådan bara.

Problemet är att från stillastående i läge Ekonomi eller sport så driver bilen inte på 1:ans växel. Man måste då lägga i vinterläget som gör att bilen startar direkt på 2:an eller 3:an för att undvika att slira. När bilen sedan rullar växlar det som det ska och man kan byta till E eller S på automaten. Har också upplevt att "kopplingen slirar" när man gasar på mycket alltså att motorn går upp i varv men ingen växel hoppar i.

Min fråga är om det finns något man kan göra/felsöka eller om det bara är att byta låda som gäller? och kan det vara skadligt för motorn att köra med lådan såsom den är nu? Har kollar på växellådsoljan på stickan och den ser röd och bra ut men kan det vara värt att göra en sköljning och fylla på ny olja?

Tacksam för svar så jag kan ut och campa så fort som möjligt! big_smile

Brådhis * Voff voff *
12 april 2020 · 10 244 Inlägg

Låter ju inte riktigt som att lådan är riktigt frisk. Men med tanke på hur vanligt det är med skumma elfel på dessa lådor pga kontaktstyckena till lådan sitter rätt utsatt så hade jag börjat med att rengöra dom. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
maxh
12 april 2020 · 2 Inlägg

Brådhis skrev:
Låter ju inte riktigt som att lådan är riktigt frisk. Men med tanke på hur vanligt det är med skumma elfel på dessa lådor pga kontaktstyckena till lådan sitter rätt utsatt så hade jag börjat med att rengöra dom. smile

Nej helt 100 är den ju inte... Vart sitter kontakterna till lådan och är det rengöring och kontaktspray som gäller?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 april 2020 · 13 670 Inlägg

blinkar oranga pilen i mätarhuset?   skulle börja med att läsa ut felkoderna på lådan.. räcker med att givaren som ser vilken position på växelställaren för att den ska börja strula

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
12 april 2020 · 10 244 Inlägg

maxh skrev:

Brådhis skrev:
Låter ju inte riktigt som att lådan är riktigt frisk. Men med tanke på hur vanligt det är med skumma elfel på dessa lådor pga kontaktstyckena till lådan sitter rätt utsatt så hade jag börjat med att rengöra dom. smile

Nej helt 100 är den ju inte... Vart sitter kontakterna till lådan och är det rengöring och kontaktspray som gäller?

Sitter nertill i framkant på lådan om jag minns rätt (var några år sedan så jag kan ha blandat ihop det...).

Men som nämnts, felkoder är steg 1 egentligen. Blinkar inte pilen och du inte har nå´n felkod är nog växelväljaren feljusterad, dvs att D inte ligger där det ska och det därför inte blir nå´n växel i...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang