Suzuki Jimny 1.3 4WD 2005 Motorproblem

Alena
17 april 2020 · 3 Inlägg

Suzuki Jimny 1,3 4WD 2005
Den har gått ca 15000 mil.
Problemet uppstod för ca ett år sedan. Rätt var det är så tar inte gasen, det händer ingenting. Finns ingen kraft. Växlar man ner till en låg växer gör det ingen skillnad. Man får ligga i vägrenen för bilen saktar ju så klart in. Men rätt vad det är så finns tryck i gaspedalen igen och man får sätta fart. Problemet kan hålla i sig ibland några hundra meter ibland mil. Stannar man bilen en liten stund så brukar felet försvinna. Det är heller ingen ordning när felet dyker upp, eller någon tidsintervall. Ibland har man tur och ibland tar det evigheter att ta sig fram. Men felet kommer oftare om man ligger runt 80-100km/tim än 50km/tim.
Bilen har varit på två olika verkstäder men de hittar inte felet. Sista teorin är styrlederna.
Jag själv kan inte mycket om bilar men jag förstår att visst, en verkstad kan byta ut det ena efter det andra för att hitta felet men kostnaden blir fort över bilens värde. Så vad göra.
Syftet med inlägget är om någon känner igen problemet.
Svarar gärna på frågor så gott jag kan.
Ha det gott!
/Alena

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 april 2020 · 4 917 Inlägg

Jag undrar vad det var för en som tror att styrleder kan ställa till detta..
Jag tror mer på orenheter i bränslet eller pumpen som sjunger på sista versen..
Ett bidrag till lösningen kan vara att realtidsövervaka bränsletrycket..

Senast redigerat av axxet (17 april 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
17 april 2020 · 7 238 Inlägg

Har själv en Jimny VVT -06.
När det är mycket varmt ute och man kört länge sakta i terrängen har jag råkat ut för att "motorlampan", den stora gula, tänds.
Samtidigt går motorn in i "Limp mode".
Går bara att krypköra.
I mitt fall tillämpar jag den norska reparationsmetoden.
D v s öppnar huven så att motorn kan svalna.
Samtidigt lyfter jag av minuspolen från batteriet några minuter.
När jag ansluter batteriledningen lyser inte lampan längre och "felet" är "fixat".

Obs! Om motorn är nära kokpunkten får du inte stänga av den direkt utan i stället låta motorn gå på tomgång några minuter så den svalnar av och tempmätaren visar normal temperatur innan du stänger av motorn.
Annars riskerar du att motorn "efterkokar" och cylinderlockspackningen skadas.

Alena
17 april 2020 · 3 Inlägg

axxet skrev:
Jag undrar vad det var för en som tror att styrleder kan ställa till detta..
Jag tror mer på orenheter i bränslet eller pumpen som sjunger på sista versen..
Ett bidrag till lösningen kan vara att realtidsövervaka bränsletrycket..

Tack för ditt svar.
Första åtgärden var att plocka ur tanken och göra den ordentligt ren.
Bränsletrycket vet jag inget om. Ska kolla vidare.

husseman
18 april 2020 · 1 590 Inlägg

Hmmm... denna borde nog kopplas upp med diagnos, men en sak e´ja säker på- dina styrleder kan inte ge detta fel. - Låt en vettig verkstad titta på detta, låter som bränslerelaterat fel, men kan vara annat oxå.
Lycka till /husse

torsen
18 april 2020 · 7 238 Inlägg

Upplysningsvis så har inte Jimny "elektrisk" överföring mellan gaspedal och spjällaxel så fel i gaspedalens potentiometer kan uteslutas.
Annars påminner felet om det jag haft med Defender = gaspedalsrelaterat.

husseman
18 april 2020 · 1 590 Inlägg

torsen skrev:
Upplysningsvis så har inte Jimny "elektrisk" överföring mellan gaspedal och spjällaxel så fel i gaspedalens potentiometer kan uteslutas.
Annars påminner felet om det jag haft med Defender = gaspedalsrelaterat.

Oavsett om bilen har vajer eller elstyrt spjällhus, så sitter det en spjällägesgivare. Denna talar om hur mkt. du gasar o fixar så ECM kan styra bränslemängd. Denna kan vara orsaken, inget vanligt fel,men några har man bytt under åren. Sitter i detta fall monterad på ena sidan av spjällaxeln och fungerar som en vanlig potentiometer. Känner man för att "byta grejer" tills bilen går, så kan denna vara nåt att byta.
Jag hade nog försökt att koppla upp mig med Diagnosinstrument o kollat om den ger signal som den ska. Lycka till /husse

Alena
20 april 2020 · 3 Inlägg

Tack så jättemycket för era svar.
Ska kolla upp det nu har skrivit som inte är kollat.
Alena

torsen skrev:
Har själv en Jimny VVT -06.
När det är mycket varmt ute och man kört länge sakta i terrängen har jag råkat ut för att "motorlampan", den stora gula, tänds.
Samtidigt går motorn in i "Limp mode".
Går bara att krypköra.
I mitt fall tillämpar jag den norska reparationsmetoden.
D v s öppnar huven så att motorn kan svalna.
Samtidigt lyfter jag av minuspolen från batteriet några minuter.
När jag ansluter batteriledningen lyser inte lampan längre och "felet" är "fixat".

Obs! Om motorn är nära kokpunkten får du inte stänga av den direkt utan i stället låta motorn gå på tomgång några minuter så den svalnar av och tempmätaren visar normal temperatur innan du stänger av motorn.
Annars riskerar du att motorn "efterkokar" och cylinderlockspackningen skadas.

husseman skrev:
Hmmm... denna borde nog kopplas upp med diagnos, men en sak e´ja säker på- dina styrleder kan inte ge detta fel. - Låt en vettig verkstad titta på detta, låter som bränslerelaterat fel, men kan vara annat oxå.
Lycka till /husse

torsen skrev:
Upplysningsvis så har inte Jimny "elektrisk" överföring mellan gaspedal och spjällaxel så fel i gaspedalens potentiometer kan uteslutas.
Annars påminner felet om det jag haft med Defender = gaspedalsrelaterat.

husseman skrev:

torsen skrev:
Upplysningsvis så har inte Jimny "elektrisk" överföring mellan gaspedal och spjällaxel så fel i gaspedalens potentiometer kan uteslutas.
Annars påminner felet om det jag haft med Defender = gaspedalsrelaterat.

Oavsett om bilen har vajer eller elstyrt spjällhus, så sitter det en spjällägesgivare. Denna talar om hur mkt. du gasar o fixar så ECM kan styra bränslemängd. Denna kan vara orsaken, inget vanligt fel,men några har man bytt under åren. Sitter i detta fall monterad på ena sidan av spjällaxeln och fungerar som en vanlig potentiometer. Känner man för att "byta grejer" tills bilen går, så kan denna vara nåt att byta.
Jag hade nog försökt att koppla upp mig med Diagnosinstrument o kollat om den ger signal som den ska. Lycka till /husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang