Hjälp att polera bort "oxidfläckar" (?)

skreech3
17 april 2020 · 159 Inlägg

Hade min gamla pärla under bilkapell under en vinter och lyckades få fula oxidmärken på huven och bakluckan bl.a.

Har försökt polera bort detta med både rubbing och cleaner men inte en tillstymmelse till förbättring där i varje fall, något blankare blev den dock.

Bilen är en Honda Accord från -92/93

Bifogar en bild.

Använder jag för dåliga polersvampar och medel tro? Eller måste det lackas om helt??

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-cfe2603056514b2074ba25c3c8bd87d2.jpg

simlar
17 april 2020 · 5 525 Inlägg

Ser ut som klarlacksläpp.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
jaka54
17 april 2020 · 5 731 Inlägg

Hej!
Skulle tro att det enda du behöver göra är att värma försiktigt med varmluftpistol då det där ser ut som fuktfläckar...om det nu inte är lacksläpp, vilket låter mindre troligt om det inte funnits där tidigare.!

Utmarks-Loke
17 april 2020 · 5 836 Inlägg

Röd billack brukar oxidera men inte i såna där små och avgränsade fläckar väl? Det brukar vara hela taket och huven och den sidan som är mot söder där bilen brukar stå parkerad.

torsen
17 april 2020 · 7 238 Inlägg

Nu har du ju visserligen försökt med rubbing, men jag vill ändå föreslå ett försök med Autosol.

skreech3
18 april 2020 · 159 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Skulle tro att det enda du behöver göra är att värma försiktigt med varmluftpistol då det där ser ut som fuktfläckar...om det nu inte är lacksläpp, vilket låter mindre troligt om det inte funnits där tidigare.!

Det där har varit sådär sen 2018 i varje fall. Biltvätt och annat som sagt har inte hjälpt.

Jag är inte helt hundra men tror det är solidlack snarare, sånt brukar inte släppa på samma sätt vad jag hört, men kanske går att säkerställa på något annat sätt?

Det blev ju som isfläckar under kapellet som fastnade på bilen, och jag misstänker starkt att det finns ett samband.

------

Nu är den ju inte rostig och jävlig som Hondor verkar vara i den årsklassen, men det ser inte så estetiskt tilltalande ut. Visst kan man låtsas att den är otvättad, men så mycket som den blänker nu lär det vara svårt att övertyga smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 april 2020 · 14 054 Inlägg

skreech3 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Skulle tro att det enda du behöver göra är att värma försiktigt med varmluftpistol då det där ser ut som fuktfläckar...om det nu inte är lacksläpp, vilket låter mindre troligt om det inte funnits där tidigare.!

Det där har varit sådär sen 2018 i varje fall. Biltvätt och annat som sagt har inte hjälpt.

Jag är inte helt hundra men tror det är solidlack snarare, sånt brukar inte släppa på samma sätt vad jag hört, men kanske går att säkerställa på något annat sätt?

Det blev ju som isfläckar under kapellet som fastnade på bilen, och jag misstänker starkt att det finns ett samband.

------

Nu är den ju inte rostig och jävlig som Hondor verkar vara i den årsklassen, men det ser inte så estetiskt tilltalande ut. Visst kan man låtsas att den är otvättad, men så mycket som den blänker nu lär det vara svårt att övertyga smile

Det kan nog vara 2-skiktslack trots att det är en solid färg. Kan vara knas i klarlacken.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
torsen
19 april 2020 · 7 238 Inlägg

skreech3 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Skulle tro att det enda du behöver göra är att värma försiktigt med varmluftpistol då det där ser ut som fuktfläckar...om det nu inte är lacksläpp, vilket låter mindre troligt om det inte funnits där tidigare.!

Det där har varit sådär sen 2018 i varje fall. Biltvätt och annat som sagt har inte hjälpt.

Jag är inte helt hundra men tror det är solidlack snarare, sånt brukar inte släppa på samma sätt vad jag hört, men kanske går att säkerställa på något annat sätt?

Det blev ju som isfläckar under kapellet som fastnade på bilen, och jag misstänker starkt att det finns ett samband.

------

Nu är den ju inte rostig och jävlig som Hondor verkar vara i den årsklassen, men det ser inte så estetiskt tilltalande ut. Visst kan man låtsas att den är otvättad, men så mycket som den blänker nu lär det vara svårt att övertyga smile

Är det inte rester av kapellet som visar sig som "isfläckar"?

Att Hondor skulle vara "rostiga och jävliga" är heeeelt nytt för mig. Honda är erkänt kvalitetsbilar.

skreech3
19 april 2020 · 159 Inlägg

torsen skrev:

skreech3 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Skulle tro att det enda du behöver göra är att värma försiktigt med varmluftpistol då det där ser ut som fuktfläckar...om det nu inte är lacksläpp, vilket låter mindre troligt om det inte funnits där tidigare.!

Det där har varit sådär sen 2018 i varje fall. Biltvätt och annat som sagt har inte hjälpt.

Jag är inte helt hundra men tror det är solidlack snarare, sånt brukar inte släppa på samma sätt vad jag hört, men kanske går att säkerställa på något annat sätt?

Det blev ju som isfläckar under kapellet som fastnade på bilen, och jag misstänker starkt att det finns ett samband.

------

Nu är den ju inte rostig och jävlig som Hondor verkar vara i den årsklassen, men det ser inte så estetiskt tilltalande ut. Visst kan man låtsas att den är otvättad, men så mycket som den blänker nu lär det vara svårt att övertyga smile

Är det inte rester av kapellet som visar sig som "isfläckar"?

Att Hondor skulle vara "rostiga och jävliga" är heeeelt nytt för mig. Honda är erkänt kvalitetsbilar.

Var en bekant "bilkännare" som hävdat just detta, sen såg jag en årsmodell högre, -94 tror jag, som inte såg så vacker ut, men lacken var bedrövligt matt och tråkig på den.

Det är ju liksom "blekt" på lacken, inget jag kan känna med fingrarna att det skulle vara nån ojämnhet eller kant som om lacken skulle ha släppt. Fast klarlacken kanske inte känns så mycket...

Så om det nu är förklaringen, klarlacksläpp, är det något man kan åtgärda själv? Är det som något man sprayar på den yta där det släppt? Så klart med bil inklädd i rolig gladpack smile

jaka54
19 april 2020 · 5 731 Inlägg

Hej!
Pröva först med varmluftpistol! Eftersom"skadan" uppstod när du haft presseningen på så måste det finnas ett samband och det betyder antagligen fukt!
Lacksläpp är ett jobb för en lackfirma och inget du kan fixa själv (åtminstone inte proffsigt).

skreech3
21 april 2020 · 159 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Pröva först med varmluftpistol! Eftersom"skadan" uppstod när du haft presseningen på så måste det finnas ett samband och det betyder antagligen fukt!
Lacksläpp är ett jobb för en lackfirma och inget du kan fixa själv (åtminstone inte proffsigt).

Har frågat runt bekanta men ingen som hade en varmluftpistol att låna ut. Tänkte alternativt fråga grannen som verkar lite mer utrustad men är borta på jobb tydligen.

Nu gick Jag ut och brassade på med en hårtork i ett antal minuter men tycker inte det gjorde någon större skillnad mer än att det luktade varmt... Kanske skulle stått längre än så? Eller är det för klent virke i en sån?

jaka54
21 april 2020 · 5 731 Inlägg

Hej!
Den bör nog räcka men du få antagligen stå och blåsa några minuter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang