Obd-läsare tände Airbag lampa - mitsubishi colt

sweracso
26 april 2020 · 1 Inlägg

Hej!

Frågan gäller en mitsubishi colt, från 2011. Jag fick idag fick hem en OBD-läsare. Min tanke var att använda denna för att läsa av hur bilen mår och se felkoder etc. Tyvärr blev inte resultatet som jag hade tänkt - med läsaren ansluten i diagnosuttaget lös konstant antispinn-lampan. Efter att ha dragit ut läsaren, slocknade så småningom denna lampa. Nu har, istället, lampan för airbag lyst i flertalet timmar, vilket är lite oroande.

Någon som har någon aning om vad som kan ha hänt? Kan en OBD-läsare slå ut airbagen eller vad kan ha hänt?

Tack på förhand //S

Senast redigerat av sweracso (26 april 2020)

Rensvinf
26 april 2020 · 528 Inlägg

Det enkla svaret är nej. En fungerande och ok obd-läsare ska nog inte kunna sätta felkoder. 
Det känns orimligt. De flesta obd-läsare gör just det. De läser.  Men sedan beror det väl på vad det är för
läsare du använt. De flesta billiga kan väl knappt ens göra ngt annat än att läsa av generiska obd-koder i standardprotokoll.  Då är det än mer otroligt att just läsaren skulle satt felkoden.
Sedan kan ju bilens system vara så dåligt att det ballar ur av att ngt kopplas in. Men det är ju inte läsarens fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang