Spöken i Citroën XZara -02

Lottix
29 april 2020 · 3 Inlägg

Varningslampor larmar och varnar om vartannat och lite andra "roliga" fenomen:...."Dörrar öppna" (nä, de är stängda)...."Motorn kokar" (nä, inte alls, 1 minut senare kokar den inte heller enligt panelen)....Motorlampan blinkar och bilen beter sig som om den går på 3 cylindrar, släpper efter någon/några minuter och bilen går som vanligt igen...Ska starta bilen - ingen reaktion what so ever - vrider igen - brum!....Vindrutetorkarna går bra ena gången - nästa gång vägrar de sluta gå, fast spaken är i off-läge, därtill fortsätter de gå fast jag stängt av bilen 😱, startar bilen igen och stänger av, då ger de sig....halvljuset mattas ibland, för att strax återgå till vanlig styrka....osv osv osv
Symtomen kommer huller om buller...ibland flera, ibland några, ibland inga...fast nu kommer de mycket tätare än för 1 vecka sedan.
Skulle sååå önska få detta spöke identifierat! 😳 Hjälp!
PS. Ja, ja, jag vet att jag har en fransman 😂

Senast redigerat av Lottix (29 april 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 april 2020 · 4 917 Inlägg

Välkända fenomen sen historiens början..
Nu vet du iallafall vad du inte ska köpa nästa gång..
Dock så bör du kolla upp alla jordpunkter först och främst är mitt lite försiktiga tips..
Anledningen till detta tror jag är att ålderns tand har börjat tugga så smått på den 18 år gamla fransosen och det är inte dåligt att den fungerat SÅ länge..smile

Senast redigerat av axxet (29 april 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Lottix
29 april 2020 · 3 Inlägg

axxet skrev:
Välkända fenomen sen historiens början..
Nu vet du iallafall vad du inte ska köpa nästa gång..
Dock så bör du kolla upp alla jordpunkter först och främst är mitt lite försiktiga tips..
Anledningen till detta tror jag är att ålderns tand har börjat tugga så smått på den 18 år gamla fransosen och det är inte dåligt att den fungerat SÅ länge..smile

TACK, Axxet! Ja, det blir inte en fransos nästa gång...men måste ändå tillstå att detta ex har varit ovanligt snäll...startar även vid -24 grader....tror den har kostat mig typ 20 000 kr i rep kostnader och resdelar totalt, inkl s.o.v., de senaste 5 åren...så då får man vara typ nöjd *ler* Ska vidarebefordra rådet om jordpunkter - tack snälla!

torsen
29 april 2020 · 7 234 Inlägg

Säker på att du inte har en Lada?
Har ägt bortåt 50 Cittror, och visst har det funnits fel, men 1 Niva slår 50 Cittror!

Lottix
30 april 2020 · 3 Inlägg

torsen skrev:
Säker på att du inte har en Lada?
Har ägt bortåt 50 Cittror, och visst har det funnits fel, men 1 Niva slår 50 Cittror!

Hehe 😝

Subtext
30 april 2020 · 107 Inlägg

Totalt medhåll betr att Citroner alls inte är dåliga generellt och att Lada är det sämsta som finns.
Har haft både och.
Tex en 99:a Xantia som var något av det bästa jag haft (ca 40 bilar under 40 år, ofta flera parallellt)
En dröm att köra, snygg, LB-reggad, låg skatt, 0,6 Ldiesel/mil, snabb stark "idiotsäker" på vägen och tog sig fram nästan som en 4wd. Torkare som startar vid fukt på rutan, toppenfin CD-växlare i bakluckan, 30.000 mil med bara slitdetaljer bytta.
Activa-modellen har säkrare kurvtagning än nästan allt.
Att tala illa om "fransoser" är bara en okunnig jargong.
Varför kan man inte köpa en nyare billigt och köra 18.000 mil till?
Behöver inte kosta mer än den värdeförlust man gör på ny bil första dagarna.
Var är logiken.

Lada Niva.
Där kan man däremot ta oändligt många exempel på att det bara är skräp.

Senast redigerat av Subtext (15 november 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang