Hjälp med växellåda till Volvo 940 Turbo

SiFniX
14 juni 2014 · 1 Inlägg

Då man mer är inpluggad i motorcykelmotorer och nu ska börja renovera en bil kom jag på att jag praktiskt taget inte kan något alls om bilar. Jag hittat en Volvo 940 Turbo med 164 hästar som jag tänk trimma upp lite, men det är ett fel på bilen, tydligen går inte treans växel att få i på M90 lådan. Så vitt jag fattat är det stoppringen på treans växel som är känslig, men om jag då trimmar upp bilen till ca 200-250hk, kan jag ha en M46/M47 låda eller ska jag ha en annan M90 låda och svetsa stoppringen så inte felet kommer igen?
Sen till min viktigaste fråga. Hur byter man växellåda? Jag stått och tittat på min vanliga 940GL och finner inga klara lösningar, finns det någon bra hemsida som hjälper eller någon film som visar moment för moment?
Svar uppskattas grovt smile

mumifix
15 juni 2014 · 192 Inlägg

SiFniX skrev:
Då man mer är inpluggad i motorcykelmotorer och nu ska börja renovera en bil kom jag på att jag praktiskt taget inte kan något alls om bilar. Jag hittat en Volvo 940 Turbo med 164 hästar som jag tänk trimma upp lite, men det är ett fel på bilen, tydligen går inte treans växel att få i på M90 lådan. Så vitt jag fattat är det stoppringen på treans växel som är känslig, men om jag då trimmar upp bilen till ca 200-250hk, kan jag ha en M46/M47 låda eller ska jag ha en annan M90 låda och svetsa stoppringen så inte felet kommer igen?
Sen till min viktigaste fråga. Hur byter man växellåda? Jag stått och tittat på min vanliga 940GL och finner inga klara lösningar, finns det någon bra hemsida som hjälper eller någon film som visar moment för moment?
Svar uppskattas grovt smile

M46 är dock okej men ändå klen.har hört att vridmoment dödar den lådan. Och så har vi m47 den är ännu klenare än m46. M90 är dock en bra låda som håller. Och som du säger om m90 är det sant. Det är 3 växeln som är den klena. Men det bror på hur man kör. Om man missar 3 växel flera gånger eller slänger i 3 trean på full varv och försöka få bilen på sladd. Japp man kan svetsa stoppringen så slipper man det nästa gång.

Växellådan: har du hydraulisk koppling så måste den tas bort. Den sitter på sidan på motorn lite längre in. Eller har du vajer till kopplingen? Sen måste du skruva bort fördelarlocket på motorn annars riskerar du att ta sönder den när lådan tas ner för motorn kommer att välta bakåt. ta bort kardan som går från bakaxeln till växellådan. Du kan skruva av den på växellådan. Skruva bort växellåda balken som håller upp lådan. Ta bort kontakten på lådan som är till för bakljusen. Lådan sitter sedan fast på motorn. Där har du bultar som sitter runt motorn skruva bort dom. Sen drar du bak växellådan

Volvo 855 (1994)
Dr_struts
15 juni 2014 · 1 861 Inlägg

mumifix skrev:

SiFniX skrev:
Då man mer är inpluggad i motorcykelmotorer och nu ska börja renovera en bil kom jag på att jag praktiskt taget inte kan något alls om bilar. Jag hittat en Volvo 940 Turbo med 164 hästar som jag tänk trimma upp lite, men det är ett fel på bilen, tydligen går inte treans växel att få i på M90 lådan. Så vitt jag fattat är det stoppringen på treans växel som är känslig, men om jag då trimmar upp bilen till ca 200-250hk, kan jag ha en M46/M47 låda eller ska jag ha en annan M90 låda och svetsa stoppringen så inte felet kommer igen?
Sen till min viktigaste fråga. Hur byter man växellåda? Jag stått och tittat på min vanliga 940GL och finner inga klara lösningar, finns det någon bra hemsida som hjälper eller någon film som visar moment för moment?
Svar uppskattas grovt smile

M46 är dock okej men ändå klen.har hört att vridmoment dödar den lådan. Och så har vi m47 den är ännu klenare än m46. M90 är dock en bra låda som håller. Och som du säger om m90 är det sant. Det är 3 växeln som är den klena. Men det bror på hur man kör. Om man missar 3 växel flera gånger eller slänger i 3 trean på full varv och försöka få bilen på sladd. Japp man kan svetsa stoppringen så slipper man det nästa gång.

Växellådan: har du hydraulisk koppling så måste den tas bort. Den sitter på sidan på motorn lite längre in. Eller har du vajer till kopplingen? Sen måste du skruva bort fördelarlocket på motorn annars riskerar du att ta sönder den när lådan tas ner för motorn kommer att välta bakåt. ta bort kardan som går från bakaxeln till växellådan. Du kan skruva av den på växellådan. Skruva bort växellåda balken som håller upp lådan. Ta bort kontakten på lådan som är till för bakljusen. Lådan sitter sedan fast på motorn. Där har du bultar som sitter runt motorn skruva bort dom. Sen drar du bak växellådan

Bytt tre låder på min 940 och det med att motorn tippar bak är inte sant... Då är bussningarna slut och bör bytas ut FORT... tongue Hydrauliska kopplingen löser man med en låsring som man då får ta bort innan man gör något med lådan...

Börja med att ta bort minus polen från bateriet då du kommer hålla på runt startmotorn... stödlager samt första delen på kardan och lossa växelspaken tar du sen! Lossa startmotorns skruvar och alla andra skruvar runt, Här kommer det roliga... har du tillgång till lyft och växellåds lyft så underlättar det MASSA annars hoppas jag du är stark! Nu bör lådan vara lös överallt utom i styrstiften... Dom är satskaft! Använd en grov skruvmejsel och bänd där du får in den tills det kliver isär nu lär du lyfta lådan så du inte skadar solfjädern på tryckplattan! Om du vill kan jag ta lite bilder senare idag där jag visar lite mer specifikt!

Btw låsringen till slavcylindern på kopplingen går att ta med tång och mejsel men jag rekomenderar att köpa en riktig tång till sådana låsringar för att slippa gråa hår och fult språk... tongue

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
mumifix
15 juni 2014 · 192 Inlägg

Dr_struts skrev:

mumifix skrev:

SiFniX skrev:
Då man mer är inpluggad i motorcykelmotorer och nu ska börja renovera en bil kom jag på att jag praktiskt taget inte kan något alls om bilar. Jag hittat en Volvo 940 Turbo med 164 hästar som jag tänk trimma upp lite, men det är ett fel på bilen, tydligen går inte treans växel att få i på M90 lådan. Så vitt jag fattat är det stoppringen på treans växel som är känslig, men om jag då trimmar upp bilen till ca 200-250hk, kan jag ha en M46/M47 låda eller ska jag ha en annan M90 låda och svetsa stoppringen så inte felet kommer igen?
Sen till min viktigaste fråga. Hur byter man växellåda? Jag stått och tittat på min vanliga 940GL och finner inga klara lösningar, finns det någon bra hemsida som hjälper eller någon film som visar moment för moment?
Svar uppskattas grovt smile

M46 är dock okej men ändå klen.har hört att vridmoment dödar den lådan. Och så har vi m47 den är ännu klenare än m46. M90 är dock en bra låda som håller. Och som du säger om m90 är det sant. Det är 3 växeln som är den klena. Men det bror på hur man kör. Om man missar 3 växel flera gånger eller slänger i 3 trean på full varv och försöka få bilen på sladd. Japp man kan svetsa stoppringen så slipper man det nästa gång.

Växellådan: har du hydraulisk koppling så måste den tas bort. Den sitter på sidan på motorn lite längre in. Eller har du vajer till kopplingen? Sen måste du skruva bort fördelarlocket på motorn annars riskerar du att ta sönder den när lådan tas ner för motorn kommer att välta bakåt. ta bort kardan som går från bakaxeln till växellådan. Du kan skruva av den på växellådan. Skruva bort växellåda balken som håller upp lådan. Ta bort kontakten på lådan som är till för bakljusen. Lådan sitter sedan fast på motorn. Där har du bultar som sitter runt motorn skruva bort dom. Sen drar du bak växellådan

Bytt tre låder på min 940 och det med att motorn tippar bak är inte sant... Då är bussningarna slut och bör bytas ut FORT... tongue Hydrauliska kopplingen löser man med en låsring som man då får ta bort innan man gör något med lådan...

Börja med att ta bort minus polen från bateriet då du kommer hålla på runt startmotorn... stödlager samt första delen på kardan och lossa växelspaken tar du sen! Lossa startmotorns skruvar och alla andra skruvar runt, Här kommer det roliga... har du tillgång till lyft och växellåds lyft så underlättar det MASSA annars hoppas jag du är stark! Nu bör lådan vara lös överallt utom i styrstiften... Dom är satskaft! Använd en grov skruvmejsel och bänd där du får in den tills det kliver isär nu lär du lyfta lådan så du inte skadar solfjädern på tryckplattan! Om du vill kan jag ta lite bilder senare idag där jag visar lite mer specifikt!

Btw låsringen till slavcylindern på kopplingen går att ta med tång och mejsel men jag rekomenderar att köpa en riktig tång till sådana låsringar för att slippa gråa hår och fult språk... tongue

Jaså. Där ser man. Då är motorkuddarna slut om den välter bak efter när växellådan tas ner. Ska jag lägga på minnet om blir något mer skruvande.

Volvo 855 (1994)
S3a
5 maj 2020 · 74 Inlägg

Dr_struts skrev:

mumifix skrev:

SiFniX skrev:
Då man mer är inpluggad i motorcykelmotorer och nu ska börja renovera en bil kom jag på att jag praktiskt taget inte kan något alls om bilar. Jag hittat en Volvo 940 Turbo med 164 hästar som jag tänk trimma upp lite, men det är ett fel på bilen, tydligen går inte treans växel att få i på M90 lådan. Så vitt jag fattat är det stoppringen på treans växel som är känslig, men om jag då trimmar upp bilen till ca 200-250hk, kan jag ha en M46/M47 låda eller ska jag ha en annan M90 låda och svetsa stoppringen så inte felet kommer igen?
Sen till min viktigaste fråga. Hur byter man växellåda? Jag stått och tittat på min vanliga 940GL och finner inga klara lösningar, finns det någon bra hemsida som hjälper eller någon film som visar moment för moment?
Svar uppskattas grovt smile

M46 är dock okej men ändå klen.har hört att vridmoment dödar den lådan. Och så har vi m47 den är ännu klenare än m46. M90 är dock en bra låda som håller. Och som du säger om m90 är det sant. Det är 3 växeln som är den klena. Men det bror på hur man kör. Om man missar 3 växel flera gånger eller slänger i 3 trean på full varv och försöka få bilen på sladd. Japp man kan svetsa stoppringen så slipper man det nästa gång.

Växellådan: har du hydraulisk koppling så måste den tas bort. Den sitter på sidan på motorn lite längre in. Eller har du vajer till kopplingen? Sen måste du skruva bort fördelarlocket på motorn annars riskerar du att ta sönder den när lådan tas ner för motorn kommer att välta bakåt. ta bort kardan som går från bakaxeln till växellådan. Du kan skruva av den på växellådan. Skruva bort växellåda balken som håller upp lådan. Ta bort kontakten på lådan som är till för bakljusen. Lådan sitter sedan fast på motorn. Där har du bultar som sitter runt motorn skruva bort dom. Sen drar du bak växellådan

Bytt tre låder på min 940 och det med att motorn tippar bak är inte sant... Då är bussningarna slut och bör bytas ut FORT... tongue Hydrauliska kopplingen löser man med en låsring som man då får ta bort innan man gör något med lådan...

Börja med att ta bort minus polen från bateriet då du kommer hålla på runt startmotorn... stödlager samt första delen på kardan och lossa växelspaken tar du sen! Lossa startmotorns skruvar och alla andra skruvar runt, Här kommer det roliga... har du tillgång till lyft och växellåds lyft så underlättar det MASSA annars hoppas jag du är stark! Nu bör lådan vara lös överallt utom i styrstiften... Dom är satskaft! Använd en grov skruvmejsel och bänd där du får in den tills det kliver isär nu lär du lyfta lådan så du inte skadar solfjädern på tryckplattan! Om du vill kan jag ta lite bilder senare idag där jag visar lite mer specifikt!

Btw låsringen till slavcylindern på kopplingen går att ta med tång och mejsel men jag rekomenderar att köpa en riktig tång till sådana låsringar för att slippa gråa hår och fult språk... tongue

Tjena
Är det samma skruv 6st tro ja i m40 och m90 lådan tänkte du som skruvat låda?

Tacksam för svar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang