Mercedes sprinter problem

bakfull
7 maj 2020 · 14 Inlägg

Nu behöver jag hjälp, jag har slut på idéer...
Jag har en sprinter 312d (2,9 lit 5cyl diesel) årsmodell 99.
Ibland så stannar bara bilen. Händer alltid vid körning i ganska låg fart, typ efter fartsänkning när man kör in i en rondell så stannar den.
Sedan är den helt omöjlig att få liv i igen, om man inte pytsar i en skvätt startgas eller bogserar igång den då hoppar den igång direkt.
Ofta har man hunnit köra någon mil innan den stannar och sedan kan man köra 300mil innan det händer igen.
Fick tips ifrån en kompis att det kunde va luft i men hittade inget så jag lämna in den hos en dieselmek.
Han felsökte bränslesystemet utan att hitta något sedan kopplade han upp datorn och såg att vevaxelgivaren spökade, så den byttes. Sedan gick den något år till men nu är det lika dant igen.
Likaså när man bytt bränslefilter så ska den ju va självluftande men är då helt omöjlig att starta utan startgas eller bogsering.
Har ni några idéer om vad felet kan vara?

No turbo shit. Just real power!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 maj 2020 · 4 917 Inlägg

Vevaxelgivaren igen..?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
bakfull
7 maj 2020 · 14 Inlägg

Borde ju inte vara den.
Andra bilar jag haft problem med den på var ju tvungna att kallna innan de gick att starta igen.
Denna går ju att köra flera månader med innan felet dyker upp igen (mot tidigare då det i princip var varje start).

No turbo shit. Just real power!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang