Volvo 740 b230f startar ej

Steff240
13 maj · 167 Inlägg
#21

Har du inte vridit på fördelaren innan så låt den vara.

Vilken årsmodell är det? Bilar med lh 2.4-system är inte så känsliga med hur fördelaren står, du kan nästan ha den lite hur som.
Äldre bilar med lh2.2 är känsligare.

carlwiberg
13 maj · 13 Inlägg
#22

jaka54 skrev:
Hej!
Har du kollat att fördelaren står rätt?

nope, vet ej riktigt hur de där fungerar.

carlwiberg
13 maj · 13 Inlägg
#23

Steff240 skrev:
Har du inte vridit på fördelaren innan så låt den vara.

Vilken årsmodell är det? Bilar med lh 2.4-system är inte så känsliga med hur fördelaren står, du kan nästan ha den lite hur som.
Äldre bilar med lh2.2 är känsligare.

de är en b230f -88 har för mig att de är lh2.2

carlwiberg
13 maj · 13 Inlägg
#24

Bonnpojken skrev:

carlwiberg skrev:

Bonnpojken skrev:

Skadar inte att testa, har en saab som gick på 3cylindrar pga ett dåligt tändstift så det är ju aldrig omöjligt att det är dåliga stift

Provade nyss med nya stift, den gick igång så länge man vred nyckeln, sen dog den o ville inte hoppa igång igen..  Kan de vara att man behöver vrida på fördelaren? Fattar inte riktigt dedär.

Hmm. Testa vrida på nyckeln o på med lite startgas samtidigt och full jävla sula samtidigt o se om den hoppar igång

De har vi redan provat o blir ingen skillnad ;/

Bonnpojken
13 maj · 123 Inlägg
#25

carlwiberg skrev:

Bonnpojken skrev:

carlwiberg skrev:

Provade nyss med nya stift, den gick igång så länge man vred nyckeln, sen dog den o ville inte hoppa igång igen..  Kan de vara att man behöver vrida på fördelaren? Fattar inte riktigt dedär.

Hmm. Testa vrida på nyckeln o på med lite startgas samtidigt och full jävla sula samtidigt o se om den hoppar igång

De har vi redan provat o blir ingen skillnad ;/

Hmm. Kolla komp

carlwiberg
13 maj · 13 Inlägg
#26

Bonnpojken skrev:

carlwiberg skrev:

Bonnpojken skrev:

Hmm. Testa vrida på nyckeln o på med lite startgas samtidigt och full jävla sula samtidigt o se om den hoppar igång

De har vi redan provat o blir ingen skillnad ;/

Hmm. Kolla komp

skulle de kunna va att den får för mycket soppa att den dränker sig? För nu med nya stift så startade den ju plötsligt (nästan)i typ 10 sekunder, o sen gick den som vanligt, puttrade lite då o då när man vred nyckeln.

Bonnpojken
13 maj · 123 Inlägg
#27

carlwiberg skrev:

Bonnpojken skrev:

carlwiberg skrev:

De har vi redan provat o blir ingen skillnad ;/

Hmm. Kolla komp

skulle de kunna va att den får för mycket soppa att den dränker sig? För nu med nya stift så startade den ju plötsligt (nästan)i typ 10 sekunder, o sen gick den som vanligt, puttrade lite då o då när man vred nyckeln.

Ja, men hur kan den då få för mke soppa ? Testa koppla loss ingående bränsleledningen innan spridarbryggan och lägg en dunk eller något där så att bensinen kan samlas där istället för att allt hamnar på motorn och sen testar du starta med startgas för då ska den inte få bensin överhuvudtaget och bara kunna gå igång på startgasen

Bonnpojken
13 maj · 123 Inlägg
#28

carlwiberg skrev:

Bonnpojken skrev:

carlwiberg skrev:

De har vi redan provat o blir ingen skillnad ;/

Hmm. Kolla komp

skulle de kunna va att den får för mycket soppa att den dränker sig? För nu med nya stift så startade den ju plötsligt (nästan)i typ 10 sekunder, o sen gick den som vanligt, puttrade lite då o då när man vred nyckeln.

Kolla först om tändstiften är blöta innan du gör det jag skrev först

husseman
13 maj · 243 Inlägg
#29

Hmm, har inte det gamla öket separata boxar..en för sprut o en för tändning? Den lilla tändningsboxen har man bytt många.. ger svag gnista o inte när den ska....-  kan vara lilla ja som e´senil. Men har den 2 boxar...så kolla Tändningsboxen e´mitt tips. Lycka till /Husse

Steff240
13 maj · 167 Inlägg
#30

carlwiberg skrev:

Steff240 skrev:
Har du inte vridit på fördelaren innan så låt den vara.

Vilken årsmodell är det? Bilar med lh 2.4-system är inte så känsliga med hur fördelaren står, du kan nästan ha den lite hur som.
Äldre bilar med lh2.2 är känsligare.

de är en b230f -88 har för mig att de är lh2.2

Vi kan väl börja med att reda ut vilket system du har.
1988 fanns nämligen både lh2.2 och lh 2.4, beroende på om bilen är tillverkad på våren eller hösten.

På lh2.2 har du en hallgivare uppe i fördelaren, på lh2.4 sitter det en givare bakpå motorn ovanpå svänghjulet. Dessutom har lh2.4 en "dosa" som du kan läsa ut felkoder med. Den sitter uppepå det vänstra fjäderbenstornet.

Kolla upp vad du har. Är det 2.4 kan du kolla eventuella felkoder och kanske komma närmare en lösning smile

Steff240
13 maj · 167 Inlägg
#31

carlwiberg skrev:
De så att den slutade fungera efter en natt, den får gnista och bensin, ingenting händer om man sprutar startgas, får hyfsad gnista ( ganska svag gnista ) Har bytt, tändmodul, hela fördelaren och tändspole.
Varvtalsmätaren rör sig även om man försöker starta. Kan puttra till lite ibland när man håller starten men startar ej.

Jag hakar upp mig lite på att du skriver att gnistan är hyfsad, men ganska svag?
Tar du ut ett stift och jordar det mot blocket exempelvis så ska du se en tydlig, nästan blåvit gnista. Gul gnista är svag gnista.

Hur mår tändkablarna? Dom blir torra och spröda med tiden och tillslut kan det bli överslag i dem. Då blir gnistan svag eller obefintlig.

husseman
13 maj · 243 Inlägg
#32

Steff240 skrev:

carlwiberg skrev:

Steff240 skrev:
Har du inte vridit på fördelaren innan så låt den vara.

Vilken årsmodell är det? Bilar med lh 2.4-system är inte så känsliga med hur fördelaren står, du kan nästan ha den lite hur som.
Äldre bilar med lh2.2 är känsligare.

de är en b230f -88 har för mig att de är lh2.2

Vi kan väl börja med att reda ut vilket system du har.
1988 fanns nämligen både lh2.2 och lh 2.4, beroende på om bilen är tillverkad på våren eller hösten.

På lh2.2 har du en hallgivare uppe i fördelaren, på lh2.4 sitter det en givare bakpå motorn ovanpå svänghjulet. Dessutom har lh2.4 en "dosa" som du kan läsa ut felkoder med. Den sitter uppepå det vänstra fjäderbenstornet.

Kolla upp vad du har. Är det 2.4 kan du kolla eventuella felkoder och kanske komma närmare en lösning smile

Hehe, den felkodsvisaren e´ungefär lika bra som en ELM från Kina för 20:- + frakt tyvärr.  Men varför inte testa?... min erfarenhet e´att den alltid visar L-Sond eller LM- mätare... vilket inte är problemet här.

mvh/husse

Steff240
14 maj · 167 Inlägg
#33

Haha nä det är inte världens bästa grejer att kolla felkoder med, men så är bilen 30+ år gammal också roll
Skadar inte att prova, ibland kan man ha tur wink

carlwiberg
14 maj · 13 Inlägg
#34

Steff240 skrev:
Har du inte vridit på fördelaren innan så låt den vara.

Vilken årsmodell är det? Bilar med lh 2.4-system är inte så känsliga med hur fördelaren står, du kan nästan ha den lite hur som.
Äldre bilar med lh2.2 är känsligare.

jo men böt ju fördelare o glömde bort o kolla hur den satt inann, har hallgivare

Bonnpojken
14 maj · 123 Inlägg
#35

carlwiberg skrev:

Steff240 skrev:
Har du inte vridit på fördelaren innan så låt den vara.

Vilken årsmodell är det? Bilar med lh 2.4-system är inte så känsliga med hur fördelaren står, du kan nästan ha den lite hur som.
Äldre bilar med lh2.2 är känsligare.

jo men böt ju fördelare o glömde bort o kolla hur den satt inann, har hallgivare

Bytte du rotorn i samma svep?

Steff240
14 maj · 167 Inlägg
#36

carlwiberg skrev:

Steff240 skrev:
Har du inte vridit på fördelaren innan så låt den vara.

Vilken årsmodell är det? Bilar med lh 2.4-system är inte så känsliga med hur fördelaren står, du kan nästan ha den lite hur som.
Äldre bilar med lh2.2 är känsligare.

jo men böt ju fördelare o glömde bort o kolla hur den satt inann, har hallgivare

Jaa sitter den inte rätt blir det ju fel, såsattsäga. Testa då att vrida på den medan nån kör på starten så kanske grejerna hoppar igång med lite tur.

carlwiberg
15 maj · 13 Inlägg
#37

Steff240 skrev:

carlwiberg skrev:

Steff240 skrev:
Har du inte vridit på fördelaren innan så låt den vara.

Vilken årsmodell är det? Bilar med lh 2.4-system är inte så känsliga med hur fördelaren står, du kan nästan ha den lite hur som.
Äldre bilar med lh2.2 är känsligare.

jo men böt ju fördelare o glömde bort o kolla hur den satt inann, har hallgivare

Jaa sitter den inte rätt blir det ju fel, såsattsäga. Testa då att vrida på den medan nån kör på starten så kanske grejerna hoppar igång med lite tur.

mm ja jo, vi har hållit på o vrida den, böt hela fördelaren, rotor mm, har provat andra tändkablar ocå

carlwiberg
15 maj · 13 Inlägg
#38

Bonnpojken skrev:

carlwiberg skrev:

Bonnpojken skrev:

Hmm. Kolla komp

skulle de kunna va att den får för mycket soppa att den dränker sig? För nu med nya stift så startade den ju plötsligt (nästan)i typ 10 sekunder, o sen gick den som vanligt, puttrade lite då o då när man vred nyckeln.

Ja, men hur kan den då få för mke soppa ? Testa koppla loss ingående bränsleledningen innan spridarbryggan och lägg en dunk eller något där så att bensinen kan samlas där istället för att allt hamnar på motorn och sen testar du starta med startgas för då ska den inte få bensin överhuvudtaget och bara kunna gå igång på startgasen

Har provat, är en A traktor oxå om jag inte skrivit de. inann.

Sponsrade tjänster
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang